Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni menee isoskoulutukseen. Yllättävää

Vierailija
26.08.2023 |

Kävi riparin, lähinnä perinteen ja kavereiden takia. Ei olla ollenkaan uskonnollinen perhe ja nuori on ei ole koskaan ollut kiinnostunut uskonnollisista asioista. Hänellä on pari liikunnallista harrastusta (omaksi ilokseen, ei kilpailua), muuten joskus vähän yksinäinenkin, vaikka koulussa hyviä kavereita riittää.

Nyt mietin onko tämä isoskoulutus joku että on jotain tekemistä -juttu, kun ei kaupungilla pyöri tms. Ihan kiva mutta olin tosi yllättynyt.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaankin tullut leirillä herätykseen ja haluaa nyt evankelioida entisiä kavereitaan.

Vierailija
2/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On varmaankin tullut leirillä herätykseen ja haluaa nyt evankelioida entisiä kavereitaan.

Toivottavasti ei.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös sieltä saa ihan rahaa palkaksi?

Vierailija
4/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsit sanan yksinäinen. Seurakunnan hommissa on mukavaa, kun siellä tuntee aina kuuluvansa porukkaan. Eikä viina virtaa.

Ehkä saa uskonnostakin rauhaa, varmuutta, toivoa ja lämpöä. Ne ovat nuorelle hyviä asioita.

Pelkkää hyväähän tuossa on. Oppii vielä vastuuta ja saa oikeita kesätöitä.

Vierailija
5/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoset ei aina ole erityisen uskonnollisia. Se on vaan keino käydä rippileiri kahteen kertaan ja isosena on vähän niinkun erikoisasemassa siellä.

Vierailija
6/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HÖPÖHÖPÖ!

isoiskoulutusta katsotaan hyvällä kun menee ekoihin kesätyöhaastatteluihin.

Vierailija
7/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täysin uskonnollisesti aivopesty? Tavis tai rauhaa etsivä ihminen ei mene hevillä isoseksi vaikka olisi uskossa.

Vierailija
8/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi laitoit lapsesi riparille ja miksi kuulut kirkkoon jos et ole uskonnollinen?

Vierailija
9/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan kukaan mun kavereista jotka kävi isoskoulutuksen ei ollut uskovainen eikä tullut uskovaiseksi. Kunhan huvikseen menivät.

Vierailija
10/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi laitoit lapsesi riparille ja miksi kuulut kirkkoon jos et ole uskonnollinen?

Hyvä kysymys! Itse erosin kirkosta, koska en halua rahoittaa taikauskoja ylläpitävää organisaatiota. Lapseni ei siis todellakaan mene rippileirille, saa mennä muille leireille, joilla ei ole poliittista tai uskonnollista agendaa jos haluaa. Saa sitten aikuisena tehdä mitä haluaa, mutta itse en syötä hänelle mitään ideologiaa, en esimerkiksi kerro ketä äänestän.

Vierailija
11/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laittaako joku lapsensa riparille? Eikö se ole lapsen valinta haluaako tai ei?

Vierailija
12/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HÖPÖHÖPÖ!

Mistä olet saanut moisen kuvitelman? Itse kesätyöntekijöitä palkkaavana katson lähinnä onko hyvä tyyppi. Jonkun uskonnon harjoitus ei ainakaan minua paljoa hetkauta. 

Vierailija
13/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä että jos ei ole uskonnollinen niin miksi laittaa lapsensa uskonnolliseen koulutukseen tai kuuluu kirkkoon?

Vierailija
14/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvä kysymys! Itse erosin kirkosta, koska en halua rahoittaa taikauskoja ylläpitävää organisaatiota. Lapseni ei siis todellakaan mene rippileirille, saa mennä muille leireille, joilla ei ole poliittista tai uskonnollista agendaa jos haluaa. Saa sitten aikuisena tehdä mitä haluaa, mutta itse en syötä hänelle mitään ideologiaa, en esimerkiksi kerro ketä äänestän.

Etkös kuitenkin vähän syötä hänelle omaa ideologiaasi jos kiellät häntä menemästä riparille. Sen sijaan että antaisit hänen itse päättää?

Vierailija
15/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HÖPÖHÖPÖ!

Varmaan jossain pohjanmaalla lahkojen alueella. Muualla ei isommin pisteitä nosta tänä päivänä toisten retkeilyt ja leirit. Uskonnolinen koulutus ei auta työelämässä. 

Vierailija
16/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan moni vähävarainen laittaa. Täällä ainakin rippileiri on ilmainen, siellä saa lähes kahden viikon täysylläpidon, puhumattakaan sitten varakkaampien sukulaisten antamista rippilahjoista. Itse tehden ei jotkut kakkukahvitkaan juhliin maksa paljoa.

Vierailija
17/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkös kuitenkin vähän syötä hänelle omaa ideologiaasi jos kiellät häntä menemästä riparille. Sen sijaan että antaisit hänen itse päättää?

En tietenkään kiellä, mutta eipä uskonnottomien lapset useinkaan halua millekkään uskovaisleirille. 

Vierailija
18/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan moni vähävarainen laittaa. Täällä ainakin rippileiri on ilmainen, siellä saa lähes kahden viikon täysylläpidon, puhumattakaan sitten varakkaampien sukulaisten antamista rippilahjoista. Itse tehden ei jotkut kakkukahvitkaan juhliin maksa paljoa.

Kannattaako sen vähävaraisen sitten maksaa sitä kirkolisveroa? 

Vierailija
19/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin yllätyin, kun esikoiseni muutama vuosi sitten meni isoskoulutukseen. Lopulta hän toimi isosena kahtena peräkkäisenä vuonna. Toisena niistä hän pääsi Lapin riparille (mahdollisesti arvottiin, kuka pääsee millekin leirille) ja siitä hän oli erityisen tyytyväinen. Sen jälkeen hän sanoi, että nyt on niin hieno kokemus takana, että on parasta lopettaa tähän. Ja toisaalta jotkut riparilaiset alkoivat kuulemma tuntua jo vähän liian lapsellisilta ja heidän edesottamuksensa toisinaan rasittavilta. Ei hän mitään erityistä uskonnollista herätystä seurakunnan toiminnassa mukanaolosta saanut, mutta sen sijaan sellaista vastuullisuuden ja toimivien ratkaisujen keksimisen kehittymistä olin huomaavinani. Kahvinjuonnin hän oppi isosaikanaan :D

Vierailija
20/22 |
26.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on siitä että jos ei ole uskonnollinen niin miksi laittaa lapsensa uskonnolliseen koulutukseen tai kuuluu kirkkoon?

Edelleen, laittaako joku lapsensa riparille? Miten sinne nykyään ilmoittaudutaan?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yksi