Vaihdatko tai laitatko itse pyörän ketjut?
Onko noloa viedä pyörä huoltoon sen takia, kun olen hirveän väsynyt ja siihen pitäisi etsiä jotain työkaluakin, että saa kiristettyä. Lapsen pyörästä kyse jossa oli 12 vaihdetta..
Kommentit (7)
"Ravintola"sta pyörärane ja aamulla et lähne viinakouppaan ennenkuin ketju on vaihdettu.
Olen laittanut nuoresta tytöstä sakka. Huolla myös pyörän aika usein.
Kamaripalvelijani vaihtaa ketjut ja öljyt.
No laitoin jo viestiä pyörähuollolle, tällä hetkellä pyörien laitto ja huolto ja tälläset pikkujututkin tuntuu liian isoilta hommilta itselle. En jaksa keskittyä. Ja se likaa kädet ja vaatteet kun alkaa jotain ketjua räpeltää.
Tuntuu et pyöristä on vaan koko ajan huolta ja hirveesti hommaa.
Siitä pitää vaihtaa ketjun lisäksi takarataspakka. Uusi ketju ja kulunut pakka ei toimi. Työ ei ole vaikea, mutta vaatii omat työkalunsa. Jos et aio tehdä sitä jatkossa itse, niin vie huoltoon, ei maksa kovin paljon.
Ketjua ei voi vaihtaa, koska siihen tarvitsee erikoistyökalun joka maksaa 15 euroa, ja vaikka sen työkalun ostaa, ketjun pitää sitten olla oikean kokoinen, ja sitä ei kukaan muuta kuin asiantuntija tiedä kuinka pitkä sen pitää olla. ja jos se on senttikin liian pitkä tai lyhyt, ketju lentää helevettiin.
Toinen ongelma on, että vaikka ketju olisi oikean kokoinen, miten helevetissä sen saa paikoilleen, koska ketju pitää katkaista erikoistyökalulla, ja sitten pitää hakata vasaralla se pieni juttu kiinni, ja se on tuurista kiinni, että meneekö se kiinni vai ei. Jos ei mene kiinni, sitten joutuu heittämään osan ketjusta pois, joten ketju pitää heittää helevettiin tai siihen pitää ostaa pieni lisäosa, ja sen jälkeen yrittää vasaroida sitä taas paikoilleen.
Mun pyörässä on vain yksi ketju. Ja ketjua ei pidä "kiristää" vaan loppuunkulunut vaihdetaan. Teen sen viidessä minuutissa.