Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hullu perimenopaussi

Vierailija
23.08.2023 |

Runsaat menkat ja ovulaatio YHTÄ AIKAA.
Mieliala on notkuillut ainakin kaksi viikkoa. Nyt piristyin tuosta vain, ilman liikuntaa tms.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonikierukka ehkäisyyn ja kuukautisten poistoon Estrogeenigeeli muihin esivaihdevuosioireisiin. Turha kärsiä.

Olen steriloitu ja käytän apteekin luontaistuotteita pahimpiin oireisiin. Myös estradiolia, jos välillä on epämukavaa tunnetta emättimessä.

Elän yksin ja seksiä on harvoin, joten luomut vaihdevuoteni eivät haittaa muita eivätkä oikestaan itseänikään. Ovat melko lieviä.

Ap

Luontaistuotteet ovat uhka maksalle ja rahanhukkaa. Unohda ne.

En ole ap, mutta eihän ne kaikki toki uhka maksalle ole, ja jos kokee saavansa niistä apua, niin miksipä ei käyttäisi. Itse selvisin vaihdevuosista läpi ihan salvia-yrttivalmisteen, jonkun aikaa mäkikuismauutteen (mielialaongelmiin), ja luonnollisen "pimppiöljyn" avulla. Haittoja en huomannut, mutta auttoi lievähköihin vv-oireisiini riittävästi.

Minulla riittää puna-apila. Sen on todettu myös ehkäisevän osteoporoosia joten käyttäminen on ihan hyväksi vaihdevuosiaikana. Koska en maitoallergian vuoksi käytä maitotuotteita niin syön kalsiumlisää ja niiden pitäisi yhdessä toimia hyvin.

Sitä löytyy minunkin tuotteistani. Otan purkista rautaa, sinkkiä, magnesiumia ja kalaöljyä.

Ap

Vierailija
22/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on premenopaussi 🙄

-ohis

Ei ole. Se tarkoittaa hedelmällisiä vuosia ennen oireita.

Vaikka nimityksiä käytetäänkin vaihdellen.

Hyvät ystävät, menopaussi-termistö:

-Premenopaussi eli esivaihdevuodet, naisella on kuukautiset säännölliset tai epäsäännölliset

-Perimenopaussi on vaihdevuosia ympäröivää aikaa, munasarjat alkavat tuottaa vähemmän estrogeenia

-Postmenopaussi, viimeisistä kuukautisista on kulunut vuosi

Näistä on ns. asiantuntijatkin eri mieltä keskenään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hormonikierukka ehkäisyyn ja kuukautisten poistoon Estrogeenigeeli muihin esivaihdevuosioireisiin. Turha kärsiä.

Olen steriloitu ja käytän apteekin luontaistuotteita pahimpiin oireisiin. Myös estradiolia, jos välillä on epämukavaa tunnetta emättimessä.

Elän yksin ja seksiä on harvoin, joten luomut vaihdevuoteni eivät haittaa muita eivätkä oikestaan itseänikään. Ovat melko lieviä.

Ap

Suvussani on syöpää. En ota turhia hormoneja.

Ap.

Vierailija
24/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli ei sittenkään kovin hullut esivaihtarit, kun kaikkialle ei satu, unettomuus ei vaivaa eikä kuumia aaltojakaa ole.

On ollut koko oirekirjo, muttei kovin rajuna. Kipua ei niinkään.

Olen hikoillut, kärsinyt huimauksesta, korvien soimisesta, pahoinvoinnista, näköhäiriöistä, välivuodoista, emättimen arkuudesta, kuumasta osasta, ylilämmöstä, bakteerikannan epätasapainosta, mielen herkkyydestä ja välillä levottomuudesta.

Joskus yöllä on tullut hormoni (prostaglandiini) läpi ihosta nukkuessa. Sen tuntee ihon nipistelystä, oudosta tuoksusta ja mausta suussa.

Kaikki on kuitenkin ollut melko vähäistä ja ohimenevää.

Ap

Osasta = otsasta.

Vierailija
25/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

En ole ap, mutta eihän ne kaikki toki uhka maksalle ole, ja jos kokee saavansa niistä apua, niin miksipä ei käyttäisi. Itse selvisin vaihdevuosista läpi ihan salvia-yrttivalmisteen, jonkun aikaa mäkikuismauutteen (mielialaongelmiin), ja luonnollisen "pimppiöljyn" avulla. Haittoja en huomannut, mutta auttoi lievähköihin vv-oireisiini riittävästi.

Juuri mäkikuismalla on huomattava määrä merkittäviä yhteisvaikutuksia yleisesti käytettyjen lääkkeiden kanssa. Mäkikuismalle ei voida määritellä sellaista annosta, joka olisi varmasti turvallinen lääkeyhteisvaikutusten osalta.

Vierailija
26/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Juuri mäkikuismalla on huomattava määrä merkittäviä yhteisvaikutuksia yleisesti käytettyjen lääkkeiden kanssa. Mäkikuismalle ei voida määritellä sellaista annosta, joka olisi varmasti turvallinen lääkeyhteisvaikutusten osalta.

Mäkikuismaa sisältävät rohdosvalmisteet indusoivat maksaentsyymejä, eikä niitä tule käyttää yhtä aikaa tavallisten lääkkeiden kanssa.

Vierailija
27/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen nähden kuinka vähän (esi)vaihtarien kenkkuudesta kirjoitellaan/kerrotaan on tämä aika kyllä melkoisen mielenkiintoista naisen elämässä.

Tälle jää murrosikä kyllä niin toiseksi ettei tosikaan vaikka sen ajan muutoksista ja tuntemuksista kyllä pidetään mekkalaa ja ymmärretään kuinka nuorella on hankala olo.

Vaihtarioireista kärsivää naista sen sijaan ei ymmärrä oikeastaan kukaan vaan lähinnä pidetään mielenvikaisena tai ainakin ankeana hapannaamana.

Vierailija
28/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on premenopaussi 🙄

-ohis

Ei ole. Se tarkoittaa hedelmällisiä vuosia ennen oireita.

Vaikka nimityksiä käytetäänkin vaihdellen.

Hyvät ystävät, menopaussi-termistö:

-Premenopaussi eli esivaihdevuodet, naisella on kuukautiset säännölliset tai epäsäännölliset

-Perimenopaussi on vaihdevuosia ympäröivää aikaa, munasarjat alkavat tuottaa vähemmän estrogeenia

-Postmenopaussi, viimeisistä kuukautisista on kulunut vuosi

Näistä on ns. asiantuntijatkin eri mieltä keskenään.

No taatusti on ja jos ei muuten niin ihan vaan periaatteesta pitää olla eri mieltä kuin joku toinen. Viimeisen reilun kolmen vuoden aikana on käynyt harvinaisen selväksi, ettei suomalaisasiantuntijat osaa kuin vängätä vastaan ja nokitella sekä se, että ihan jokaiseen tarpeeseen löytyy taatusto se "oikeamielinen" asiantuntija jota voidaan siteeraata ja saada näin vahvistusta sille omalle näkökannalle.

Vierailija
29/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Eli ei sittenkään kovin hullut esivaihtarit, kun kaikkialle ei satu, unettomuus ei vaivaa eikä kuumia aaltojakaa ole.

Olen hikoillut, kärsinyt huimauksesta, korvien soimisesta, pahoinvoinnista, näköhäiriöistä, välivuodoista, emättimen arkuudesta, kuumasta osasta, ylilämmöstä, bakteerikannan epätasapainosta, mielen herkkyydestä ja välillä levottomuudesta.

Joskus yöllä on tullut hormoni (prostaglandiini) läpi ihosta nukkuessa. Sen tuntee ihon nipistelystä, oudosta tuoksusta ja mausta suussa.

Ap

Sama setti höystettynä vielä alilämmölläkin.

Vierailija
30/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Suvussani on syöpää. En ota turhia hormoneja.

Ap.

Sama juttu plus alttiutta korkealle verenpaineelle. Lisäksi olen syönyt oman osani ylimääräisistä hormoneista jo nuorena e-pillerien muodossa kun sitä vaan ei tajunnut, että ei ne terveellisiä (tarpeellisia) ole ja ehkäisyyn voi käyttää myös vakisuhteessa kondomia.

Vierailija
31/31 |
23.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Sama setti höystettynä vielä alilämmölläkin.

Välillä on ollut samaa, kun hiki on jäähtynyt.

Ja kaikenkattava väsymys on käväissyt pari kertaa. Psyykkinen sekä fyysinen. Onneksi meni nopeasti ohi.