Korealainen lentoyhtiö punnitsee matkustajansa
Tällä pyritään turvallisuuden parantamiseen, ettei tule ylipainoa ja kone tulee tasaisesti lastatuksi. Tämän luulisi kaikkien hyväksyvän.
Silloin tällöin on puhuttu, että ylipainoinoisille olisi leveämmät tuolit ja tietenkin kovempi lipunhinta. Olisi helppo järjestää muuttamalla kolmen istuimen penkkiryhmä kahden istuimen ryhmäksi. Hintakin helppo laskea, kolmen sijasta samasta tilasta olisi kaksi maksajaa. Jos kolmen paikat maksaisivat 100/asiakas, niin kaksi maksaisi 150/asiakas.
Tämä olisi reilua koska ylipainoiset aiheuttavat enemmän polttoainekuluja ja jos on istunut samalla penkkirivillä pahasti ylipainoisen kanssa niin tietää miten paljon haitta muille koituu matkustusmukavuuden heikkenemisestä. Jos kaikki olisivat koneessa reilusti ylipainoisia ei kone edes voisi lentää, painorajan ylittymisen vuoksi.
Tämä aihe tuntuu olevan tabu ja lihavat sanovat heitä syyllistettävän. Luulisi lihavienkin olevan tyytyväisiä kun mahtuisivat paremmin istumaan. Tai pitääkö nykyään sanoa ylipainoisten, koska kaikki kaunistellaan. Ei se ole syyllistämistä jos halutaan tällaista, vaan tosiasioihin perustuvaa. Pääsevät lapsetkin huokeammalla hinnalla, koska ovat kevyitä. Maksetaanhan kaupassakin lihasta kilohinnan mukaan. Ilmailussa se on myös perusteltua, kilomäärät lisäävät kustannuksia.
Kommentit (21)
Lippu yhteispainon mukaan, matkustaja+matkatavarat. Kilohinta😆
Sinusta siis olisi ok, että esim. 150 cm/48 kg pääsisi halvemmalla kuin 180cm / 68 kg? Painoindeksi on lähes sama, mutta kiloissa toinen on 20kg painavampi.
Vierailija kirjoitti:
Sinusta siis olisi ok, että esim. 150 cm/48 kg pääsisi halvemmalla kuin 180cm / 68 kg? Painoindeksi on lähes sama, mutta kiloissa toinen on 20kg painavampi.
Ja itse asiassa tuon lyhyemmän BMI on hiukan suurempi kuin tuon pidemmän.
Kilohinta on ihan reilu. Kuljetussopimustahan siinä tehdään. En halua maksaa jonkun ryhävalaan liikakiloista.
kiloveloitus onkin hyvä konsti rahoittaa lentoliikennettä. voidaan luopua kaikista turhista terminaalimaksuista ja veroista. suomessahan lentoliikennettä tuetaan autoverolla.
Palstamammoilla olis kallit lentoliput.
Lihaksikkaille miehille tuo painorajoitus on vähän epäreilu.
88kg voi ylittyä vaatteet päällä ja tavarat taskussa suht helposti.
Vierailija kirjoitti:
Lihaksikkaille miehille tuo painorajoitus on vähän epäreilu.
88kg voi ylittyä vaatteet päällä ja tavarat taskussa suht helposti.
Millä tavalla epäreilu? Painoa se on mikä tahansa paino, ja vaikuttaa koneeseen samalla tavalla. Oli se lihasta tai rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Lihaksikkaille miehille tuo painorajoitus on vähän epäreilu.
88kg voi ylittyä vaatteet päällä ja tavarat taskussa suht helposti.
Sitten ei lennä, jos ei ole varaa. Ei se kone erottele, onko jonkun paino läskiä vai lihasta. Saman se painaa kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Kilohinta on ihan reilu. Kuljetussopimustahan siinä tehdään. En halua maksaa jonkun ryhävalaan liikakiloista.
Ei eläimet istu koneen penkeissä vaan ihmiset.
Olisi järkevä hinnoittelumalli. Pitäisi jotenkin myös huomioida henkilöiden leveys, koska vievät vieruskaverin tilaa josta maksanut.
Monella on ylipainoa, vaikka ei söisi itseään lihavaksi. Monilla on mukana painava pyörätuoli, koska ovat sukeltaneet tuntemattomasta paikasta ja osuneet kiveen tai ajaneet ylinopeutta.
Maksu kilojen mukaan olisi kyllä hyvä. Etenkin näin 50 kiloisena. Joku sata kiloinen voisi maksaa sitten tuplahinnan, miksi meidän pienten pitää aina maksaa isompien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kilohinta on ihan reilu. Kuljetussopimustahan siinä tehdään. En halua maksaa jonkun ryhävalaan liikakiloista.
En minäkään halua maksaa sinun ehkä tulevasta onnettomuudestasi, jonka sait aikaan huolimattomuuttasi. Tai lapsesi sairaudesta, jonka riskit olivat tiedossa jo ennen raskautta. Mennäänkö niin kaikessa?
Kilohinta myös vaateostoksiin. Materiaalin mukaan. XXXXL koko on kalliimpi valmistaa kuin S tai M.
Niinhän se menee kangaskaupassakin. Kilo tai metrihintamaksu.. ...
meidän palstalaisten porvoon matkalla ei ole tuata ongelmaa tilattaessa bussia sanoimme heti että lankun pätkiä jousituksen väliin. elopainoa tulee lähemmäks 5000kg. 30 tuhtia mammaa. jarru teho tuli kyllä vastaan mutta reipas kuski sanoi teillähän on turva pehmikkeet mukana.
Vihdoinkin! Vaaka isolla monitorilla lentokentälle ja ihmiset jonoon. Paino näkyy monitorista kaikille.