Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yksityinen psykiatri kieltäytyi kirjoittamasta lähetettä julkiselle psykiatrian poliklinikalle

Vierailija
22.08.2023 |

Itselläni on perinnöllinen kaksisuuntainen mielialahäiriö. Olen siitä huolimatta onnistunut opiskelemaan ja menestymäänkin työelämässä, vaikka se tuottaakin haasteita. Olen oppinut, että tärkeää on olla huolellinen sairauden suhteen.

Hoito on ollut vuosien aikana yhdistelmä julkista puolta, työterveyttä ja sitten ihan itse maksamaani yksityistä puolta. Viimeiset kaksi vuotta ollut hoitosuhde yksityisen puolen psykiatriin jonka maksan itse. Siinä vain on se, että olen joutunut maksamaan hänelle 1-2 kuukauden välein noin 200 euroa, mikä rasittaa taloutta melkoisesti.

Joten kesäkuussa pyysin, että hän kirjoittaisi lähetteen julkiselle puolelle koska minulla ei ole häneen varaa. Ilmoitti tuolloin, että kun kesälomat tulossa niin hän ei lähetettä kirjoita kun se ei kesälomien takia etenisi mihinkään julkisella puolella. Nyt ilmoitti saman.

En enää aio varata hänelle uutta aikaa vaan odotan terveyskeskuksen aikaa saadakseni sieltä hoitoa tai mahdollisen lähetteen.

Mutta onko tuo outoa, että yksityinen ei suostu siirtämään hoitoa julkiselle tai edes yrittämään? Tuli vähän ikävä fiilis että hän haluaa vain rahansa. Diagnoosit ja lääkitys on kuitenkin alunperinkin tehty julkisella puolella joten hän vain uusii reseptejä ja tuntuu hullulta maksaa siitä useita satoja euroja.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo, kukaan ei voi vapaaehtoisesti haluta julkisen puolen psykiatriseen hoitoon.

Vierailija
22/31 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten joku jo yllä mainitsi, niin julkisella on omat kriteeristönsä. Menet terveysasemalle ja sitä kautta pyydät lähetettä. Se todennäköisesti kirjoitetaan, mutta saattaa tulla bumerangina takaisin jos psyk. pkl katsoo, ettei ole tarvetta asiakkuudelle.

Kyllä, juuri näin teen ja olen jo varannut ajan terveyskeskukseen.

Kysymykseni koskikin sitä, että eikö ole outoa, että yksityisen puolen psykiatri vastustaa kaikkea hoidon siirtoa julkiselle puolelle, jopa terveyskeskukseen ja jopa lähetteen tekoa sitä varten, että arvioidaan hoidon tarve? Vaikka tietää että jo hänen laskunsa aiheuttavat minulle taloudellisia vaikeuksia. Minusta se ei ole eettistä toimintaa.

Olen jo kerran käynyt Mehiläisessä Kelan tukeman terapian läpi, tämän saman yksityisen Mehiläisen psykiatrin suosituksesta. Ja kokemus oli silloin myös sama, käyntikertoja lisättiin jatkuvasti niin, että lopulta olin täysin taloudellisesti kusessa valtavien laskujen kanssa ja kun sanoin, että minulla ei ole rahaa eikä tästä ole apua niin painostettiin, että pakko jatkaa ja maksaa. Ja nyt tämä psykiatri haluaisi toistaa saman kuvion vaikka tietää että minulla on jo nyt taloudellisia vaikeuksia. Minusta tuo on epäeettistä.

- ap

Se, että jättää lähetteen tekemättä ei ole outoa. Kuten jo sanottu, julkiselle puolelle on oma kriteeristönsä. Ja oletko ottanut huomioon, että se lähetteen tekeminenkin sekä sen mahdollisen vastauksen tulkitseminenkin veloitetaan sinulta erikseen.

Muusta toiminnasta voit tehdä toki valituksen ja pyytää kunnollista perustelua sille, miksei hoito voisi jatkua julkisella.

Huoh, julkiselle puolelle ei ole mitään kriteeristöä. Terveyskeskus hoitaa jokaisen jolla on oikeus Suomen oikeusturvaan.

Ja jos kyse olisi ollut veloituksesta lähetteen suhteen niin yrittäjänä toimiva lääkäri osaa toki kertoa lisäpalveluidensa hinnan ja jättää sitten päätöksen maksavalle asiakkaalle.

Tästä keskustelusta tuli todella typerä kun siihen osallistuivat henkilöt joilla ei ole mitään tietoa mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten joku jo yllä mainitsi, niin julkisella on omat kriteeristönsä. Menet terveysasemalle ja sitä kautta pyydät lähetettä. Se todennäköisesti kirjoitetaan, mutta saattaa tulla bumerangina takaisin jos psyk. pkl katsoo, ettei ole tarvetta asiakkuudelle.

Kysymykseni koskikin sitä, että eikö ole outoa, että yksityisen puolen psykiatri vastustaa kaikkea hoidon siirtoa julkiselle puolelle, jopa terveyskeskukseen ja jopa lähetteen tekoa sitä varten, että arvioidaan hoidon tarve? Vaikka tietää että jo hänen laskunsa aiheuttavat minulle taloudellisia vaikeuksia. Minusta se ei ole eettistä toimintaa.

Olen jo kerran käynyt Mehiläisessä Kelan tukeman terapian läpi, tämän saman yksityisen Mehiläisen psykiatrin suosituksesta. Ja kokemus oli silloin myös sama, käyntikertoja lisättiin jatkuvasti niin, että lopulta olin täysin taloudellisesti kusessa valtavien laskujen kanssa ja kun sanoin, että minulla ei ole rahaa eikä tästä ole apua niin painostettiin, että pakko jatkaa ja maksaa. Ja nyt tämä psykiatri haluaisi toistaa saman kuvion vaikka tietää että minulla on jo nyt taloudellisia vaikeuksia. Minusta tuo on epäeettistä.

- ap

Se, että jättää lähetteen tekemättä ei ole outoa. Kuten jo sanottu, julkiselle puolelle on oma kriteeristönsä. Ja oletko ottanut huomioon, että se lähetteen tekeminenkin sekä sen mahdollisen vastauksen tulkitseminenkin veloitetaan sinulta erikseen.

Muusta toiminnasta voit tehdä toki valituksen ja pyytää kunnollista perustelua sille, miksei hoito voisi jatkua julkisella.

Huoh, julkiselle puolelle ei ole mitään kriteeristöä. Terveyskeskus hoitaa jokaisen jolla on oikeus Suomen oikeusturvaan.

Ja jos kyse olisi ollut veloituksesta lähetteen suhteen niin yrittäjänä toimiva lääkäri osaa toki kertoa lisäpalveluidensa hinnan ja jättää sitten päätöksen maksavalle asiakkaalle.

Tästä keskustelusta tuli todella typerä kun siihen osallistuivat henkilöt joilla ei ole mitään tietoa mistään.

Tässä taidettiin tarkoittaa julkisen puolen psykiatriaa, ja sinne on kyllä todellakin kriteeristö - niin tukossa se on.

Vierailija
24/31 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- ap

Julkisen puolen erikoissairaanhoitoon mennään aina lähetteellä ja sinne on omat kriteeristönsä. Koskee myös psyk. puolta. 

Vierailija
25/31 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä takia et uusi reseptejä omassa terveyskeskuksessa? Ei maksa mitään.

T. skitsofreniaa sairastava, jonka reseptit on vuosia uusittu omalla terveysasemalla

Vierailija
26/31 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sinä ap psykiatrian poliklinikkaa tarvitset?

Kun sairautesi on tasapainossa. Ja lääkitys kunnossa.

Ja kykenet olemaan työelämässä.

Mitä psykiatri siihen lähetteeseen kirjoittaisi?

Pitää aina olla selkeä syy siihen, miksi potilas lähetetään erikoislääkärin tutkittavaksi poliklinikalle.

Tilaa aika terveyskeskuslääkäreille, hän pystyy jatkohoitamaan ja uusimaan lääkkeesi.

Syyskuun alusta tulee voimaan laki, että lääkärin vastaanotolle on

päästävä 14 vrk:n kuluessa, hoidon tarpeen arvioinnista.

Mitkä ne syyt sitten ovat jotta pääsee julkiselle psykiatriselle poliklinikalle? Jatkuva itsetuhoisuus ja vaikeudet työelämässä pysymiseen eivät riitä? Mitä pitäisi tehdä, joutua taas henkihieverissä sairaalaan teho-osastolle useita kertoja kuten silloin kun pääsin julkisen psykiatrian potilaaksi? Eli pitääkö minun oikeasti yrittää taas tappaa itseni useita kertoja ja viettää useita päiviä teho-osastolla? Eikö se mielestäsi tule paljon yhteiskunnalle kalliimmaksi? Olen useita kertoja kertonut psykiatrille, että olen lähes vuoden suunnitellut itsemurhaa joka päivä. Ilmeisesti se ei riitä avun saantiin ja sen toteamiseen, että nykyinen hoito ei ole riittävää? Pitääkö hypätä junan alle, ottaa tappava yliannostus lääkkeitä, mitä? Syrjäytyä pysyvästi työelämästä, jäädä asunnottomaksi? Sittenkö saisin apua?

- ap

Kyllä kannattaa sanoa nuo kaikki asiat, muuten et tule minkäänlaista lääkäriaikaa julkiselta saamaan. Itse odotin psykiatrille pääsyä lausuntoa varten yli vuoden (Helsinki), syy vaikea masennus ja itsetuhoisuus. Lääkkeet kyllä voi uusia ilmaiseksi omakannassa, siihen ei kalliita psykiatrikäyntejä tarvitse.

Vierailija
27/31 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin paikkakunnilla julkinen toimii huonosti tai ei ole hyvä. Siksi voi olla turvallisempaa ettei kaikille laita lähetettä. Tavallinenkin lekuri kirjoittaa lähetteitä, jos on oikeasti joku tilanne. 

Vierailija
28/31 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sinä ap psykiatrian poliklinikkaa tarvitset?

Kun sairautesi on tasapainossa. Ja lääkitys kunnossa.

Ja kykenet olemaan työelämässä.

Mitä psykiatri siihen lähetteeseen kirjoittaisi?

Pitää aina olla selkeä syy siihen, miksi potilas lähetetään erikoislääkärin tutkittavaksi poliklinikalle.

Tilaa aika terveyskeskuslääkäreille, hän pystyy jatkohoitamaan ja uusimaan lääkkeesi.

Syyskuun alusta tulee voimaan laki, että lääkärin vastaanotolle on

päästävä 14 vrk:n kuluessa, hoidon tarpeen arvioinnista.

Mitkä ne syyt sitten ovat jotta pääsee julkiselle psykiatriselle poliklinikalle? Jatkuva itsetuhoisuus ja vaikeudet työelämässä pysymiseen eivät riitä? Mitä pitäisi tehdä, joutua taas henkihieverissä sairaalaan teho-osastolle useita kertoja kuten silloin kun pääsin julkisen psykiatrian potilaaksi? Eli pitääkö minun oikeasti yrittää taas tappaa itseni useita kertoja ja viettää useita päiviä teho-osastolla? Eikö se mielestäsi tule paljon yhteiskunnalle kalliimmaksi? Olen useita kertoja kertonut psykiatrille, että olen lähes vuoden suunnitellut itsemurhaa joka päivä. Ilmeisesti se ei riitä avun saantiin ja sen toteamiseen, että nykyinen hoito ei ole riittävää? Pitääkö hypätä junan alle, ottaa tappava yliannostus lääkkeitä, mitä? Syrjäytyä pysyvästi työelämästä, jäädä asunnottomaksi? Sittenkö saisin apua?

- ap

Siellä ei yksinkertaisesti ole lääkäreitä siellä julkisella. 

Vierailija
29/31 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen päässyt psyk. polin asiakkaaksi aina vasta sen jälkeen, kun olen ollut kuukausia pakkohoidossa sairaalassa. Sitten saa olla asiakkaana 1-2 vuotta, jonka jälkeen siirtävät perusterveydenhuoltoon odottelemaan uutta sairaalajaksoa. Muutaman kuukauden pakkohoidon jälkeen saa taas uuden asiakkuuden psyk. polille. Tosin nyt lääkäri kertoi, että suositus on, että psyk. polin asiakkuus saisi kestää enää 3-4 kuukautta.

Turha ihmetellä, miksi psykoosit uusiutuu. Perusterveydenhuolto on käytännössä vain reseptin uusimista. Jos et osaa, muista tai pysty, niin ei uusita edes reseptiä.

Vierailija
30/31 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen päässyt psyk. polin asiakkaaksi aina vasta sen jälkeen, kun olen ollut kuukausia pakkohoidossa sairaalassa. Sitten saa olla asiakkaana 1-2 vuotta, jonka jälkeen siirtävät perusterveydenhuoltoon odottelemaan uutta sairaalajaksoa. Muutaman kuukauden pakkohoidon jälkeen saa taas uuden asiakkuuden psyk. polille. Tosin nyt lääkäri kertoi, että suositus on, että psyk. polin asiakkuus saisi kestää enää 3-4 kuukautta.

Turha ihmetellä, miksi psykoosit uusiutuu. Perusterveydenhuolto on käytännössä vain reseptin uusimista. Jos et osaa, muista tai pysty, niin ei uusita edes reseptiä.

Miten tuo psyk poli saadaan, mikä on salaisuutesi?

T. Sairaalassa vuosittain useita kertoja. Ei puhettakaan mistään luksuspolista.

Vierailija
31/31 |
22.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrisi pitäisi antaa suullisesti ja kirjata potilaskertomukseesi selvästi perustelut sille, miksi ei tee pyynnöstäsi lähetettä julkisen sektorin psykiatrian poliklinikalle. Perustelu voi olla tieto siitä, että hänen käsityksensä mukaan paikalliset kriteerit hoitoon pääsylle eivät toteutuisi. Kun selvästi olet pyytänyt tätä sekä sisällöllisin (lääketarkistus) että taloudellisin perustein, pitää kyllä olla painavat perusteet kieltäytyä edes yrittämästä lähetteen kautta auttamasta potilaansa asioissa. Vaikuttaa viitsimättömyydeltä, mitä ei tarvitse sietää. Pyydä asiakirjasi, jos eivät näy Omakannassa ja ota yhteys potilasasiamieheen tai aluehallintovirastoon, jos jaksat.