Hautajaiset ensi viikonloppuna. Voinko mennä paikalle lyhyessä mekossa,jossa pitkät hihat ja mustat sandaalit jalassa?
Kommentit (306)
Kysyin alkukesällä onko suorat housut ok hautajaisiin paitapuseron kanssa. Vastaukseksi sain vihaisia käskyjä hankkia mustan mekon tai mustan jakkupuvun tai mustat housut ja bleiserin.
Ei kannata ottaa näitä vastauksia todesta. Sinä itse tiedät tilaisuuden parhaiten ja osaat valita oman pukeutumisesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkein sanoisin, että missä vaan vaatteissa voi tulla, mutta..
Eräs sukulainen tuli isäni hautajaisiin vaatteissa, joita moni olisi varmasti paheksunut. Tummahko, vanha ja nyppyinen villapaita, samettihousut, kuluneet kengät. Kaukana juhlapukeutumisesta. Kuitenkin kaikki suvussa tiesivät, että kyseinen henkilö oli hyvin pienituloinen. Kukaan ei paheksunut asua ja itsekin olin pelkästään iloinen/ otettu siitä, että hän tuli paikalle. Vaatteilla ei ollut niin mitään väliä.
Jos taas rahaa on, ihmettelen, miksei aikuisella ihmisellä ole asiallisia hautajaisvaatteita. Lyhyt mekko ja sandaalit elokuussa kuulostaa hautajaisiin vähän erikoiselta ratkaisulta. Löytyisikö vaatekaapista jotain asiallisempaakin?
Mutta jos muu saattoväki tietää, että tämä henkilö on muutenkin "erikoinen persoona", ja tuo pukeutuminen on hänen persoonaansa sopiva?
Ai musta kotelomekko tekee ihmisestä erikoisen persoonan :D Kotelomekossahan on lyhyt helma, koska helma ei ylty nilkkoihin asti.
Yleisperiaatteet kirkkopukeutumisessa ovat melkeinpä samat kulttuurista riippumatta: naiset pukeutuvat vähintään polvet peittävään hameeseen, joskus myös huiviin tai päähineeseen, toisinaan pitkiin housuihin. Miehet pukeutuvat aina pitkiin housuihin, eivät lyhytlahkeisisiin. Sekä miehiin että naisiin pätee myös olkapäiden peittämisen, mieluiten pitkähihaisten paitojen käyttäminen, sekä mieluusti jalan ihon peittävien jalkineiden käyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Ei av-mammat päätä sinun asuasi. Menet siinä, mikä SINUSTA tuntuu sopivalta. Muiden (varsinkaan mammojen) mielipiteillä ei ole merkitystä.
No itse ainakin haluan ottaa omaisten tunteet huomioon ja pukeutua sen tähden etiketin mukaan eli kunnioittavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä menet siinä asussa minkä valitset. Siihen ei ole kenelläkään mitään sanomista.
Siihen voi olla aika monellakin sanomista, kuten vainajan puolisolla/lapsilla/vanhemmilla.
Hautajaisten pukeutumisetiketti on nykyään vapaa, mutta ihan mitä tahansa alipukeutumista, kuten diskovaatteita tai uimaranta-asua, ei tarvitse sietää. Hautajaiset ovat surujuhla.
Ajetaanko pois suuren draaman kera? Käytöstavat myös kuuluu etikettiin.
Vierailija kirjoitti:
Yleisperiaatteet kirkkopukeutumisessa ovat melkeinpä samat kulttuurista riippumatta: naiset pukeutuvat vähintään polvet peittävään hameeseen, joskus myös huiviin tai päähineeseen, toisinaan pitkiin housuihin. Miehet pukeutuvat aina pitkiin housuihin, eivät lyhytlahkeisisiin. Sekä miehiin että naisiin pätee myös olkapäiden peittämisen, mieluiten pitkähihaisten paitojen käyttäminen, sekä mieluusti jalan ihon peittävien jalkineiden käyttäminen.
Kerropa tuo 90%:lle morsiamista :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi muka umpinaiset kengät on niin välttämättömät? Kyllä sandaalit on varsin ok. Eihän niitä kenkiä edes huomaa.
Koska paljaat varpaat eivät kuulu hautajaisiin ja sukkahousut näyttävät hölmöltä sandaaleissa. Mieti nyt vähän.
Siis millä tavalla paljaat varpaat eivät kuulu hautajaisiin? Mihin tuo uskomus perustuu?
Oletko tyhmä jai epäkunnioittava? Vainajan isovarpaaseen kiinnitetään kylmiölappu, josta tiedetään että on oikea vainaja. Kas kun et vielä lakkaa varpaankynsiäsi kirkuvan punaisiksi hautajaisten kunniaksi.
Ei muuten kiinnitetä, vaan nilkkoihin tai pussiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei av-mammat päätä sinun asuasi. Menet siinä, mikä SINUSTA tuntuu sopivalta. Muiden (varsinkaan mammojen) mielipiteillä ei ole merkitystä.
No itse ainakin haluan ottaa omaisten tunteet huomioon ja pukeutua sen tähden etiketin mukaan eli kunnioittavasti.
Ja sinun tunteesi ovat riippuvaisia siitä, onko vierailla SINUN määritelmäsi mukainen täydellinen asu? :D
mustat legginsit lisäksi olisi hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyt mekko on ihan yhtä kunnioittava kuin maksimekkokin. Jakkupukuunkin kun katsos kuuluu lyhyt hame, jos et vielä tiennyt. Ihan etiketin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omaisten tunteet otetaan huomioon käytöksellä, ei sillä onko mekko nyt varmasti polven alle vai ehkä sentin yli. KETÄÄN EI KIINNOSTA toisten vaatteet hautajaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs sukulainen tuli isäni hautajaisiin vaatteissa, joita moni olisi varmasti paheksunut. Tummahko, vanha ja nyppyinen villapaita, samettihousut, kuluneet kengät. Kaukana juhlapukeutumisesta. Kuitenkin kaikki suvussa tiesivät, että kyseinen henkilö oli hyvin pienituloinen. Kukaan ei paheksunut asua ja itsekin olin pelkästään iloinen/ otettu siitä, että hän tuli paikalle. Vaatteilla ei ollut niin mitään väliä.
Jos taas rahaa on, ihmettelen, miksei aikuisella ihmisellä ole asiallisia hautajaisvaatteita. Lyhyt mekko ja sandaalit elokuussa kuulostaa hautajaisiin vähän erikoiselta ratkaisulta. Löytyisikö vaatekaapista jotain asiallisempaakin?
Miksi se kuulostaa erikoiselta? Entä miten meneillään oleva kuukausi vaikuttaa asiaan?
P.s. Lyhyt ei tarkoita sama kuin mini
Keskikesän helteillä olisi ihan ymmärrettävää, syksyllä ihmettelisin tuollaista valintaa. Säät tietysti vaihtelee Suomessakin, mutta ainakin täällä on sekä tälle että seuraavalle viikonlopulle luvassa alle 20 asteen säitä.
Kyllä huomaa, että ette ole käyneet kirkoissa kuin pari kertaa elämässänne ettekä ole ikinä menettäneet läheistä ihmistä. Minäminäminäminäminä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se kuulostaa erikoiselta? Entä miten meneillään oleva kuukausi vaikuttaa asiaan?
P.s. Lyhyt ei tarkoita sama kuin mini
Keskikesän helteillä olisi ihan ymmärrettävää, syksyllä ihmettelisin tuollaista valintaa. Säät tietysti vaihtelee Suomessakin, mutta ainakin täällä on sekä tälle että seuraavalle viikonlopulle luvassa alle 20 asteen säitä.
Ja 20 astetta estää polvipituisen mekon käytön sukkahousujen kera?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elloksella olis sellainen mekko kuin Josepha tarjouksessa 25 euroa. Se voisi olla hautajaismekkosi. Tulee niitä hautajaisia aina ja sulla olisi aina vaate valmiina, kun nyt investoisit.
Tuo Josepha on ihan hirveä, mutta esim. Nansolla ja Cuosilla on siistejä mustia pellavamekkoja kaikenlaisille vartaloille. Niitä voi pitää muissakin tilaisuuksissa. Jokaisella naisella olisi hyvä olla edes yksi pikkumusta valmiina.
Apllahan on pikkumusta. Hyvin voi laittaa minihameenkin. Ei sen tarvitse niin pönötyajuhla olla, siellä saa nauraakin ja vitsailla.
Ai pönötysJUHLA. Sinä et edes tiedä, mitä hautajaiset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos muu saattoväki tietää, että tämä henkilö on muutenkin "erikoinen persoona", ja tuo pukeutuminen on hänen persoonaansa sopiva?
Sitten antaa mennä vaan. Itse en laittaisi alkusyksystä (enkä muulloinkaan) hautajaisiin lyhyttä mekkoa ja sandaaleja, mutta boheemeille tapauksille sallittakoon.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä huomaa, että ette ole käyneet kirkoissa kuin pari kertaa elämässänne ettekä ole ikinä menettäneet läheistä ihmistä. Minäminäminäminäminä
Itse olen menettänyt montakin läheistä ja siksi ymmärrän, että hautajaisvieraiden vaatetus on aikalailla viimeinen asia, joka siinä tilaisuudessa on mielessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten antaa mennä vaan. Itse en laittaisi alkusyksystä (enkä muulloinkaan) hautajaisiin lyhyttä mekkoa ja sandaaleja, mutta boheemeille tapauksille sallittakoon.
Elokuu on kesäkuukausi. Nytkin on 23 astetta lämmintä eli ihan normaali sandaalikeli.
Ks Presidentti Koiviston hautajaiset ja siellä Assi-tyttären mekko.Sattuu sitä paremmissakin perheissä
Niin mutta esim. ballerinat. Mikä vika niissä on? Ei näy varpaat.