Onko tämä normaalia, että vedenpitävät kengät eivät pidä vettä?
Kokemusta jo kolmista kengistä, osassa goretex, osassa joku muu kalvo. Noin vuoden käytön jälkeen vesi tulee läpi.
Onko todella niin, että kumisaapas on ainoa joka oikeasti toimii?
Kommentit (45)
Phantom drylock vasemman jalan kenkä alkoi vuotaa siinä viiden vuoden kohdalla. No, olivathan ne jo muutenkin aika lopussa, pohjat kuluneet, nahkat nileillä ja sillai.
Nykyiset Haixit ovat veden pitävät edelleen kolmen vuoden kohdalla märässä metsässä rämpiessä. Pohjat vaan alkavat olla huonona.
Voi toki olla, että kalvokenkälankillakin on ollut vaikutusta kosteuden sietoon.
Nyt on sisäänajossa Felin:it, jännityksellä odotan miten ne kestävät käyttöä.
Osta nahkasaappaat ja pidä hyvässä lankissa. Pitää vettä.
Ne kengät pitää varmaan sen veden sisäpuolella?
Lapselleni ostin aina goretexiä. Osa ei pitänyt edes uutena.
Sama kumisaappaissa.
Kuten useat aiemmat kommentoijat ovat jo kertoneet, ei se Goretex kalvo ole 100% vedenpitävä edes uutena, pitää vain tietyn aikaa tietyissä olosuhteissa. Lisäksi sitä pitää hoitaa oikeilla, kalvollisille kengille tarkoitetuilla aineilla. Hoidosta huolimatta kalvoon voi tulla reikiä/kulumia erinäköisitä syistä.
Jos haluat satavarmasti kaiken kosteuden (toki hikeä lukuunottamatta) ulkopuolella pitävät jalkineet niin ehjä kumisaapas on ainoa vaihtoehto. Kalvollisissa kengissä on vielä se huono puoli, että sitten kun se vesi jossain kohtaa kalvosta menee läpi niin sisäosat kuivuvat todella hitaasti.
Kalvollisia kenkiä käyttäisin itse lähinnä lyhyillä retkillä tai kaupungissa. Perinteisen nahkakengän saa halutessaan aikalailla yhtä vedenpitäväksi kuin kalvokengän käsittelemällä sen oikein.
Kyllä se gore-tex kalvo on täysin vedenpitävä. Jos vesi menee läpi, on kalvossa repeämä tai sauma ei ole tiivis. Gore-tex kenkiä on monenlaisia ja näissä saumat tehty eri tyyppisillä ratkaisuilla. Voi vuotaa ties mistä. Jos gore-tex tuotteita käyttää säännöllisesti ja ne likaantuvat, täytyy esim. vaatteet pestä vähintään kerran vuodessa nestemäisellä pesuaineella ja käsitellä esim Nikwaxin suihkeella. Kun vaatteen antaa kuivua lämpimässä kuivauskaapissa aktivoi tämä gore-tex kalvon toimivuuden sekä tuon suihkutettavan pinnoitteen. Pinnoite estää gore-texin kalvon päällä olevan kankaan vettymisen. Jos pintakangas nimittäin vettyy, se ei enään hengitä. Kastut sisältäpäin läpimäräksi. Sama kuin pukeutuisit muovisäkkiin. Tuo kalvon ja pintakankaan aktivointi pätee muillekin kalvoille. Jos lasket hanasta vettä kuorivaatteelle tai kengille ja pintakangas kastuu, pitää pinta käsitellä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole yksikään goretex-kenkä ollut edes tihkusateenkestävä uutenakaan. Periaatteessahan nuo voisi palauttaa kauppaan, mutta olen vain tuumannut että pskan möivät taas kerran.
Totta. Kumisaappaat, ehjät, kestää vettä. T. 70 vuoden kokemus
Vierailija kirjoitti:
Miten olet huoltanut niitä?
Kalliden kenkien lisäksi ostettava kalliit hoitoaineet.😒. Ääni kumppareille.
Minulla on yhdet ainoat goretex-kengät vuotaneet ja ne menivät oikeasti rikki, toisen kengän sivu repesi vähän irti pohjasta ja goretexejä olen käyttänyt jo 30 vuotta talvikenkinä. Olen joutunut kahlaamaan niillä vedessäkin, kun alikulku hieman tulvi enkä jaksanut tehdä lähes parin kilometrin pituista ylimääräistä lenkkiä, jotta olisin päässyt vaunujen kanssa kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten olet huoltanut niitä?
Kalliden kenkien lisäksi ostettava kalliit hoitoaineet.😒. Ääni kumppareille.
Kumpparit ovat hengenvaarallisen liukkaat märillä talvikeleillä.
Kokeile hei kunnon nahasta tehtyjä kenkiä, ja laita niihin kunnon vahasuojaukset, niin pitäisi kestää. Esimerkiksi tälläset armeijan kengät, ja lankkaus päälle! https://revohka.fi/products/m77-maiharit-eli-norjalaiset-taistelusaappa…
Lowan goretex kengät kestäneet jo 6vuotta hyvin,kesällä märillä hillasoilla ja talvella kovassa käytössä liukulumihiihdossa,en ole ihmeemmin huoltanut niitä.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoilmaihminen kirjoitti:
Vedenpitävyys heikkenee, kun ne kuluvat ja kalvoon tulee reikiä. Ei kumisaapaskaan vettä pidä, jos siinä on reikä.
Sen voi paikata rubberfix liimalla
Mikroreiät eivät näy pinnalle!
Niin oletko muistanut huoltaa ne kengät, suihkuttaa kyllästysaineet pintaan?
Ja huomatkaa, että mitkä tahansa kalvot eivät ole Gore-Tex-kalvoja. Esim. monissa Halti drymaxx-kalvotuotteissa tai esim. Helly Hansen hellytec-kalvollisissa paljon alhaisempi vesipilariarvo kuin goretexillä = huonompi vedenpitävyys. Esimerkkejä:
Gore-Tex: 28 000
Halti drymaxx: alk. 5 000 -> 15 000
Hellytec (Helly Hansen): alk. 5 000 -> 20 000
Ja tästä voi päätellä myös varmaan sitä, että mitä edullisempi tuote, ni yleensä sitä surkeampi vesipilariarvo. Esim. joku tokmannin tms. "vedenpitävä" tuote tai Haltin halvin ei mitenkään voi olla verrattavissa Gore-Texeihin.
Mikä nyt kenenkin mielestä on normaalia?
Onko nämä niitä suomalaisia laatukenkiä mitä meidän pitäisi ostaa kiinalaisten sijaan?
Temusta edullisesti vedenpitävät kengät.
No samahan se on lapsillakin, että mikään texmex ei pidä vettä niin kuin oikea täysmuovinen kurahousu. Käyttömukavuus on sitten toinen asia.
Minulla gore-tex kengät on aina toimineet hyvin. Ainoastaan yhdet niistä on vuotaneet, mutta niissä olikin sitten kunnon reikä pohjan reunassa. Talvikenkäni ovat olleet goretexejä lähes kolmekymmentä vuotta, kun täällä on aina loskaisia talvia. On tullut joskus kahlattua nilkkoja myöten jäisessä vedessä.
Meindlin melko kalliit kengät mutta en mä silti niillä oikein vesikeliin lähde vaikka vielä pitävätkin vettä.
kumisaapas on ihan hyvä vaihtoehto.