Miten pitkään lapsen on ok olla pois koulusta vanhemman kuoleman vuoksi?
Kommentit (29)
Tilanteen mukaan. En usko että mitään tarvii, vaan oma ilmoitus ja tilanteesta kertominen kouluun riittää.
Meillä lukiolainen yritti jäädä kotiin, tarkemmin kun keskusteltiin niin paljastui että oli koeviikko tulossa ja näki tässä tilaisuuden. Kouluun meni kyllä! Arki ja elämä jatkuu.
Kannattaa palata kouluun niin pian kuin vain voi. Arkiset asiat pitävät rytmissä ja kenties saavat vähän etääntymään surusta.
Meillä yritettiin etä-isän kuoleman varjolla jäädä jatkamaan kesälomaa kotiin,sitä ennen lapset puhuivat isästään "ku*ipäänä" ja eivät juuri halunneet tavata tai olla yhteyksissä :') Kyllä menivät normaalisti kouluun ja harrastuksiin.
Joskus voi oman vanhemman kuolema olla niin järkyttävä asia lapselle että tarvitsee psykiatrista hoitoa tms. Koulunkäynti järjestyy silloin esim sairaalakoulussa.
Kun olin teini, niin erään mun luokan tytön isä kuoli lento-onnettomuudessa. Se tapahtui Afrikassa ja tytön isäkin mainittiin lehtiartikkelissa joka käsitteli lento-onnettomuutta. Kun uutinen julkaistiin olimme koulussa koko luokka aika hiljaista porukkaa. Tyttö palasi kouluun vasta parin kuukauden päästä.
Riippuu lapsesta, kaikki on ok. Joillekin voi olla helpottavaa että arki säilyy ja on kavereita joille jutella, jotkut tukeutuvat enemmän perheeseen.
Kouluun vaan. Ei mulla ainakaan ole aikaa, jaksamista eikä kiinnostustakaan alkaa opettaa asioita kotona.
Olon mukaan. Mutta pitkäaikaisessa poissaolossa en usko olevan kuin haittoja. Perusarki, johon se äiti/isä ei kuulu, on hyväksi. On hyvä saada muutakin ajateltavaa.
Mun veli kuoli kun olin teini. Koulu oli mun pelastus. Oli vaikea mennä kouluun, mutta kotona olisin ahdistunut vielä pahemmin.