Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei tekniikan alan korkeakoulutettu, miten työllistyit?

Vierailija
14.08.2023 |

Olen opiskelija tekniikan alalla ja mietityttää miksi en työllisty. Kokemukseni työelämästä on aikaisemmalla ammattikoulun tutkinnollani duunarihommista. Tuolloin tsekkasin avoimet työpaikat, hain jotain niistä, pääsin haastatteluun ja sain työpaikan. Nyt korkeakouluopiskelijana en pääse edes työhaastatteluun. Miten te työllistyneet oikein teitte sen, pääsitte pullonkaulasta läpi?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu nyt varmaan vähän mistä tekniikasta on kysymys. IT-alalla ei pitäs olla mitään ongelmaa.

Vierailija
2/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs AMK tutkinnon suorittaneet, mikä ala työllistänyt parhaiten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla ollut sosiaalisia haasteita elämässäsi?

Kuinka pitkällä olet opinnoissasi?

Oletko harjoittelupaikkaa löytänyt?

Vierailija
4/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Jos haet tiimi- tai myyntityötä, pitää olla sosiaalisia taitoja niin, että ne näkyvät haastattelutilanteessa ulospäin

- Jos haet yksinäistä asiantuntijatyötä, pitää olla tiukkaa ja ajantasaista teknistä osaamista, näyttöjä siitä. 

Pelkkä omasta mielestään hyvä tyyppi tai "nopea oppija" ei saa helposti töitä.

Vierailija
5/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ei ole kokemusta, mutta poikaystävä haki 8kk alan töitä valmistumisen jälkeen. Pohjalla oli 2 vuotta oman alan kokemusta työstä Wärtsilän projektissa + muu ei alaan liittyvä työkokemus. Lähetti kymmeniä hakemuksia ja pääsi neljään työhaastatteluun tuon 8kk aikana. Yksi työ oli melkein varma jo, mutta headhunttasivat jonkun todella kokeneen siihen lopulta ja se meni siinä. Lopulta sitten työllistyi ihan omalle alallensa. Työllistyi insinööritoimistoon, joka oli vast ikään avannut uuden toimiston uuteen kaupunkiin ja tarvitsivat paljon uutta porukkaa töihin.

Vierailija
6/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu nyt varmaan vähän mistä tekniikasta on kysymys. IT-alalla ei pitäs olla mitään ongelmaa.

Täältä sivusta huutelen, että IT alalla on todellakin ongelmaa päästä alkuun. Kovasti huudellaan työvoiman perään, mutta todellisuudessa haetaan huippuosaajia eikä olla valmiita maksamaan kunnolla. Sitten taas niille aloitteleville tai hetken työttöminä olleille ei tipu edes pienemmällä palkalla mitään, vaikka varmasti motivaatio olisi kohdillaan ja alan osaaminen tulee kyllä kunhan päästetään tekemään.

Vierailija
7/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin lääkäriksi.

Vierailija
8/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuun pääseminen tekniikan aloilla (oli sitten AMK tai yliopisto) voi olla vaikeaa. Tuotannon haalarihommia löysin vielä helposti mutta siitäpä ei päässytkään ylenemään. Minä tosin vaihdoin alaa (ala ei tuntunut omalta ja opinnot tökkivät) joten kokemus siitä uran luomisesta jäi osaltani siihen.

Vierailija
9/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei jokainen Rovaniemen AMK:ssa opiskellut työllisty. Itsellä tohtorin paperit Aalto-yliopiston teknillisestä fysiikasta, ja headhunterit ovat perässä.

Vierailija
10/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sattumalta sai kesätyöpaikan isosta firmasta ja sen kautta tutustuin toisen tiimin esimiehen joka palkkasi vakkariksi.

Monta kertaa olen kyllä yrittänyt etsiä parempaa työtä mutta erittäin vaikea löytä muuta työpaikkaa. Joten ei se työllistymistilanne helppo ole. Ei paljon työvoimapula näy.

t. DI

Vierailija
11/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonosti. Bio- ja elintarviketekniikka kyseessä ja ruohonjuuritason hommia kyllä saan, mutta eteneminen tuntuu olevan todella vaikeaa.

Vierailija
12/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko työurani on ollut enemmän tai vähemmän seurausta opiskeluaikaisesta kesätyöpaikasta. Sinne pääsin hyvin onnistuneen haastattelun kautta, työ oli niin kiinnostavan oloinen, että se välittyi haastattelussa.

Kesätyö poiki osa-aikaisuuden, sen jälkeen tutkimusprojektin yliopistolla. Kun projekti päättyi, entisen pomon hyvä maine auttoi nykyisen työpaikan saamisessa.

Vierailija
13/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietotekniikan alan DI, työllistyin ison IT-alan firman juniorirekrykampanjan kautta jo opiskeluaikana. Alkuun piti tehdä pienemmällä junior talentin palkalla, mutta sitten kun valmistuin palkka nousi paremmaksi, ei se tosin kummoinen ole verrattuna pienemmissä konsulttitaloissa oleviin tuttuihin... 

Vierailija
14/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae niillä amispapereilla töitä,voi onnistaa helpommin. Sitten kun amispohjalla olet töissä niin haet seuraavilla papereilla parempia hommia,on kuitenkin väliä sillä että olet hakiessasi jossakin töissä.

Vierailija
15/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kaksi tekniikan alan amk-tutkintoa. Ainakin omalla paikkakunnallani työllistyminen erittäin vaikeaa ja toisaalta kiinni ihan sen hetkisistä suhdanteista, tuurista ja siitä onko suhteita. Eka tutkinto ei työllistänyt oikein missään vaiheessa, kun en heti valmistuttua päässyt alan töihin + tuli lama. Toisen kohdalla kävi paremmin, hyvät suhdanteet ja sain vakipaikan jo ennen valmistumista, mutta ei sekään ilmaiseksi tullut. Vaati monta puhelinsoittoa, sähköpostia jne että sain harjoittelupaikan ja tietysti kovaa duunia ja oman osaamisen osoittamista sitten itse työssä. Kannattaa myös muistaa, että uran alussa ei voi aloittaa suoraan huipulta ja huippupalkoilta. Itsellä palkkakehitys ollut sieltä harjoittelijan palkoista nyt lähemmäs neljään tonniin reilussa viidessä vuodessa. Ja kun sitten pääset töihin, muistakaa verkostautua!

Vierailija
16/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin LVI-insinööriksi, vaihdoin alaa humanistihommista. Hain suunnittelutoimistoon harjoitteluun tokana vuonna, ekana kesänä olin ollut haalariharjoittelussa. Haastattelijana ollut esimies soitti muutaman päivän päästä, että hän ei ole ehtinyt vielä haastatella kaikkia hakijoita, mutta jos olen edelleen kiinnostunut tehtävästä niin olen tervetullut vetämään nimen soppariin. Oli kyllä tosi häkellyttävää, kun humanistina sai aina tehdä kaikkensa töiden saamiseksi. Luulen että osasyynä oli se, että minulla oli näyttää keskiarvolla 5 oleva todistus ja toisaalta työkokemusta myös kaiken maailman p*skahommista ja kerroin, että haluan juuri tähän työhön.

Ei haitannut ettei ollut alan osaamista ennestään olemassa, kun rekrytoija ymmärsi että minulla on tämän työn oppimiseen tarvittavat ominaisuudet ja motivaatio.

Vierailija
17/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hae niillä amispapereilla töitä,voi onnistaa helpommin. Sitten kun amispohjalla olet töissä niin haet seuraavilla papereilla parempia hommia,on kuitenkin väliä sillä että olet hakiessasi jossakin töissä.

Voi. Tai voi olla, ettei onnista. Itse olen tehnyt kolme vuotta haalarihommia ja samalla koko ajan hakenut parempiin töihin.

Vierailija
18/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenn ollut työurani aikana noin kymmenessä tekniikan alan tehtävässä tai firmassa.

Näistä työpaikoista ensimmäinen tuli onnenkantamoisella kun laitoin kiinnostavaan firmaan sähköpostia jossa kerroin miksi olisin heille erinomainen osa-aikatyöntekijä ja he palkkasivat minut tekniseen tukeen opintojen ohessa. Satuin omaamaan sellaisen harrastustaustan että he ajattelivat, että pystyn sujuvasti keskustelemaan sekä heidän tuotteensa loppukäyttäjien että tuotekehityksen koodarien kanssa.

Työ oli joitakin tunteja viikossa ja aika yksinkertaista hommaa. Se kuitenkin helpotti seuraavan oman alan työpaikan saamista.

Yksi paikka on tullut niin että ex kolleega joka tiesi että etsin uutta duunia suositteli minua nykyiselle esimiehelleen.

Ja kahdeksan duunipaikkaa on tullut ihan perinteisesti ilmoitukseen vastaamalla.

Headhunterien haastatteluissa olen käynyt puolen tusinaa kertaa mutta niistä ei ole kertaakaan tullut mitään konkreettista.

M48, koulutus yliopiisto tietojenkäsittelytiede, nykyinen ammatti liiketoiminnan kehitysjohtaja IT firmassa.

Vierailija
19/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni on viellä työn jälkeen  ylitöissä, ei kerkii vastata sinulle.Itse en koulutettu,mutta mieheni elättä minut. Joten aikaa notkua tällä.Kun töihin en mene, mutta en nosta myöskään työtömyyskorvausta..

Vierailija
20/22 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei missään nimessä! Jos tuon teet, niin ura oli siinä. Olet leimautunut alemman portaan työntekijäksi.