Sienestäjät (tattikysymys)
Mitenkäs on, aiheuttaako tattien sienisääskien toukat jotain oireita ihmisellä, jos niitä sattuu syömään? Tatteja näkyy paljon, mutta yleensä niistä muutamia matosia löytyy. Turhan tarkkaan en ole viitsinyt perata. Kuoleeko ne madot pannulla paistettaessa ja sitten pakastettaessa?
Olen nähnyt kyllä kommentteja ihmisiltä, jotka oikeen tarkasti perkaavat joka kolon ja tunnelin pois, mutta onko täällä sieniharrastajia, jotka eivät niin kranttuja ole?
Kommentit (10)
No varmasti kuolee toukat paistettaessa ja pakastettaessa.
Sienisääsken käytävistä ja toukista ei ole mitään haittaa. Harvoin herkkutatti edes on niin puhdas, ettei siinä ole käytäviä.
Ei pidä ottaa matoisia sieniä. Jättää tatit silloin metsään. Sienet pitäisi kerätä tuoreena ja siihen aikaan kun on tuoretta. Kotona osa puhdistaa, kypsentää ja leikkaa sienet. Joku muu osaa vastata oire kysymykseen täällä.
Näin ajattelinkin, että ei niistä nyt haittaakaan ole, kunhan ei ällötä ajatus niiden syömisestä. Ei ainakaan google antanut mitään merkkejä niiden vaarallisuudesta ihmiselle. Paistan pannulla ilman öljyä ja pakastan, eiköhän madot ole unohtunut talven tullen. :) Tietenkin oikein matoiset jää metsään, mutta muutama (tai muutama enemmän) kolo ei haittaa. :)
Pillistön tosin voisin alkaa poistamaan.
Ap
Ei madon jäljet haittaa, jos ei ole aivan liian matoisia. Silloin makukin jo kärsii. Pillistöä ei tarvitse aina poistaa. Se on yhtä hyvää kuin muukin sieni. Esim herkkutateissa valkoinen ja vaalean keltainen pillistö on ok. Tumman keltaisen tai vihreän pillistön poistan.
Italialaiset luottavat siihen, että ne toukat karkaavat sienistä, kun ne kuivaa. Niillähän on monta luokitusta siihen, paljonko niitä toukkia saa sienissä olla.
Mun mielestä ne madot on yksinkertaisesti ällöjä. Koska tatteja yleensä on riittävästi, tai ainakin muita sieniä, niin jätän ne matoset/reikäset syömättä. Perkaan siis tosi tarkkaan tatit.
Mutta mitään vaaraa tai haittaa niistä toukista ei ole, päinvastoin, lisäävät vain proteiinia ruokaan. Eivät edes maistu miltään.
Silti, ällöä.
Ei mitään oireita eikä haittaa. Harmittomia, mutta toki ällöjä, jos niitä runsaasti on.
Jäljet ilman eläviä toukkia varsinkaan ei haittaa mitään, mutta itse kyllä karsin ne kohdat, joissa on tosi paljon jälkiä. Vähäisiä en noteeraa, sen verran suuri herkku on kuitenkin kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Näin ajattelinkin, että ei niistä nyt haittaakaan ole, kunhan ei ällötä ajatus niiden syömisestä. Ei ainakaan google antanut mitään merkkejä niiden vaarallisuudesta ihmiselle. Paistan pannulla ilman öljyä ja pakastan, eiköhän madot ole unohtunut talven tullen. :) Tietenkin oikein matoiset jää metsään, mutta muutama (tai muutama enemmän) kolo ei haittaa. :)
Pillistön tosin voisin alkaa poistamaan.
Ap
Turhaan poistat pillistön, ellei se ole todella toukkainen tai kuten vanhassa tatissa, ällöttävän värinen, kostea ja sienimäinen.
Vierailija kirjoitti:
Ei madon jäljet haittaa, jos ei ole aivan liian matoisia. Silloin makukin jo kärsii. Pillistöä ei tarvitse aina poistaa. Se on yhtä hyvää kuin muukin sieni. Esim herkkutateissa valkoinen ja vaalean keltainen pillistö on ok. Tumman keltaisen tai vihreän pillistön poistan.
Olen jättänyt tumman keltaisenkin pillistön paikalleen, mutta nyt olen lukenut että sinne ne munat lasketaan, joten alan ehkä jättämään vain keltaiset tai valkoiset pillistöt.
Kiitos vastauksista, rauhoittaa mieltä kovasti. Tänään survaisen tattikeiton höystettynä proteiinilla.
Ap
Minä aina hakkaan tattiani.