Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppivelvollisuusuudistus meni siis mönkään opettajien mielestä

Vierailija
12.08.2023 |

https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/86335
Opettajat kuvasivat oppivelvollisuusuudistusta aineistossa viiden eri diskurssin kautta: taloudellisen diskurssin, oppilaslähtöisen diskurssin, pragmaattisen diskurssin, yhteiskunnallisen diskurssin ja innovatiivisen diskurssin kautta. Kuvailu oli jokaisessa diskurssissa pääosin kriittistä, ja diskurssit rakensivat yhdessä uudistuksesta kuvaa väärin toteutettuna. Opettajat antoivat nuorille asemointeja lähes jokaisessa diskurssissa lukuun ottamatta yhteiskunnallista diskurssia. Nuoret asemoitiin aineistossa esimerkiksi uudistuksesta hyötyjäksi tai vaihtoehtoisesti kärsijäksi, sekä velvollisiksi ja kehitystarpeen herättäjäksi. Itsensä opettajat asemoivat aineistossa usein toimettomaksi ja neuvottomaksi uudistuksen edessä, ja esittivät, ettei heitä ole kuultu uudistuksen toteutuksessa. Opettajien oppivelvollisuusuudistukseen liittyvät huolet kohdistuivat erityisesti resursseihin, tuen riittävyyteen ja uudistuksen nopeaan aikatauluun.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme