Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Suru ei ole sairaus", sanoi työterveyslääkäri ja passitti minut töihin. Saako isoissa työpaikoissa sairaslomaa läheisen kuoleman vuoksi?

Raskas kesä
10.08.2023 |

Puolisoni menehtyi alkukesästä yllättäen ja työterveyspalvelun lääkäri sanoi, että työnantajan kanssa on sovittu, että suru ei ole sairaus vaan tervekin ihminen tuntee tässä tilanteessa surua. Jouduin suuntaamaan suoraan töihin!

Sitten menikin melkein kolme viikkoa aika sumussa töissä hautajaisia valmistellen. Onneksi kesäloma koitti ja pääsin käymään tätä läpi.

Kaiken huipuksi työnantaja otti palkasta "aiheettomaan" työterveyskäyntiin kuluneen ajan.

Kyseessä pieni työnantaja. Saako isoissa työpaikoissa näissä tilanteissa sairaslomaa?

Kommentit (842)

Vierailija
581/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi teen nykyään 100% etätyötä, niin saan ihan rauhassa itkeä vollottaa ja tehdä töitä siinä samalla, jos sattuisi niin, että joku läheisistäni kuolee. Asiakkaat ja työkaveri ei toki saa selvää puheluista, kun itken itseni ihan turtanaksi, mutta pääasia on, että ollaan töissä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ja vielä anteeksi kaikille tunteettomille, että olen tunteva ihminen ja ITKEN.

Onneksi työnantaja voi siirtää sinut palkattomalle samantien, kun työkaveri ilmoittaa, että puheestasi ei saa selvää ja lienet humalassa. Saat määräyksen mennä puhallutukseen työterveysasemalle eikä siellä kuunnella mongerrustasi ja anneta sairauslomaa.

Vierailija
582/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi teen nykyään 100% etätyötä, niin saan ihan rauhassa itkeä vollottaa ja tehdä töitä siinä samalla, jos sattuisi niin, että joku läheisistäni kuolee. Asiakkaat ja työkaveri ei toki saa selvää puheluista, kun itken itseni ihan turtanaksi, mutta pääasia on, että ollaan töissä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ja vielä anteeksi kaikille tunteettomille, että olen tunteva ihminen ja ITKEN.

Onneksi työnantaja voi siirtää sinut palkattomalle samantien, kun työkaveri ilmoittaa, että puheestasi ei saa selvää ja lienet humalassa. Saat määräyksen mennä puhallutukseen työterveysasemalle eikä siellä kuunnella mongerrustasi ja anneta sairauslomaa.

Joutuuko hampaanpoiston jälkeen palkattomalle sairauslomalle, kun se vaikeuttaa puhumista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse pyytänyt kahdesti sairaslomaa läheisen kuoleman vuoksi. Molemmilla kerroilla olen saanut, mutta molemmilla kerroilla lääkäri sanoi että lääkärikunta jakaantuu tässä asiassa kahtia. Toiset hyväksyy (yleensä lyhyen) sairasloman ja toiset antaa tuon ap:n esille tuoman vastauksen. On siis yksinkertaisesti tuurista kiinni kummankolainen lääkäri sattuu kohdalle.

Vierailija
584/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Petteri Orpo on saanut ujutettaua sosiopaattisia asenteitaan työterveyteen.

Hienioa työtä PEtteri. Kansa kiittää uutta isä Aurinkoista

Vierailija
585/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joutuuko hampaanpoiston jälkeen palkattomalle sairauslomalle, kun se vaikeuttaa puhumista?

Riippuu varmaan leikataanko ja laitetaan tikit vai poistetaanko normaalisti.

Vierailija
586/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä saa iltapäivän palkatonta vapaata, kun ei pysty tekemään työtään, mutta ei ole saanut sairauslomalappua. Miksi työnantajan pitäisi maksaa siitä, että töitä ei voi tehdä?

Vierailija
587/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hammaslääkäri kirjoittaa todistuksen työkyvyttömyydestä, jos puhuminen on työtä kuten vaikka opettajalla. Jos työkseen yhdistää kahta komponenttia, ei puhumisella ole merkitystä, joten ei tarvitse poissaoloa.

Vierailija
588/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkaton on keksitty. Miksi työnanatajan pitäisi maksaa siitä että miehesi kuoli vaikka ei tainnut olla edes samassa firmassa töissä...

Hyi viddu millaisia ihmisiä on olemassa 🤯

Psykopaatteja ja sosiopaatteja on yllättävän paljon, tuossa oli yksi sellainen.

Mikä ihmeen lypsylehmä se työnantaja on?

Taitaa olla psykopaatti työnantaja vastailemassa.

Vierailija
589/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Petteri Orpo on saanut ujutettaua sosiopaattisia asenteitaan työterveyteen.

Hienioa työtä PEtteri. Kansa kiittää uutta isä Aurinkoista

Jos surusta saa sairauslomaa, niin saahan ilostakin?

Vierailija
590/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla koira jäi auton alle aamulenkin aikana, että aamupäivä sitten meni uusiksi. Soitin esimiehelle, että lähden eläinlääkäriin, ilmottelen kun tiedän enemmän. Asia ok.

Koira ei selvinnyt. Iltapäivällä soittelin ikävät kuulumiset ja oli tarkoitus lähteä seuraavana päivänä töihin. Esimies otti osaa ja sanoi, että pidä loppu viikko vapaata (yht 4 päivää palkallista). Hän vielä lähetti kukkia ja herkkukorin.

Pienehkö firma. Yhteensä 8 työntekijää.

Tuolla on ollut ilo ollut töissä jo vuosia. Älyttömän hyvä työilmapiiri. Mielellään toisinaan tekee ylimäräistä tms omaan piikkiin, kun tietää, että joustoa piisaa tarvittaessa.

Vierailija
591/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun esihenkilöni antoi minulle vapaata, kun äitini menehtyi. Olin poissa yhden päivän, jonka aikana järjestin surusta turtuneen ihmisen tunnottomalla tehokkuudella hautajaiset.

Seuraavana päivänä palasin töihin. Olin monta kuukautta aika huurussa mutta esihenkilöni ja koko muu tiimi ymmärsi tilanteen.

Lähiomaisen hautajaispäivän saa kunta-alalla palkallisena vapaana.

Vierailija
592/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä osassa työpaikoista edelleen osataan huolehtia työntekijöistä. Iso valtion laitos, niin mies sai läheisen kuoltua 2 viikkoa sairauslomaa ja osa-sairauslomalla oli useita kuukausia. Masennukseksi merkittiin papereissa.

Kertoo paljon valtion laitosten tehottomuudesta ja turhista virkaihmisistä. Jos pienessä työpaikassa joku saikuttaa, muiden pitää hoitaa tämänkin työt. Tarkoittaa ilta- tai viikonlopputöitä.

Vierailija
593/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun mies sai hoidettua vanhempansa kuoleman jälkeiset asiat ihan työn ohella, iltaisin ja viikonloppuisin. Ei siihen viikkoja vapaata tarvitse.

Vierailija
594/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla koira jäi auton alle aamulenkin aikana, että aamupäivä sitten meni uusiksi. Soitin esimiehelle, että lähden eläinlääkäriin, ilmottelen kun tiedän enemmän. Asia ok.

Koira ei selvinnyt. Iltapäivällä soittelin ikävät kuulumiset ja oli tarkoitus lähteä seuraavana päivänä töihin. Esimies otti osaa ja sanoi, että pidä loppu viikko vapaata (yht 4 päivää palkallista). Hän vielä lähetti kukkia ja herkkukorin.

Tuolla on ollut ilo ollut töissä jo vuosia. Älyttömän hyvä työilmapiiri. Mielellään toisinaan tekee ylimäräistä tms omaan piikkiin, kun tietää, että joustoa piisaa tarvittaessa.

Koirasta?

Vierailija
595/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on vielä sellainen ikävä puoli jos pidempään saikuttelee että joku ne sun hommat joutuu hoitamaan. todennäköisesti työkaverit.

Vierailija
596/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämmin osanotto suureen suruun

Muistan rukouksin

Vierailija
597/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni kuoleman jälkeen menin töihin kun hautajaiset oli pidetty.

Autolla menin ja ajoin usein ihan harhaan, ihme kun en kolaroinut.

Työni on tiukkatahtista kellon mukaan elämistä(potilastyö) työnantaja järjesti mulle muuta työtä ettei tarvinnut olla minuuttiaikataululla. Tästä olen kiitollinen, muutenkin koko työyhteisö tuki mua.

Jälkeenpäin ajateltuna en ollut työkykyinen pitkään aikaan, tein vaikka mitä virheitä ja olin ihan sekaisin.

Vierailija
598/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

VX kirjoitti:

Meillä opettajilla vapaapäivä on hautajaispäivä.

Jos se on lauantai, niin perjantain olet töissä, vaikka itse järjestät hautajaiset.

Muuten otat palkatonta.

Suru ei ole peruste sairauslomalle

Opin tämän, kun äitini menehtyi.

Riippuu ihan työterveyslääkäristä jonka vastaanotolle sattuu. Ja tietty omasta voinnista. Opettajaystäväni oli viikon sairauslomalla vanhempansa äkillisen kuoleman jälkeen. Hän oli niin shokissa tapahtuneesta ettei kyllä mitenkään ollut työkykyinen. Onneksi lääkäri tajusi tilanteen.

Ei pelkkä suru itsessään tietty teekään työkyvyttömäksi. Onneksi hyvät lääkärit kuitenkin ymmärtävät että joillain ihmisillä voi tulla hyvinkin rajuja oireita läheisen kuoleman jälkeen.

Vierailija
599/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis koirasta? Voi taivas! On tää aika mennyt oudoksi! Toisaalta ulvovat ne ihmiset kissojensa ja rottiensakin perään! Hohhoijaa!!

Vierailija
600/842 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain olla omalla ilmoituksella töistä pois kun mummoni kuoli. Hajosin aivan palasiksi. Eräs työnantaja ei kuulemani mukaan ollut antanut vapaata läheisensä menettäneelle vaan irvistelivät että työntekijä käyttäkööt lomiaan, jotka sai nokan nostelun ja tuhahtelun jälkeen käytettäväkseen. Toisaalta itse sain (palkatonta, koska olin freelancer) vapaata pomolta, joka osasi välillä olla hyvin narsistinen ja ilkeä. Jopa hän siis tajusi miltä suru tuntuu.

Olen hiton iloinen että suruani ymmärretään suuressa työpaikassa. Minun työssäni on oltava henkisesti kunnossa työn kuormittavuuden takia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän neljä