atooppinen ihottuma vauvalla, mikä perusvoide parasta?
Meidän 3.5 kk:n ikäisellä vauvalla on atooppista ihottumaa eri puolilla kehoa, kasvoissa enemmän. Lääkäri antoi perusvoiteeksi Essex plussaa ja Ceridalia.
Iho on rasvauksen jälkeen tosi karheaa, näyttäis ettei käyttämämme perusvoide ole ehkä hyvä. rasvaamme vauvan iho kaksi kertaa päivässä.
Millaista perusvoidetta ollette käyttäneet( tai lääkäri suositellut) atooppista ihottumaa omaavalla vauvaikäisellä?
Onko normaalia että iho on karheaa rasvauksen jälkeen?
Kommentit (9)
Nyt 2v ja ei ihottumaa.
Mutta tämä toinen nyt 7kk ja ihan syntymästä asti ollut todella kuiva iho. Rasvoina on käytetty ApoBase sininen ja punainen, Ceridal lipogel ja lipolotion, Ceralan, Lipolan ja Locobase. Näistä meille sopivimmat on Locobase ja Lipolan, ovat rasvaisia ja pitävät ihon pitkään rasvaisena, ei tarvitse joka hetki lisätä!!
Kortisonia meillä on käytetty Essexin, lääkärin oma sekoitteista ja Primafucorttia, viimeinen on sienivoide. Poskissa sitä, kun kuola levittyy poskille ja voi aiheuttaa sieni-infektiota.
Mutta ikä auttanut tässäkin, enään koko iho ei ole punaisen laikukas, kuiva kyllä, mutta enää oikeastaan vain jaloista ja käsistä. Sitten posket on erikseen, niissä kuolan aiheuttamaa karheumaa ja punoitusta, mutta säännöllisillä kortisonikuureilla ja hyvällä perusrasvauksella pysyvät hyvinä.
Imetys on lopetettu ja sen jälkeen myös posket pysyneet parempina!!
Oletko kokeillut jättää maidon ja kananmunan pois lapsen ruokavaliosta. Lääkärien arviot prosenteista toki vaihtelevat, mutta suurin osa vauvojen atooppisesta ihottumasta johtuu jostakin sopimattomasta ruoka-aineesta!
kiitoksia vastauksista.
Vauvalta otettiin " maitorasti" - verikoe, tulos näytti normaalia. Lääkärin mukaan kyseessä voi kuitenkin olla maitoallergia mutt ei tehnyt asialle vielä mitään.
Itse käytän laktoositonta maitojuomaa. Laktoosi-intoleranssia minulla ei ole todettu mutta oireita kylläkin on.
Olen jättänyt ruokavaliostani pois maidon, kananmunan, suklaan, pähkinän, ruisjauhoa sisältävät tuotteet, mansikan jne. jotka oppaan mukaan aiheuttavat atooppista ihottumaa. Tätä dieettiä olen pitänyt vsta muutaman päivän, ihottuma näyttää nyt paremmalta mutta vauvan iho on karhea. Vauva yrittää raapia ihoaan koska se tuntuu varmasti kutiavalta ja kuivalta.
Hyvä juttu, että dieetti tuntuu auttavan. Nyt dieetin aikana olisi tärkeää hoitaa iho kuntoon miedolla kortisonivoiteella (hydrocortison 0,5 %), jotta lapsi on oireeton, kun reilun viikon päästä sitten kokeilet itse juoda maitoa jälleen. Eli nyt tehorasvaus esim. siten, että aamulla lumiukkorasvaus perusvoiteella ja illalla ihottumakohdat miedolla kortisonilla ja muualle perusvoidetta. Ja kun tosiaan iho on kunnossa ja dieettiä on kestänyt vähintään viikko, mieluummin kaksi viikkoa, voit kokeilla juoda maitoa ja seurata palaavatko oireet.
TSEMPPIÄ!
Kuulostaa minustakin vähän maitoallergialta. Kai tiedät, ettei laktoositon ole maidoton, vaan ne ovat maidon proteiinit, joille yleensä ollaan allergisia. Niitä taas on vähän joka paikassa vähän eri nimillä (makkaroissa, leikkeleissä, valmistuotteissa). Dietin pitäisi olla täysin maidoton tai muuten tuloksia on hankala tulkita.
Meillä Ceralan vain lisäsi kutinaa. Luin jostain jälkeenpäin, että se sisältäisi maitorasvoja (milk lipids), joille herkimmät maitoallergikot voivat oireilla. En tiedä pitääkö paikkansa, mutta ainakaan se ei sopinut. Meille parhaita ovat olleet Novalan ja sininen apobase.
Joo, tiedän maidottoman ja laktoosittoman ruokavalion eron, olen eka ammatiltani kokki. Ihan täysin maidottomaan ruokavalioon ei neuvolan tätien kans pohdittua voida mennä, koska kärsin jo nyt itse ruokavaliosta,suupielet auki jne.
Lääkärissä käytiin alkuviikosta toisen asian tiimoilta. Kyselin siinä samalla atooppisesta ihottumasta. Lääkärin (lasten) mukaan ensi vuoden puolella tehdään testi, jossa vauva saa kuukauden rintamaitoa + soijapitoista korviketta ja sen jälkeen testataan rintamaidolla ja esim. tuttelilla tuleeko oireita. mielenkiinnolla odotan mitä testi näyttää.
Kiitoksia vinkeistä!
Jos muistan oikein, vauvasi on alle puolivuotias? Tiesihän teitä opastanut lääkäri, ettei alle puolivuotiaille nykyään suositella eikä määrätä soijakorvikkeita lainkaan. Eli normaalitapauksessa siirrytään esim. Almiron Peptille tai muulle vastaavalle digeroidulle korvikkeelle, jos korviketta tarvitaan maitoallergiaepäilyjä tutkittaessa.
Vai ymmärsinkö väärin? Tarkoititko sittenkin, että sinä siirryt itse täysin maidottomalle imetysdieetille ja käytät maitotuotteiden sijaan soijatuotteita? Maidon voi tosiaan korvata omassa ruokavaliossaan esim. soija-, kaura- tai riisimaidolla ja muilla tuotteilla. Soija on kuitenkin melko allergisoiva ruoka-aine ja ainakin meillä poika alkoi oireilla rintamaidolle kun lisäsin soijatuotteet omaan ruokavaliooni. Tosin hän oireili hyvin nopeasti myös perunalle ja melkein kaikille muillekin ruoka-aineille rintamaidon välityksellä:(
Ilman imettävän äidin täydellistä maidon välttämistä maidottomasta dieetistä ei ole mitään hyötyä, sillä maidon proteiineja välittyy yleensä jonkin verran rintamaidosta myös lapsen ruokavalioon, joten tarkkana kannattaa olla. Ja vitamiinit ja kalsium sitten vaan purkista:)
TSEMPPIÄ SELVITTELYYN!
Meillä myös kausittaisesti atooppiset tytöt. Meillä on paras rasva ollut Essexin violetti (onko se sama kuin plus) joka sisältää panthenolia. Mutta kaikki rasvat eivät tosiaan sovi kaikille - oikeastaan vain kokeilemalla tietää.
Toinen on sitten kortisonirasva jota kannattaa käyttää viikon kuurina että iho ehtii kunnolla rauhoittua.
Lisäkeinona on sitten rasvata pari kertaa kunnolla rasvaisemmalla bepanthenilla - on kyllä ällöttävän rasvaista, mutta toimii aika hyvin.
Hyvä (mutta kallis) voide jota esikoinen on käyttänyt vauvasta saakka. Imeytyy hyvin. Itse olen siirtynyt käyttämään samaa voidetta Essexista.