Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annatteko ravintolassa tippiä? Minusta on törkeää olla antamatta

Vierailija
06.08.2023 |

Olin miesystävän kanssa kahvilla ja kaikkineen se maksoi 8.80€. Mies halusi maksaa 10€ setelillä ja jäi odottamaan vaihtorahaa. Minua hävetti..

Kommentit (22)

Vierailija
21/22 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tippiä annetaan, jos tahdotaan, muttei kuulu välttämättömänä tapana, koska tarjoilijan palkkaan on jo laskettu palvelumaksu. Toisin jenkeissä yms. sillä palkka on siinä määrin matala, että tippi kuuluu asiaan ja siihen on laskukaava, kuinka suuri tipin kuuluu olla suhteessa ruoan ja juoman hintaan nähden.

Vierailija
22/22 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tipin antaminen ei ole tapa Suomessa. Yhdysvalloissa on, koska tarjoilijan palkka on hyvin pieni.

Oli vielä kasarila tapana, mutta sitten tuli ysärilama ja ihmiset alkoivat olemaan tarkkoja mihin rahansa käyttävät.

Kun tuli vaan alanuolia, niin vähän selitän, että niissä ravintoloissa, joissa mä työskentelin, niin kaikki asiakkaat antoi tippiä kasarilla. Oli se sitten siihen lähimpään vitoseen tai täyteen kymppiin, mutta aina jokunen penni tai markka tuli.

Jos alkoholia meni ruuan kanssa, niin sitten tippiä tuli useita kymppejä. Viikonloppuisin sai viittäkymppiä ja satasta tippinä.

Sitä tosiaan tuli sen verran reippaasti, että ilmoitin kiltisti tippini verottajalle. :D

Sitten tuli ysäri ja asiakasvirrat väheni, tipit väheni ja loppui kokonaan. Mäkin vaihdoin muihin hommiin, kun opiskelut oli saatu loppuun.

Se oli sitä aikaa se.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla