Aloitin akustisen kitaransoiton. Mikä auttaa kipeisiin sormiin?
Olen soittanut akustista kitaraa päivittäin vajaan viikon. Vasemman käden sormet ovat kielistä niin kipeät, että tänään on varmaan pidettävä lepopäivä.
Muusikoille kysymys: muistatteko mikä teitä auttoi alun sormikipuun?
Onko lepo ainoa vaihtoehto, vai kannattaako päin vastoin jatkaa soittamista kipeistä sormista huolimatta?
Kommentit (53)
Aloitin itse akustista kitaraa soittaa kesäkuussa.
Muistan, että just jossain viikon kohdalla vasemman käden sormien päät oli niin kipeät, että oli pidettävä taukoa.
Nyt 2 kk ja 5 soittotuntia takana ja enää ei vastaavaa tule.
Mutta hidasta on ollut oppiminen. Sointuja ja rämpytystä. Oikeaa kättä en ole vielä edes alkanut treenaa.
Aika auttaa juu. Muistaakseni mulla meni muutama viikko kun joka päivä soitto jonkin verran.
heh, isä yritti opettaa mulle kitaransoittoa penskana ja lopetin juuri tästä syystä
Vierailija kirjoitti:
Muistan, että just jossain viikon kohdalla vasemman käden sormien päät oli niin kipeät, että oli pidettävä taukoa.Nyt 2 kk ja 5 soittotuntia takana ja enää ei vastaavaa tule.
Mutta hidasta on ollut oppiminen. Sointuja ja rämpytystä. Oikeaa kättä en ole vielä edes alkanut treenaa.
Lisään:
ensiksi plektran käyttö tuntui hankalalta. Nyt kun siihen tottunut, puolestaan sormilla rämpytys tuntuu hankalalta.
Lähdin liikkeelle siis ihan nollasta. Eka biisi, jonka soinnut opettelin oli kolmen soinnun A-D-G biisi.
Kiitos kaikista vastauksista! Minä kai koetan soittaa tänäänkin edes vähän. :)
Ap
Aloitin toukokuussa.
Tätä tasoa mennään nyt, eli ekat Barret opettelussa
https://tabs.ultimate-guitar.com/tab/del-shannon/runaway-chords-961346
Sormenpäät oli tosiaankin kipeinä alkuun. Oma soitonopettaja sanoi, että jos kipua, silloin lepoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan, että just jossain viikon kohdalla vasemman käden sormien päät oli niin kipeät, että oli pidettävä taukoa.Nyt 2 kk ja 5 soittotuntia takana ja enää ei vastaavaa tule.
Lisään:
ensiksi plektran käyttö tuntui hankalalta. Nyt kun siihen tottunut, puolestaan sormilla rämpytys tuntuu hankalalta.Lähdin liikkeelle siis ihan nollasta. Eka biisi, jonka soinnut opettelin oli kolmen soinnun A-D-G biisi.
Kolmen soinnun biisejä on vaikka miten paljon, esim tuo CCR oli yksi ensimmäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Aika auttaa juu. Muistaakseni mulla meni muutama viikko kun joka päivä soitto jonkin verran.
Joka päivä vaikka 15 min viikon aikana on parempi kuin yhtenä päivänä pari tuntia.
Edistystä ei tapahdu jos ei harjoittele
Vierailija kirjoitti:
Sitä pitää soittaa niin, että sormista veri lentää!
Played it 'til my fingers bled laulaa Bryan A
Vierailija kirjoitti:
Akustinen kitaransoitto?
Mikä tässä epäselvää?
Kovettuu sormet, toki voi virittää alemmas tai hankkia ohuemmat kielet.
Pitää jatkaa niin että sormet kovettuvat. Ei missään tapauksessa kannata pitää taukoa.
Pidä vähän aikaa taukoa, kunnes ne eivät enää ole kipeät. Sen jälkeen voit jatkaa soittamista.
Sormenpäät kovettunut, niihin tulee ikään kuin pienet "tyynyt" ja sen jälkeen ne eivät enää ole kipeät.
Vierailija kirjoitti:
Pidä vähän aikaa taukoa, kunnes ne eivät enää ole kipeät. Sen jälkeen voit jatkaa soittamista.
Sormenpäät kovettunut, niihin tulee ikään kuin pienet "tyynyt" ja sen jälkeen ne eivät enää ole kipeät.
Kieliä ei kannata vaihtaa, se ei ole ratkaisu. Kielet pitää valita sen mukaan, millainen kitara on ja/tai minkä soundin haluaa kitaraansa. Kaikki kitarat ovat yksilöitä.
Ei siihen auta mikään. Pikku hiljaa sormien iho kovettuu.