Te, jotka toimitte oman vanhempanne edunvalvojana, paljonko otat siitä korvausta?
Laskin, että että voisin ottaa korvausta 3000e vuodessa. Voikohan summan päättää itse, siis kuitenkin niin että maksimissaan se mitä laskennallisesti voi saada.
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Olen saanut jo ennakkoperinnön, joten en ottas mitään.
Onko sinulla sisaruksia? Saiko hekin ennakkoperinnön? Kuitenkin vain yksi hoitaa edunvalvontaa
Kun olin edunvalvojana maistraatti, jonne tilit pitää vuosittain toimittaa, antoi summan jonka voin vuosittain veloittaa.
Itse ottivat omaisuuden määrän mukaan jonkun prosentin, en muista montako.
Olisi tuo 3000 aika paljon. 2019 olin sisareni kuolinpesän hoitaja, reilu puoli vuotta siinä meni, asunnon ja maaomaisuuden myynti ym kaikki. Lakimies arvioi 700 euroa kohtuulliseksi vaikka matkaa oli 100 km.
Saman hinnan kuin päätyöstäni, 175€/h + alv. Jos ei suvulle kelpaa niin hommatkoon jonkun muun. Ilmaiseksi en toisille ala hommia tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Olisi tuo 3000 aika paljon. 2019 olin sisareni kuolinpesän hoitaja, reilu puoli vuotta siinä meni, asunnon ja maaomaisuuden myynti ym kaikki. Lakimies arvioi 700 euroa kohtuulliseksi vaikka matkaa oli 100 km.
Miten kuolinpesän hoitaminen liittyy tähän?
Vierailija kirjoitti:
Tieto löytyy DVV:n sivuilta.
Niinkö? Jos kysytään mitä sinä veloitat?
Vierailija kirjoitti:
Saman hinnan kuin päätyöstäni, 175€/h + alv. Jos ei suvulle kelpaa niin hommatkoon jonkun muun. Ilmaiseksi en toisille ala hommia tekemään.
EI sitä summa suvun kanssa sovita, vaan siihen on kaava mitä maksimissaan saa veloittaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on verrattavissa edunvalvontaan, toisten asioiden hoitamista.
Eikös sitä edelleen edunvalvojan pidä toimittaa tilitykset tarkastettavaksi?
Edunvalvonta: maksaa laskut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla sisaruksia? Saiko hekin ennakkoperinnön? Kuitenkin vain yksi hoitaa edunvalvontaa
Tutulla kävi päinvastoin se joka ei tee mitään "suosikkipentu" sai ennakkoperinnön kun sitä vaati ja sisarus joka hoitaa muistisairaan ja huonokuntoisen vanhempansa asioita ei saanut mitään eikä saa myöskään mitään korvausta kaupassakäynnistä,pihatöistä,siivoamisesta pankkiasioiden ja sähkösopimusten hoidosta, lääkärikäynneistä jne...
Onko edunvalvoja pakollinen toimenpide vai voiko omainen hoitaa viralliset ja epäviralliset asiat ilman edunvalvonta sopimusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki sai ennakkoperinnön. Jos minä olen edunvalvoja, en ota korvausta. Jos sisaret on, tehkööt mitä haluaa. Tottakai saa joku muu halutessaan korvausta ottaa, jos ryhtyy valvojaksi.
Sit on näitäkin, että sitä tehdään edunvalvontaa sukulaiselle hyvää hyvyttään, koska oma jälkikasvu ei suostu. Nyt sukulaisen oma jälkikasvu havahtui asiaan vuosia myöhemmin, vaikkei yhteyttä kummemmin pidä edunvalvottavaan, koska siitä sais rahaa.
Mitäs edunvalvontaa se on jos valvot vaan omaa etuasi?
Vierailija kirjoitti:
Onko edunvalvoja pakollinen toimenpide vai voiko omainen hoitaa viralliset ja epäviralliset asiat ilman edunvalvonta sopimusta?
ei tietenkään ole pakollinen, jos asiat pystyy hoitamaan muutenkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 3000e on DVV:n laskurin laskema summa
ap
Vierailija kirjoitti:
Kuka olikaan sellainen lakimies? Et siis ollut edunvalvoja vaan kuolinpesän hoitaja, ja laitoit laskuun myös matkakulut?
AP:n päämiehelle on todella runsaasti omaisuutta ja varoja, jos noin paljon laskee palkkioksi. Tavallisen eläkeläisen edunvalvoja saa muutamia satasia.
Yleisen edunvalvojan peruspalkkio on muistaakseni jotain 400€/vuosi, eli jokseenkin saman voi periä myös omainen.