Minua ahdisti lapsena melkein koko ajan
Muiden perheiden, esim. kavereiden perheiden, ihan tavalliset arjen asiat ja esineet ahdisti mua niin paljon että tuli itku kurkkuun. Esim. mun yhdellä ala-asteen koulukaverilla oli kotona sellainen säkkituoli jossa oli styroksimujua sisällä niin se ahdisti mua. Toisen koulukaveri pikkusisko kävi musiikkileikkikoulussa ja se ahdisti mua kun siitä puhuttiin muskarina. Sillä säkkituoliperheellä oli akvaario ja se ahdisti mua kanssa. Mua ahdisti myös tietyt ruuat mitä kavereitten perheissä syötiin. Kaikki lastenlaulut ahdisti ja kaikki lastenohjelmat.
Aikuisena ei enää ole ahdistanut. En tiedä mikä mua vaivasi lapsena. Pelkäsin myös kaikkia tavallisia asioita kuten leluja, monia taloja, tv-mainoksia sekä lähtökohtaisesti lähes kaikkia muita ihmisiä.
Kommentit (4)
Koitko ylipäätään turvaa kotona? Kuulostaa äkkiseltään siltä, että oudot asiat sekä tunteita herättävät asiat ahdistivat sinua.
Millä tavalla vanhempasi sinua kohtelivat? Pääsitkö syliin jos itketti, pelotti, tai muuten vain halusit? Miten kotonasi suhtauduttiin uusiin asioihin ylipäätään?
Monille lapsille tapahtuu asioita jotka on haitallisia ja vaikuttaa niin että voi tulla pelkotiloja. Meillä on myös temperamenttieroja ja yksilöllisiä eroja herkkyydessä ja siinä miten aivot toimii. Aikuiset voi aiheuttaa "harmia" tahattomasti ja omista traumoistaan johtuen ja ne vaikuttaa haitallisesti.
Tällasten ongelmien syyt ei aina ole tiedossa jos traumatisoivia asioita on tapahtunut ihan pienenä eikä niistä ole muistikuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Koitko ylipäätään turvaa kotona? Kuulostaa äkkiseltään siltä, että oudot asiat sekä tunteita herättävät asiat ahdistivat sinua.
Millä tavalla vanhempasi sinua kohtelivat? Pääsitkö syliin jos itketti, pelotti, tai muuten vain halusit? Miten kotonasi suhtauduttiin uusiin asioihin ylipäätään?
Koti oli enimmäkseen ihan turvallinen, esim. ei ollut väkivaltaa. Vanhemmat huusivat ja riitelivät jonkin verran ja se ei ollut mukavaa. Meillä ei pidetty sylissä eikä halailtu. Kavereiden perheissä halailtiin ja mun mielestä se oli jotenkin teennäistä. Meidän perheessä suhtauduttiin uusiin asioihin ihan normaalisti, ei pelätty eikä peloteltu.
Ap
Lapsuusiän yleistynyt ahdistuneisuushäiriö? Kyllä kai kaikkia mt-häiriöitä on lapsuusversioinakin? Onhan esim. lapsuusiän skitsofreniakin olemassa.