Vuosia kestänyt väsymys ja flunssan oireet Vol.2
Tietääköhän kukaan miksi äskeinen aloitukseni poistettiin? Aloitus oli otsikolla: Vuosia kestänyt väsymys ja flunssan oireet. Yhtäkkiä vaan poistettiin koko keskustelu, luin vielä säännötkin eikä keskustelussa ollut mitään sääntöjen vastaista. Tosi harmillista että ylläpito on näin mielivaltainen, olisin oikeasti halunnut kuulla muiden kokemuksia.
Kerroin siis että minulla on ollut n. 5 vuoden ajan lisääntyvää väsymystä, flunssan oireita, sudän hakkaa, huimaa, pyörryttää, kurkku on kipeä joka päivä, kasvot ja jalat turvoksissa, korvat humisee jne. Tutkimuksissa löytyi anemia ja alhainen ferritiini mutta arvot korjaantuivat rautakuurilla mutta olo ei parantunut. Kaikki mahdollinen tutkittu, ei vikaa kilpirauhasessa. Ikää 26v, runsaat kuukautiset. En ole kasvissyöjä mutta terveellinen ruokavalio ja liikun päivittäin, nukun tarpeeksi mutta mikään unimäärä ei riitä. Työkyky alkaa olla vaarassa.
Olisin halunnut tietää onko muita samantyyppisillä oireilla, ja jos on niin mikä oli diagnoosi, ja voiko raudanpuutteen oireita tulla vielä kun ferritiini on 38, ja missä vaiheessa on alkanut helpottaa olo.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli samantapaisia oireita ja mullakin todettiin anemia. Ferritiiniä ei suostuttu mittamaan, mutta kun hemoglobiini oli 120, niin lääkäri sanoi että nyt on tarpeeksi hyvä että ei tarvi enää rautaa syödä. Lopetin rautatabletit, ja oireet palasi.
Joten veikkaisin ap, että sulla on edelleen raudanpuute vaikka arvot olisivatkin ns. normaalit. Minkälaista rautaa käytät? Jos tabletteja, niin vaihda nestemäiseen tai suusuihkeeseen koska ne imeytyy paremmin.Tuo, mikä on kenellekin riittävän hyvä hemoglobiini, on yksilöllistä. Minulla se on vähän päälle 140. Jos se on 120 pystyn vielä kulkemaan portaissa, mutta jonkin verran huomaa.
Hemoglobiini ei kerro kaikkea. Teinillä hemoglobiini 133 ja ferritiini 13. Puutosoireet ihan ilmeiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli samantapaisia oireita ja mullakin todettiin anemia. Ferritiiniä ei suostuttu mittamaan, mutta kun hemoglobiini oli 120, niin lääkäri sanoi että nyt on tarpeeksi hyvä että ei tarvi enää rautaa syödä. Lopetin rautatabletit, ja oireet palasi.
Joten veikkaisin ap, että sulla on edelleen raudanpuute vaikka arvot olisivatkin ns. normaalit. Minkälaista rautaa käytät? Jos tabletteja, niin vaihda nestemäiseen tai suusuihkeeseen koska ne imeytyy paremmin.Tuo, mikä on kenellekin riittävän hyvä hemoglobiini, on yksilöllistä. Minulla se on vähän päälle 140. Jos se on 120 pystyn vielä kulkemaan portaissa, mutta jonkin verran huomaa.
Hemoglobiini ei kerro kaikkea. Teinillä hemoglobiini 133 ja ferritiini 13. Puutosoireet ihan ilmeiset.
Sepä juuri. Ei nuo arvot ole "jumalan sana". Se, mikä on yhdelle normaali, on toiselle liian matala. Hemoglobiini voi olla myös liian korkea, mutta harvemmin se on menstruoivalla henkilöllä ongelmana.
Tupakoijilla hemoglobiini voi hämätä ja näyttää korkeammalta, tupakointi nostaa lukemaa.
Tuo, mikä on kenellekin riittävän hyvä hemoglobiini, on yksilöllistä. Minulla se on vähän päälle 140. Jos se on 120 pystyn vielä kulkemaan portaissa, mutta jonkin verran huomaa.