Kaipaako joku muu tavallisten kännyköiden aikaa?
Olen lopen kyllästynyt älypuhelimeen ja siihen, että jokaista liikettäni seurataan. Sähköposti täyttyy kokemuskyselyistä joka kerta kun olen käynyt vaikka vain lähikaupassa, että "arvostele kokemuksesi". Jättäkää minut rauhaan ja miksi kaikesta jää jälki? Ostin Nokialaisen, ns. tavallisen puhelimen 5710 ja päätin että jos haluan nettiin niin menen tietokoneella. Uskoisin, että tämä on iso helpotus ja alkaa jäädä enemmän aikaa muuhunkin kuin ruudun tuijottamiseen.
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Sitten on näitä joilla on ehdottomasti oltava nimekäs ja kallis älypuhelin eivätkä he osaa/tarvitse käyttää sen ominaisuuksista kuin murto-osan. Mutta sitä on kiva vilautella, ehkä itsetunnon kohotuskapula. Joskus kaverini, jolla tällainen on, kysyy neuvoa. Valitettavasti en oikein osaa, koska se poikkeaa Android puhelimista. Minulla on hiukan päälle satasen perus Samsung ja hyvä on tarpeisiini. Nettiä käytän kotona tabletilla, vaikka netti puhelimessa onkin ja silloin tällöin se on tarpeen tuolla liikenteessä.
Oikeasti, missä todellisuudessa kännykkä on yhä joku statusväline? Ei ole ollut kenelläkään, vuosiin.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko han kohta vastareaktio? Että ihmiset vaihtavat kapulapuhelimiin?
6.5.202322:22
Puhelimet
Hetki sitten se oli vanhaa romua, nyt hitti: Nuoriso innostui Nokian ”tyhmistä läppäpuhelimista”
Someahdistusta helpotetaan kakkospuhelimilla.
Yhdysvalloissa kuhistaan uuden trendi-ilmiön perässä. The Wall Street Journal kertoo z-sukupolven innostuneen menneen maailman ilmiöstä, nimittäin taittuvista puhelimista. Uusi trendi ei koske moderneja taittuvanäyttöisiä puhelimia, vaan erityisesti perinteisiä läppä- tai simpukkapuhelimia.
Tekniikka&Talous
ei ole koskaan tullut sähköpostia kun olen käynyt jossain liikkeessä. tosin toisinaan puhelimen jokin toiminto kysyy että paljonko antaisin tähtiä paikalle jossa kävin. tuolla ei ole mitään tekemistä sähköpostin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, saahan sähköpostista pimpelipomit pois ja muutenkin tuupattua roskapostiin kaiken mitä sinne ei halua. Ei tuota varten tarvitse vanhanmallista kännykkää ostaa :D
Mistä nyt katsot bussiaikataulut, kuuntelet äänikirjoja tai musiikkia, seuraat suosikkisarjaasi, luet odotellessa vauvapalstan keskusteluja, täytät kauppalappua, ihmettelet yksinäsi mikä on tuo kaunis kukka pientareella?
Entä miten hoidat pankkiasioitasi tai opiskelet kieliä?
Samalla tavalla kuin ennen älypuhelinta eli tietokoneella. En kuuntele äänikirjoja vaan luen ihan paperisia kirjoja itse. Kaikkea ei tarvitse tehdä myöskään sillä sekunnilla.
Eli mieluummin raahaat mukanasi paperikarttoja, monenlaisia kirjoja, kannettavaa cd-soitinta vai onko sekin liian moderni, puhelinluetteloa, telkkaria, muistiinpanovälineitä, kalenteria, kameraa yms kuin että saisit nämä kaikki käyttöösi samasta laitteesta?
Mäkin olen harkinnut luopumista. Tää vie hirveästi aikaa kun on niin helppo koukuttua milloin mihinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä, saahan sähköpostista pimpelipomit pois ja muutenkin tuupattua roskapostiin kaiken mitä sinne ei halua. Ei tuota varten tarvitse vanhanmallista kännykkää ostaa :D
Mistä nyt katsot bussiaikataulut, kuuntelet äänikirjoja tai musiikkia, seuraat suosikkisarjaasi, luet odotellessa vauvapalstan keskusteluja, täytät kauppalappua, ihmettelet yksinäsi mikä on tuo kaunis kukka pientareella?
Samalla tavalla kuin ennen älypuhelinta eli tietokoneella. En kuuntele äänikirjoja vaan luen ihan paperisia kirjoja itse. Kaikkea ei tarvitse tehdä myöskään sillä sekunnilla.
Eli mieluummin raahaat mukanasi paperikarttoja, monenlaisia kirjoja, kannettavaa cd-soitinta vai onko sekin liian moderni, puhelinluetteloa, telkkaria, muistiinpanovälineitä, kalenteria, kameraa yms kuin että saisit nämä kaikki käyttöösi samasta laitteesta?
Olet oikeassa siinä että kamerat on turhia. Kun linnan juhlissa muotitoimittaja ottaa kuvia naisten mekoista, niin hän ottaa kuvia puhelime kameralla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmiset oikein pärjäsivät entisaikaan, kun piti olla tuollainen tavaramäärä mukana?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten on näitä joilla on ehdottomasti oltava nimekäs ja kallis älypuhelin eivätkä he osaa/tarvitse käyttää sen ominaisuuksista kuin murto-osan. Mutta sitä on kiva vilautella, ehkä itsetunnon kohotuskapula. Joskus kaverini, jolla tällainen on, kysyy neuvoa. Valitettavasti en oikein osaa, koska se poikkeaa Android puhelimista. Minulla on hiukan päälle satasen perus Samsung ja hyvä on tarpeisiini. Nettiä käytän kotona tabletilla, vaikka netti puhelimessa onkin ja silloin tällöin se on tarpeen tuolla liikenteessä.
Oikeasti, missä todellisuudessa kännykkä on yhä joku statusväline? Ei ole ollut kenelläkään, vuosiin.
Minulla on sitten yksilöllinen kaveri tai kirjoitin huonosti. Mitä eroa on Ladalla ja Mersulla? Entä Applella 1000 e tai 100 e puhelimella? Entä monen tonnin käsilaukulla tai parinkympin veskalla? Yritin sanoa että joillekin on tärkeää omistaa ja näyttää jotain hyvin kallista ja toisille taas ei. Tietenkään kännykkä ei ole statusväline, vaikka saattaa joillakin olla. Kivaa päivää sinulle.
En muuta kuin siltä osin, että silloin eivät ihmiset olleet ihan koko aikaa kännykkä naaman edessä. Huomioivat enemmän ympäristöään ja muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on sitten yksilöllinen kaveri tai kirjoitin huonosti. Mitä eroa on Ladalla ja Mersulla? Entä Applella 1000 e tai 100 e puhelimella? Entä monen tonnin käsilaukulla tai parinkympin veskalla? Yritin sanoa että joillekin on tärkeää omistaa ja näyttää jotain hyvin kallista ja toisille taas ei. Tietenkään kännykkä ei ole statusväline, vaikka saattaa joillakin olla. Kivaa päivää sinulle.
Taitaa olla sellaisen kalliin kännykän omistaja ja vieläpä riippuvainen helistimestään. Kalikka kalahti ja...
Vierailija kirjoitti:
Siitä puhelimesta voi kytkeä pois päältä kaiken mitä ei tarvitse, kuten paikannus ja erilaiset avustajat. Ainakin omenakoneen saa hyvin diskreetiksi ja häiritsemättömäksi jos haluaa. Plussaa on, että samalla akku alkaa kestämään useampia päiviä.
Paikannus onnistuu kohtuullisen hyvin myös WiFin kautta.
ainut kauppa josta on tullut kyselyjä tyytyväisyydestä on verkkokauppa. olen joskus tilannut tietokoneella verkkokaupan sivuilta jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raahaan mukanani minne? Pitäisikö sitä telkkaria muka tuijottaa myös matkalla paikasta A paikkaan B, vai miksi minun pitäisi raahata mukanani myös monenlaisia kirjoja? Työmatkoille lentäessäni minulla on yksi kirja mukana - kyllä ihka oikea kirja, eikä siitä nyt niin kamalasti vaivaa ole ;-). Omistan myös ihan paperisen kalenterin, mihin merkitsen menoni. Nokiassa on ihan hyvä kamera myös
Vierailija kirjoitti:
Lol. Ole vastarannan kiiski jos haluat. Ei se haittaa. Olet varmaan niitä jotka aikoinaan kuuntelivat radiota television katsomisen sijaan ja kökkivät päreen valossa kynttilän sijaan, kynttilän valossa sähkölampun sijaan...
Saahan niin tehdä, mutta typeräähän se on.Älypuhelin on ihan paras asia ikinä.
Matkoilla yllättävän kätevä keksintö: on kartat ja kaikki oppaat käden ulottuvilla. Esittelyt rafloista...
Ainoa syy miksi kaipaan on se, että ne olivat pieniä ja kulkivat näppärästi mukana. Mutta onneksi nykyaikana taittuvat näytöt jne tulevat mahdollisiksi piakkoin - ei siis veilä - koska en suostu maksamaan tarpeettoman paljon tuotteesta omaan käyttööni nähden.
Ja siis hommahan on aivan siitä kiinni, miten sitä laitetta käytät. Voit olla kaikkialla kaikkien kanssa 24/7, mutta saat myös kaikki pois päältä ja olla lataamatta kaikkia mahdollisia appeja jotka mahdollistavat kokoaikaisen hälinän.
Itselleni puhelin on pääsasiassa juuri puhelin/viestiväline - mutta se mahdollistaa myös helpotuksia elämään - jos niin haluan. Kyllä silloin tällöin reittiohjeistus on näppärää, laskujen maksu yms. ihan jokapäiväiset asiat.
En kaipaa. Ennen piti opetella bussiaikataulut ja reitit ulkoa, mutta nyt reittiopas kulkee mukana.
Vierailija kirjoitti:
Minä tein jo muutoksen puoli vuotta sitten, enkä ole katunut. Ruutuaika on vähentynyt isosti ja minusta on mukavaa kun puhelin on oikeasti puhelin, eikä tietokone. Surullista katsoa esim. ravintoloissakin miten koko perhe vanhempia myöten on nenät kiinni ruuduissa ruokaa odottaessa. Kadulla ihmiset kävelevät päin toisia kun eivät näe eteensä tuijottaessaan ruutua. Todella ikävä kehityssuunta. Itse pääsin siitä onneksi irti eikä minulla ole tarve olla 24/7 tavoitettavissa whatsappissa.
Mä en ymmärrä millaisia addikteja ihmiset on? Se, että laite mahdollistaa jonkin asian ei tee laitteesta huonoa, vaan se miten sitä käytetään. Mulla on älypuhelin, mutta se on mun turvani, ei elämäni hallitsija. Ei älypuhelin (tai sen puoleen vanhanajan känny) tarkoita sitä, että pitää olla 24/7 tavoitettavissa. Ei laite saa hallita teitä, vaan te laitetta. Ei se ole sen älypuhelimen vika, vaan ihan teidän itsenne ja tietty jos ei addiktiota saa muuten halittua, niin voihan sen sitten hoitaa ehkäisemällä sen jollain tavalla.
ap kertoo että sähköposti täyttyy kyselyistä siitä miten asiointi sujui. se on selvää ettei ainakaan liikkeet lähetä noita. tuo vaatisi että ap on jakanut sähköpostiosoitteen kaikille mahdollisille kaupoille. toki ap on voinut käyttää jotain ketjun myöntämää korttia jota hankittaessa on annettu sähköpostiosoite.
Siitä puhelimesta voi kytkeä pois päältä kaiken mitä ei tarvitse, kuten paikannus ja erilaiset avustajat. Ainakin omenakoneen saa hyvin diskreetiksi ja häiritsemättömäksi jos haluaa. Plussaa on, että samalla akku alkaa kestämään useampia päiviä.