Ovatko mäyräkoirat leikkisiä?
Koirarotu hakusessa ja mäyris on yksi vaihtoehto. Tykkääkö mäyris leikkiä lasten kanssa? Lapset yli 10v jo.
Kommentit (14)
Eikö niien tilalla oo 24-päkkejä nykyään 🤨
Jätä väliin. Mäyräkoirat ovat melko uppiniskaisia ja äksyluonteisia poikkeuksia lukuunottamatta.
Ei nekään ole kaikki samasta puusta veistettyjä. Meidän mäykky jaksaa leikkiä hetken, lähinnä vetoleikkejä.. Noutajahan se ei ole, joten jos heität pallon, kyllähän se haetaan, mutta et sinä sitä takaisin saa. Oma ei ole mitenkään äksy, ei ole metsästyslinjainen. Omat lapset oli yli 10v kun koira otettiin, joten siinä mielessä sama tilanne kuin teillä.
Vierailija kirjoitti:
Pikku räksyttäjiä.
Ei muuten räksytä. Mäyräkoiralla on metsästyshaukku, eli todella kova ja kumea. Tämä tulee monelle yllätyksenä, ei sovi koiran ulkonäköön yhtään.
Mäykkä on kyllä sympaattinen otus ja luonteikas.
Minulla ei ole ikinä ollut pientä koiraa eikä ehjä tulekaan, mutta sydämessäni on kyllä paikka mäyriksille. Se on tosiaan aika vahvatahtoinen, ja yksi tuttu metsästääkin mäykän kanssa - mitä, en tiedä. Tuskin mäyriä:)
Mäyräkoirat vihaa sadetta. Tykkäävät nukkua. Nukkuvat "luolassa" eli peiton, tyynyn tai maton alla. Ovat kovia komentelemaan, toisaalta älyttömän kilttejä ja älykkäitä koiria. Eivät räksytä. Ääni on enemmän viskibasso.
Mäyräkoirat tykkäävät leikkiä kaivamisleikkejä ja ottaa aurinkoa
Ei ehkä ihan pikkulasten perheeseen
Mulla on oma kokemus tosi leikkisästä koirasta. Päivän kohokohta selkeästi oli se kun mentiin heittelemään tennispalloa, muita lemppareita oli namien piilottelu ympäri asuntoa sekä vetoleikit. Eli sellaisia joita ton ikänen lapsi voi hyvin harrastaa koiran kanssa. Olin myös ns. mäykky-yhteisössä nuorempana ja siellä oli paljon vastaavia tarinoita, leikkisiä koiria ja hyviä vähän isompien lasten kanssa. Joo, oli myös niitä äksyjä räkyttäjiä, mutta tuollaiseen käytökseen voi osittain vaikuttaa koulutuksella.
Vierailija kirjoitti:
Mäykkä on kyllä sympaattinen otus ja luonteikas.
Minulla ei ole ikinä ollut pientä koiraa eikä ehjä tulekaan, mutta sydämessäni on kyllä paikka mäyriksille. Se on tosiaan aika vahvatahtoinen, ja yksi tuttu metsästääkin mäykän kanssa - mitä, en tiedä. Tuskin mäyriä:)
Uskomatonta kyllä, mutta Suomessa niillä metsästetään suurriistaa: hirviä ja peuroja. Varsinaisestihan ne on jalostettu maatalouden haittaeläimien: mäyrien, myyrien, rottien jne tappamiseen. Mäyräkoira tunkeutuu pesään ja tappaa sinne sen saaliinsa. Siksi ne mwrässtyslinjaiset ei tosiaan välttämättä ole mitään pikkulapsiperheen koiria, koska ovat jalostettu yksinäisen ja itsenäiseen tekemiseen
Oma mäykkyni ainakin on tosi leikkisä, on myös todella itsepäinen.
Mäyris ei ole maailman lapsirakkain ja helpoin koirarotu. Mun mielestä siis ovat aivan ihania, mutta ovat omapäisiä ja tarvitsevat selkeät rajat (niin kuin kaikki koirat). Mäyrikselle ei pidä antaa periksi missään tai kohta huomaat antavasi periksi kaikessa. Tiedän kyllä useita perheitä, joissa on mäyriksiä ja on hyvin mennyt. Mulla ollut mäyris siis vain ilman lapsia. Jos teillä ei ole kokemusta koirista niin ottaisin ehkä jonkun toisen rodun lapsiperheeseen ekaksi koiraksi.