Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa alkoholikasvatuksestanne lapsuudenkodissa ne!

Vierailija
28.07.2023 |

Minä sain jo tosi pienenä maistaa oluen vaahtoa, kun se kiinnosti. Opin, että se oli kitkerää ja pahaa. Oman viinilasin sain pöydässä 15-vuotiaana ja se kaadettiin puolilleen. Join siitä sitten vähän, en kaikkea. Tuota ennen olin saanut maistaa vanhempien lasista alkoholia halutessani.

Näin aikuisena juon ehkä jouluna ja joskus kesällä pienen viinilasillisen. Pidän viinistä, mutta ei vain kiinnosta ottaa sitä useammin.

Olen nelikymppinen nainen.

Miten teillä?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa! Mielestäni hyvin kiinnostava aihe.

Vierailija
2/9 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei alkoholia saanut käyttää, kun isä oli muka alkkis taustaltaan. 

No, 13v saakka olen sitten rankasti juonut muutamia taukoja lukuunottamatta. Eli yli 30vuotta. 

Täysin onneton suhtautuminen oli alkoholiin kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 48-v. nainen. Kotona sai jo aika pienenä maistaa, mutta kuten ap:llakin, totesin että hyi enkä halunnut maistaa toiste. Paitsi sitten murrosiässä, kun kaveritkin alkoi juoda. Ekat kännit vedin kotibileissä kun olin 13. Eipä ne vanhemmat siitä niin kauheasti keuhkonneet, sitten kun krapulassa oksensin seuraavana aamuna, muistuttelivat että kannattiko juoda, tuollaista siitä sitten seuraa. Vanhemmat itse ei ole koskaan ainakaan meidän lasten nähden juoneet humalaan, joskus lasin viiniä ruoan kanssa tai yksi snapsi jotain väkevää illalla. Aika harvakseltaan sitä teininä tuli kuitenkin bileissä tai kaupungilla käytyä ja juotua, ainakin kunnes täytin 18 jolloin baarit ja yökerhot alkoi kiinnostaa. Joskus vanhemmat vähän varoitteli riippuvuuden ja onnettomuuksien vaarasta jos juo juovuksiin asti tai liian usein, mutta eipä ne siitä isoa numeroa koskaan tehneet.

Opiskeluaika olikin sitten teekkarina varsin kosteaa. Mutta hauskaa oli, eikä siitä mitään haittakaan ollut joten mitään en kadu. Opintojen jälkeen ei oikein ollut semmoisia kavereita eikä jaksamistakaan työn jälkeen, että olisi juhliminen kiinnostanut, joten se vähän jäi. Siitä alkaen sellainen silloin tällöin kohtuukäyttäjä kuten vanhemmatkin. 

Vierailija
4/9 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain maistaa tilkan, ehkä noin teelusikallisen, konjakkia papalla kun olin noin 10v. Tämä tapahtui myös vanhemman luvalla. Hyi helvetti. En ole sen jälkeen maistanut konjakkia.

Viiniä sain maistaa joskus 15-16v.

Nykyään juon lasillisen viiniä pääsiäisenä, siiderin juhannuksena tai muuten vaan kesällä sekä jouluna tai uutenavuonna lasillisen viiniä.

Vierailija
5/9 |
28.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika lailla ap.n tyylisesti meillä, tosin venälästen sukulaisten kanssa pöydässä oli aina snapsilasit, noin 10-12v alkaen myös lapsille tarjottiin, eikä kyllä juotu.

Äitini oli usein juhlissa humalassa, siihen ei paljoa tarvittu. Nykyään eivät juo isän kanssa oikeastaan lainkaan. Itse juon uutenavuotena ja euroviisuja katsellessa kuohuviiniä.

Vierailija
6/9 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain maistaa lapsuudenkodissa erilaisia alkoholijuomia. Minusta tuli aikuisena ihan absolutisti

Vierailija
7/9 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin sain lasinreunalta maistaa. En tykännyt.

Äiti saattoi saunaoluen ottaa, mutta lasten nähden ei yleensä muuta. Alkoholi ei kuitenkaan ole koskaan ollut meillä tabu. Äidin eno oli alkoholisti ja varhaisen alzheimerin vuoksi hoitokodissa, mutta muita tällaisia tapauksia ei ole itseni tiedossa. 

Kun täysi-ikä lähestyi, niin äiti sanoi, että nuoret kokeilee ja kuuluu asiaan, mutta  äidille saa aina soittaa missä kunnossa vaan, jos tarvitsee kyydin kotiin tms. Ei mun sitten tullut alkoholin kanssa sekoiltuakaan. 

Nykyään suhde alkoholiin on melko normaali. Tykkään kokeilla erikoisoluita esim ruoan kanssa ja käyn kyllä välillä ulkonakin ja saatan juoda itseni hilpeäksi, mutta yli ei ole mennyt ja nää ulkoilutkin on vain muutaman kerran vuodessa.

Vierailija
8/9 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä aina antoi maistaa. Hän kuvitteli, että sillä lailla ei tartte mennä kulman taakse ryypiskelemään kokeilunhaluisena, koska tietää jo, mitä alkoholi on. Hänen oma äitinsä oli saarnaajan raivoraitis tytär, joka kasvoi Turmiolan Tommin pelottelulla.

Loogista päättelyä isäni kannalta, paitsi siltä kohdin, että tottakai sitä ryypättiin salaa - ei alkoholin kokeilunhalusta vaan salailun jännityksestä.

Paljon ei kuitenkaan tullut ryypiskeltyä, koska viinaa oli hankala saada.

Kerran oli niin karsee kanuuna, etten juonut vuosiin, etenkin kun en edes paljon juonut sillä kerralla.

Nykyään juon alkudrinksun ravintolassa ja lasin viiniä ruoan kanssa. Terassilla ehkä 2 sidukkaa kerran kuussa kesällä.

Vierailija
9/9 |
29.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, miksi huudat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme viisi