Millä tavalla olet onnistunut lisäämään pitkäjänteisesti liikuntaa arkeesi ?
Miten motivoit itseäsi liikkumaan pitkäjänteisesti ? Tuttua huttua monelle, 2-3 viikkoa jaksaa hyvin uutta tervettä elämäntapaa ja sitten into loppuu.
Tekosyitä ja aitoa ajanpuutetta innostuksen lopettamiseen löytyy paljon. Arki on kiireistä; pitkät työpäivät, pitkä työmatka autolla, opiskelua työn ohessa, yksinhuoltaja ja ainut aikuinen huolehtimassa perheen omakotitalosta.
Istuminen on terveydelle erittäin haitallista. Istun 12-14 h tuntia päivässä. Kaikenlaista kremppaa on alkanut ilmenemään. Uskon, että moni keski-ikäinen samaistuu tilanteeseeni. Mikä on se viisasten kivi, jolla sinä onnistuit lisäämään säännöllistä liikkumista arkeesi?
Kommentit (7)
Mä siirsin lenkkeilyn aamuun. Lenkki aina ennen töitä, ei sen jälkeen kun sit on kaikkea muuta eikä jaksa jne. Antaa energiaa kuin päivään. Huomaavat töissä jo tervehdyksestä onko tänään käyty lenkillä vaiei :D
Harrastan liikuntaa aina työttömänä ollessani. Töissäkäydessä ensin loppuu liikunta ja sitten kotityöt jää minimiin
En edes ala keksimään tekosyitä, vaan laitan lenkkarit jalkaan. Satoi tai paistoi. Jos löytyy aikaa palstailuun tai someiluun, sitä todellakin löytyy liikkumiseen.
Olen huomannut että tärkeintä on se että olen tehnyt päätöksen kerran, päätän liikkua päivittäin ja sitä päätöstä ei tarvitse sitten tehdä joka päivä erikseen. Että liikkuisiko sitä tänään vai ei. Ensin pieni annos päivässä vaikka vain 10 min. Sitten kun se tuntuu liian helpolta niin päätät että tästä lähtien 20 min päivässä. Ja taas sitten vain teet sen 20 min etkä mieti joka päivä että kehtaisko tänään tehdä.
Salille mua ei saa eikä mihinkään jumppiin. Ei voisi vähempää kiinnostaa. Ajatus on jo tylsä ja vastenmielinen.
Mutta laitan vaan lenkkarit jalkaan ja pakotan itseni lenkille. Satoi, paistoi, oli kylmä tai kuuma niin pakkolähden vaan. Ja kyse on rivakoista kävelylenkeistä itselle tärkeissä maisemissa.
En pidä liikuntaa jotenkin erillään elämästä, vaan liikkuminen on ihan luontaista pitkin päivää, ihan joka päivä.
Omalla osaltani oman ajan lisääntyminen lasten kasvettua ja lopulta muutettua pois kotoa sekä etätyö viimeisimpänä eli työpaikalle siirtymisestä vapautunut aika päivässä noin kaksi tuntia. Lisäksi muutin jossain vaiheessa prioriteettejani vapaa-ajan suhteen. Jos on aikaa ja jaksamista, ensin tulee liikunta ja sen jälkeen esim. kotityöt. Viikonloppuisin liikun (aina kun mahdollista) heti aamusta/aamupäivästä. En petaa sänkyä, siivoa keittiötä, en tee mitään kotihommia! Aamupala ja lenkkarit jalkaan tai salille. Muut hommat kyllä odottaa.