Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko vatsalihakset tuhoutua raskauden aikana? Jumppa ei auta...

Vierailija
15.12.2006 |

Kertokaapa, mistä tunnistaa jos vatsalihakset ovat " tuhoutuneet" raskauden aikana? Luin jostain että lihasten väliin jää " aukko" pystysuunnassa. Tunnustelen vatsaani ja isot vatsalihakset tosiaan ovat erillään toisistaan, mutta onko tämä normaali tila. Sektiosta 8 kk aikaa.

Olen hoikka (56 kg/167 cm) mutta vatsa on tosi pallo, varsinkin kun syön niin pullahtaa esiin ja monet ovat kommentoineet että olisin uudelleen raskaana. HUOM! Tämä ei ole ulkonäköasia, en välitä sellaisesta. Olen vain huolissani, sillä selkäkivut ovat kovat ja yritän jumpata ahkerasti. ystäväni varoitti että ei kannata jumpata jos lihakset ovat toisistaan erillään...

Mikä on totuus, voiko näin olla?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihaksesi eivät kuitenkaan ole tuhoutuneet. Ne luultavasti eivät vaan vielä ole palautuneet, nehän siirtyy raskauden aikana toisistaan erilleen.

Vierailija
2/7 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä päättelet, että selkäkipu johtuisi vatsalihaksista? pitkään jatkunut kipu kannattaa käydä näyttämässä lääkärille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska aloitit tekemään vatsalihaksia sektion jälkeen? Mun mielestä sun kannattaisi ottaa asia puheeksi neuvolassa ja pyytää lähete fysioterapeutille.

Normaalisti, jos malttaa antaa kehon ensin palautua itsekseen synnytyksen jälkeen, vatsalihaksisto palaa ihan ennalleen. Mulal kaksi synnytystä takana, ja lihaksisto kunnossa, nahka tosin roikkuu ; )

Vierailija
4/7 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Normaalisti, jos malttaa antaa kehon ensin palautua itsekseen synnytyksen jälkeen, vatsalihaksisto palaa ihan ennalleen. Mulal kaksi synnytystä takana, ja lihaksisto kunnossa, nahka tosin roikkuu ; )

Vatsalihasten väliin voi jäädä pysyvä rako ilman, että itse sen olisi aiheuttanut.

Vierailija
5/7 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ketjussa on ristiriitaista tietoa ja jättää paljon auki. Voivatko siis lihakset tuhoutua niin että vain leikkaus auttaa?

Entä saako tosiaan neuvolasta lähetteen fysioterapeutille, en ole ikinä kuullut tällaisesta. Yleensähän lääkärit kirjoittaa lähetteen.

En ole jumpannut liikaa, en ole mikään himoliikkuja, teen vaan kotona jumppaliikkeet, jotka olen kerännyt eri lehdistä ja kirjoista.'

En osaa pilatesta, se on todella vaikeaa. Olen käynyt kurssin (vain 3 päivää) ja ostanut kirjoja, mutta ei siitä tule mitään. Hengitystekniikka yhdistettynä monimutkaisiin liikkeisiin on ilmeisesti minulle liikaa, olen kai kömpelö tai muuta sellaista. Pilates olisi hyvä, mutta täällä asuinpaikallani ei juurikaan niitä tunteja ole, ystäväni pääsi fysioterapeutin kautta tunneille, maksavat 15 euroa/45 min. Kallista, ehkä voisinkin maksaa, jos saisin vatsani kuntoon mutta tekniikka on tosiaankin vaikea.

Vierailija
6/7 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että häneen voi ottaa yhteyttä myöhemminkin jos asia askarruttaa. Vatsalihasliikkeitä ei pitäisi tehdä liian aikaisin synnytyksen jälkeen koska muuten voi venyttää niitä lihaksia liikaa erilleen toisistaa ja vatsa senkun pömppöytyy entisestään.

Em. nainen antoi 2 helppoa jumppa ohjetta, joita noudattamalla asia kuulemma takuuvarmasti korjautuu:

1. käy kontalleen, nosta toinen käsi rauhallisesti eteenpäin vaakasuoraan ja laske taas alas. Sama toisella kädellä.

2. Kontallaan nostetaan käsi suorassa kulmassa sivusuunnassa vaakatasoon ja lasketaan alas. Sama toisella kädellä.

Tee alkuun esim. 10-20 toistoa /liike/käsi. Tee näin esim. 5-6 päivänä viikossa. Lepopäivä PITÄÄ pitää. Ja takaan että vatsa alkaa litistyä ja lihakset palaa yhteen. Helppoa eikä vie paljoa aikaa.

Vierailija
7/7 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot vatsalihakset aiheuttavat selkäkipuja. Syvät vatsalihakset tukevat selkälihaksia, siksi niiden kunto on kaiken a ja o. Vatsalihaksiahan on monenlaisia mm. syviä, poikittaisia... Kaikkiin niihin on omat jumppaliikkeet ja kaikki niistä ovat tärkeitä.

Itse kärsein myös noin 8 kk synnytyksen jälkeen kovista selkävaivoista ja ne paheni vain, kun en tehnyt sen eteen mitään.

Pääsin lääkärin kautta OMT-fysioterapeutille. Siellä mulle neuvottiin ensimmäisenä syvien vatsalihasten harjoitusliikkeet. Jos menet fysioterapiaan (jota suosittelen), niin mene tällaiselle OMT-terapeutille. Hänellä on laajempi koulutus kuin tavallisella fysioterapeutilla, on opiskellut 3,5 vuotta kauemmin. Osaa tarkasti tutkia syyt ja antaa oikeat hoidot sekä jumppaohjeet. Kaikki liikkeet myös ohjataan tarkasti, että varmasti ne osaat oikein tehdä. Minä olen saanut sieltä avun surkeisiin vatsa-ja selkälihaksiin, joista sitten johtui kovat selkäkivut. Netistä googlettamalla löytyy paljon tietoa OMT-fysioterapiasta.

Pilateshan olisi todella hyvä vaihtoehto. Itse aloitin sen juuri. Ohjaaja sanoi, että useilla menee 5 kertaa tai jopa kauemminkin, ennen kuin oppii sitä oikein tekemään. Ei pidä lannistua heti, vaikka se ei onnistukaan. Itse aion yrittää niin kauan, että osaan. Sen verran hyvältä se vaikutti. Meidän paikkakunnalla pilates maksaa 4,5 ¿/tunti. Huimia eroja hinnoissa, jos jossakin on 15¿/45 min!