Asia josta yllätyin eli sana on tullut suomen kieleen vasta 60-luvulla
Viimeaikaisen keskustelun suosikkisanoja on ollut rasismi. Sanan nykyisen suosion huomioon ottaen tuntuu yllättävältä, että se itse asiassa on suomessa varsin uusi lainasana. Se on lainattu vasta 1960-luvun loppupuolella; Kielitoimiston sanakokoelmissa ensimmäinen tieto on vuodelta 1969. Itse ilmiö oli toki Suomessakin tunnettu jo aiemmin. Nykysuomen sanakirja ei vielä tunne rasismia (kirjan sanasto on kerätty ennen 1950-lukua), mutta kylläkin sanan rotusyrjintä.
Kommentit (4)
Mitä sanaa ennen 60-lukua käytettiin korottamaan itsensä muiden yläpuolelle, syytämällä tätä sanaa toisinajattelijoiden tai muiden epämiellyttävien päälle.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sanaa ennen 60-lukua käytettiin korottamaan itsensä muiden yläpuolelle, syytämällä tätä sanaa toisinajattelijoiden tai muiden epämiellyttävien päälle.
Yritin linkata tähän yhden kolumnin, mutta oli liian arveluttava osoite. "kommenttisi julkaistaan ..."
Vierailija kirjoitti:
Siis yrittääkö persut ketjussa hyökätä itse rasismi-sanan kimppuun?
Että koska se on uusi sana, ilmiö on turhake, ja jos sanoo toista rasistiksi, yrittää kohottaa itseään muiden yläpuolelle?
Nyt on epätoivoista. Mutta persut on.
https://www.kotus.fi/nyt/kolumnit_artikkelit_ja_esitelmat/kieli-ikkuna_…