Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on mielestänne hyvää it-osaamista - ei koske alan ammattilaisia tämä kysymys

Vierailija
24.07.2023 |

Toisessa ketjussa joku luetteli aika perustason juttuja, lähes itsestään selvyyksiä, joten ajattelin selvittää tämän. Jos sinulla on mielestäsi hyvät it-taidot kun haet vaikkapa jotain assistentin paikkaa, niin mitä oikeasti osaat? T. sen ketjun ap. Mutta koodaus tai erikoisammattiohjelmat eivät ole enää tämän kysymyksen sisällä, vaan yleisellä tasolla. Mitä osaat officesta sekä mitä muuta kuin ne osaat ja millä tasolla, jos siis olet hyvä?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan kaikki tarvittavat hommat tehtyä, enempää ei edes kiinnosta opetella

Vierailija
2/18 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ehkä ole sellainen vastaus, jota kaipaat, mutta minä olen muinoin käynyt ATK-ajokorttikoulutuksen, joten tiedän perusteet Wordista, Excelistä, Powerpointista ja Accessista. Wordia lukuunottamatta en kuitenkaan osaa käyttää niitä nopeasti enkä tehokkaasti, mikä mielestäni on hyvän osaamisen edellytys. Ihan kaikkia ominaisuuksia ei tarvitse osata, mutta pitäisi pystyä tekemään esim. tavallinen Power Point -esitys kuvineen ja teksteineen ilman, että siinä menee viikkokaupalla.  Excelistä pitää osata enemmän kuin vain tietojen syöttäminen valmiiseen taulukkoon. 

Nykyajan assistentin pitää varmaankin osata myös somekanavien käyttö ja sisällön tuottaminen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, voitko linkittää aiemma ketjusi?

Nr. 2

Vierailija
4/18 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omasta mielestäni minulla on hyvät perustaidot mutta töissä niitä kehutaan erinomaisiksi. Varmaan siis riippuu ihan siitä mitä muut kokevat perusteiksi. Esimerkiksi powerpointissa osaan tehdä oikeasti hienoja esityksiä, lisätä ääntä, kuvaa jne tai vaikkapa tehdä videon powerpointissa. Omasta mielestäni on ihan peruskauraa osata käyttää aiemmin tehtyjä dioja uudessa esityksessä mutta osa työkavereista tekee ne samat diat uudestaan.

Vierailija
5/18 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ei voi oikein antaa yleispätevää vastausta, koska eri tehtävissä vaaditaan erilaista osaamista myös Office-ohjelmissa. Minua työkaverit kehuvat hyväksi Excelin käyttäjäksi, vaikka minulla on siitä vain perustaso hallinnassa. Heidän tehtävissään ei kuitenkaan tarvita edes sitä perustasoa, joten he osaavat tehdä Excelillä taulukon esim. tehtävälistan, ja siinäpä se. Heillä on hyvin harvoin tarvetta tehdä mitään muuta Excelillä, joten osaamistaso on ihan hyvä työtehtävään nähden.

Vierailija
6/18 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on hyvät IT-taidot ja tärkeimpänä pointtina pidän sitä, ettei jokaiseen uuteen ohjelmaan tarvi opastusta vaan voi itsekin opetella. Kun hallitsee hirmu määrän ohjelmia riittävästi työn kannalta, ei mene helposti sormi suuhun ja uskaltaa kokeilla.  

Vierailija
7/18 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää osata laatia tyhjästä zygomorfiset prepromorfismit vähintään parilla funktionaalisella ohjelmointikielellä ilman netistä katsottuja apuja.

Vierailija
8/18 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stingerillä osuu huonompikin.

Vierailija
9/18 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että osaa kysyä neuvoa teko-älyltä. Sitten tietty tarvitaan hyvät valehtelutaidot että saa sen paikan. Tekoäly on oikeinkin hyvä koodaamaan, joten sitä taitoa ei oikeasti enää tarvitse osata.

Vierailija
10/18 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ajattelen, että olisi hyvä ymmärtää melko laajasti minkälaiset asiat olisivat periaatteessa mahdollisia, vaikkei tiedäkään tarkalleen miten. Silloin osaa jo tarvittaessa etsiä lisätietoa omin avuin.

Vierailija
11/18 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen töissä suomalaisessa pörssiyhtiössä.

Mielestäni riittävät IT taidot tarkoittaa sitä että osaa käyttää tehtäväkohtaisia ohjelmistoja sillä tasolla että pystyy tekemään niillä annetun datan perusteella analyysin ja presentaation esim johtoryhmälle.

Tai jos itse et niitä esittele, niin että esimieheksi pystyy esittelemään ne eteenpäin ilman että sinun täytyy joka kohtaa selostaa auki että "mitä tällä ja tällä tarkoitin"..

Eli kyvykkyys tehdä julkaisukelpoista, selkeää materiaalia.

Vierailija
12/18 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Officea tulee enää käytettyä varsin vähän. Excelissä välillä pyöräytetään regressioanalyysiä. Enemmän kuitenkin päivittäisessä työssä tarvitsen erilaisia web- ja lähiverkkosovelluksia ja linux perustaitoja. Muistiinpanojen tekemiseen käytän evernotea.

Vierailija
13/18 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina luullut, että ohjelmistojen käyttäminen ei ole it taito, vaan ihan normaalia. It-taito on sitten sitä kun osaa luoda niitä ohjelmistoja.

Vierailija
14/18 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitsee Office ohjelmat, Sharepointin, Outlookin, Teamsin ja vastaavat siten, että pystyy tuottamaan taulukoita, esityksiä, varaamaan palavereja, jakamaan työtiloja yms. Osaa laatia wordillä dokumentteja, joissa on hyödynnetty vaikkapa sisällysluettelo toimintoa tai numerointia yms. perusominaisuuksia. Lisäksi hallitsee oman alansa yleisesti käytetyt ohjelmat ja kykenee kohtuullisen helposti omaksumaan jonkun uuden spesifisen ohjelman käytön.

Vierailija
15/18 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina luullut, että ohjelmistojen käyttäminen ei ole it taito, vaan ihan normaalia. It-taito on sitten sitä kun osaa luoda niitä ohjelmistoja.

Itse osaan fyysisesti purkaa ja kasata ne laitteet ja vaikka rakentaa verkkoinfran mutta ei minua mikään wordin ja excelin tms. toimisto-ohjelmistojen käyttäminen kiinnosta/en kovin kummoisesti osaa

Vierailija
16/18 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on hyvät IT-taidot ja tärkeimpänä pointtina pidän sitä, ettei jokaiseen uuteen ohjelmaan tarvi opastusta vaan voi itsekin opetella. Kun hallitsee hirmu määrän ohjelmia riittävästi työn kannalta, ei mene helposti sormi suuhun ja uskaltaa kokeilla.  

Tämä! Juuri tämä on mielestäni se vastaus, mitä haastattelijana haluaisin kuulla. En sitä, että joku osaa tehdä hienon Powerpoint-esityksen, koska sen tarve on todella vähäinen sen jälkeen. Palkkaisin sinut, jos olisin sellaisessa asemassa ja hakisit työtä. Minulle juuri siinä toisessa ketjussa joku ehdotteli että osaanko Officen perusjuttuja, mutta kyllähän minä osaan ja enemmän, mutta olen itsekin juuri tällainen. Ongelman ratkaisukyky ja toimintojen kehittäminen on oleellisempi kuin se, että tietää miten tehdään hienoja juttuja ja tosiaan pystyy perusteiden jälkeen opettelemaan asioita itse ilman että joku opettaa, myös uusissa ohjelmissa. Kun on esim. oppinut yhden CAD-ohjelman perusteet, mikä on minun alani päätyökalu, sen jälkeen loput opetellaan itse.  Ap. 

Vierailija
17/18 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ap teet työksesi?

Vierailija
18/18 |
24.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap teet työksesi?

Jotain tekniikkaan liittyvää suunnittelua. En kerro sen tarkemmin.  

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi viisi