Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko vilja-allergia aiheuttaa pelkkää kurkun kutinaa ja yskää?

Vierailija
22.07.2023 |

Mulla on ollut pian 6 kk jatkuvaa kutinaa kurkussa ja yskää, ilman edeltävää flunssaa. Keuhkot ja poskiontelot on kuvattu röntgenissä, ja niissä kaikki ok. Astmaa ei tutkimuksissa todettu ja keuhkojen hapenottokyky muutenkin hyvä. Refluksi mulla on ollut jo vuosia, muttei ennenkään ole oireillut yskänä (lisäksi joka päivä happosalpaajalääkitys x2). En myöskään tupakoi enkä käytä alkoholia.

Kutina ja yskä kuitenkin jatkuvat ja jatkuvat vaan. Nyt mulla on viikon verran menossa testi, etten syö lainkaan viljapitoisia ruokia. Mutta voisiko vilja-allergia edes oireilla pelkkänä kutinana/yskänä? Silmät eivät vuoda, vatsa ei satu eikä ole mitään muitakaan oireita, kuin vain tuo kurkun kutina ja yskä.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että verikokeessakin kaikki ok.

Ap

Vierailija
2/15 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene lääkäriin. Toki et tarvitse kiireellistä ajanvarausta kun olet pärjännyt vaivan kanssa jo puoli vuotta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kyllä.

Allergiatestit eivät aina kerro koko totuutta.

Kokeile esim kuukauden verran poistaa tuokavaliosta, tuleeko muutosta oireisiin?

Vierailija
4/15 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ehkä sittenkin korona/long covid-oireita?

Vierailija
5/15 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo käynyt vaikka kuinka monta kertaa lääkärissä eri tutkimuksissa, mutta mitään syytä ei ole löydetty.

Ap

Vierailija
6/15 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ehkä sittenkin korona/long covid-oireita?

En usko että olen sairastanut koronaa. Luulisi että jos olisin, niin muutkin perheenjäsenet olisivat saaneet tartunnan.

Ap

Vierailija
7/15 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöly tai erillaiset homoot voi aiheuttaa tuollaisia oireita. Onko mahdollista, että olet altistunut niille kotona tai töissä? Varsinkin vanhoissa rakennuksissa noita löytää, vaikka kuinka yrittää pitää puhtaana.

Vierailija
8/15 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nykyisessä asunnossa sisäilmaongelma. Heti kun tulen kotiin niin alkaa kurkkua kutittamaan ja se sitten yskittää. Jos olen mökillä niin ei mitään ongelmaa. Kesällä voi pitää ikkunoita auki, mutta talvella on vaikeaa. Syy on selvästi asunnossa, mutta en keksi miten sen voisi paikantaa. Ei tiedä mitä korjata kun ei tiedä missä on vika.

Kirjoitin siksi kun oireet kuulosti niin samoilta.

Vierailija
9/15 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viljan kokeilisin jättää pois jos refluksin takia. Vanhemmalla on paha refluksi, itselläni on ollut oireita välillä mutta menneet ohi kun en syö liikaa ja vältän rasva-hiilaripommeja illalla.

Sinänsä molemmat oireet voi johtua refluksista jos vatsahappo on vahingoittanut kurkkua ja keukoputkea. Tutkituttaisin lääkärillä koska tiedät että kärsit refluksista.

Vierailija
10/15 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vastaavaa kurkun kutinaa ja yskää. Tutkittu vuosia, mutta mitään ei löydy. Ei ole apua astmalääkkeistä, refluksilääkkeistä... Kaikki on kokeiltu.

Tällä hetkellä diagnoosina on yliärtyvä kurkunpää. Välillä on parempia aikoja, tällä hetkellä yskittää kaikki. Pähkinää ja muita ns. karkeita ruoka-aineita välttelen, koska tuntuvat pahentavan yskää. Tämän hetken sesonkiherkuista mansikka ja vadelma ärsyttää kurkkua oikein kunnolla.

Vierailija
11/15 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi, mutta olisi vilja-allergian oireena hyvin epätyypillinen.

Tyypillisesti kurkun/nielun kutinana oireilevat siitepölyallergioiden ristiallergiat (esim. itselläni tomaatti). Näille oireille tyypillistä on nopea reagointi eli oireet alkavat syönnin aikana ja menevät ohi kohtuullisen nopeasti (max tunnissa) syönnin jälkeen. Nielun/kurkun kutrina on myös usein ensioire anafylaktisissa allergiareaktioissa. 

Tuleeko sinun oireet heti syönnin jälkeen/syönnin aikana? Onko vaiva jatkuva vai tuleeko ja meneekö päivän aikana "aaltoina"? Liitätkö sen ruokailuihin?

Aiemmin mainittu yliärtynyt kurkunpää lienee todennäköisempi vaihtoehto, mutta allergiaa kannattaa miettiä joko omana diagnoosinaan tai ärtyneen kurkunpään aiheuttajana/pahentajana.

Viljan poisjättö lyhyeksi ajaksi on hyvä kokeilu. Ole kokeilun aikana ylitarkka ruokavaliosta, jotta näet oikeasti onko siitä apua. Ja vastaavasti ole rehellinen itsellesi "oireet, ehkä vähän lievittyi" ei ole syy jättää viljoja pois ruokavaliosta. Helposti käy, että tehdään kokeilua toisensa päälle ja lopulta vaiva on ennallaan, mutta ruokavaliosta puuttuu paljon perusruoka-aineita.  

Vierailija
12/15 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo on pölyallergian oireet. Voi myös olla pitkittyneen koronan oireita. Jos on pölyallergia, ei näkyvää pölyä siedä yhtään eli oireita tulee siinä vaiheessa, kun pöly alkaa näkymään. Joskus voi tulla pölystä oireista, vaikka sitä ei missään näy. Jos tietokone on pölyinen, voi yskittää, kun tuulettimet levittää sitä ilmaan. 

Vierailija
13/15 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäsopiva ruokavalio aiheuttaa närästystä. Se pitäisi korjata ruokavalion muutoksella, ei lääkkeillä jotka vain vaimentavat oireita, eivät paranna. Minäkin suosittelen tarkkaa eliminaatiodieettiä, jotta näet mille olet intolerantti. Itse kieltäydyin loppuelämän lääkekuurista, vaikka lääkäri väitti että se on ainoa keino. Kuitenkin jätettyäni pois kaikki viljat ja maitotuotteet, ei refluxi enää vaivaa. Ja yskä ja limaisuus palaa parissa päivässä, jos erehdyn esim syömään jäätelöä monena päivänä.

Vierailija
14/15 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Happosalpaajalääke ei auta refluksitaudin aiheuttamaan yskään! Se vähentää mahalaukun liman happamuutta (ja sitä kautta närästystä) mutta ei estä liman nousua, ja nimenomaan liman nousu voi aiheuttaa yskää.

Refluksitaudin aiheuttaman yskän hoito on eniten närästävien ruokien (monilla esim. kahvi) välttäminen, laihduttaminen jos on ylipainoa, makuullemenon välttäminen tunti-pari ruokailun jälkeen ja sängynpäädyn korotus n. 20 cm.

Vilja-allergialta ei minusta kyllä kuulosta. Uudet ruoka-aineallergiat aikuisilla ovat muutenkin harvinaisia.

Onko myös nuhaa? Jos on, kortisonia sisältävä nenäsuihke voi auttaa myös yskään.

Voi myös olla (ja usein onkin), ettei yskälle löydy mitään syytä vaan kurkunpää on vain herkistynyt. Mutta se on usein vielä pitkäkestoisempi vaiva kuin 6 kk.

-virkaintoinen lääketieteen opiskelija

Vierailija
15/15 |
22.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vilja-allergialta ei minusta kyllä kuulosta. Uudet ruoka-aineallergiat aikuisilla ovat muutenkin harvinaisia.

-virkaintoinen lääketieteen opiskelija

Tulevana lääkärinä toivottavasti myös tiedät, että on olemassa myös vilja-intoleranssi. Ei allergia ole ainoa syy jonkin epäsopivuudelle.

Lisäksi moni on kärsinyt oireistaan koko ikänsä, mutta iän myötä niitä ei enää siedä (eikä elimistö kompensoi niitä) enää yhtä hyvin. Minäkin luulin 35-vuotiaaksi saakka että mulla on hormonaalinen akne ja herkkä vatsa (kun monesti läksin pöydästä suoraan r1pul1lle). Mutta oireiden pahentuessa oli pakko kokeilla tiukkaa dieettiä, ja kas, kun jätin pois maitotuotteet,viljat ja soijan, sekä akne että herkkä vatsa parantuivat.

Ja tosiaan mullekin lääkäri vain sanoi että "ei ole kokeen mukaan allergiaa, ihan turha mitään diettiä kokeilla, syö tästä näitä oireita vähentäviä lääkkeitä loppuikäsi". Juuei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kolme