Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

2 kuukautisen tv:n katselu

13.12.2006 |

Olisiko kellään tietoa onko haittaa vaikka parikuukautinen vauveli katsoo sillontällön tv:tä.

Iltaisin tytteli ei rauhoitu muuta kuin tv:tä katsomalla.

Voiko siitä olla jotain haittaa esim silmille?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä 3kk tyttö joka kattelee salkkareita meiän muittenkaa :D ja juttelee kovalla äänellä. mulla esikoinen katteli aikoinaan tv:tä mun kanssa eikä sillä oo mitään ilmenny..

Vierailija
2/10 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Television kuvan hillittömän nopeat vaihtelut ja värähtelyt eivät ole tutkimusten mukaan hyväksi vauvan aivoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
14.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siitä tv:n katselusta mitään haittaa voi olla jos vauva siitä pitää. Meilläkin molemmat tytöt katsoneet salkkareita ja ihan normaaleja heistä on tullut :)

Vierailija
4/10 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä aihe on niitä ikuisesti kiisteltyjä kysymyksiä. Kerron kuitenkin oman tarinani soppaan.

Minulla on yli kymmenen vuotta nuorempi sisarus, joka vauvasta lähtien katseli telkkaria meidän vanhempien lapsien kanssa. Me vanhemmat sisarukset hellimme häntä ylenmääräisillä lahjoilla, joihin kuului paljon videokasetteja, nintendopelejä ym. lapsen kehitykselle hyvin " vaarallisia" leikkikaluja, kuten nykyään sanotaan. Hän sai myös mielestäni kaiken, minkä halusi ja tähän lahjontaan syyllistyimme me vanhemmat sisarukset. Vanhemmat eivät edes tienneet kaikesta. Uskon, että hän on yksi niitä lapsia, joka on katsellut koko pienen ikänsä lastenviihdettä telkkarista. Hänestä kasvoi kuitenkin erittäin fiksu nuori ja nyt jo aikuinen ihminen. Kouluttautui korkeasti ja on muutenkin ihana ihminen. Jo lapsena hän oli todella aurinkoinen ja iloinen pienokainen. Ei siis ainakaan hänen henkiselle ja fyysiselle kehitykselle ollut mitään haittaa tuosta telkkarin tuijottamisesta. Eikä nyt aikuisenakaan katsele telkkaria sen enempää kuin muutkaan. Toki ihmiset ovat yksilöitä ja toiselle ei välttämättä käy se, mikä toiselle käy. Minä olen sitä mieltä, että rajansa kaikella enkä varmaankaan anna lapseni katsella telkkaria ylenmäärin, vaikka sisarukseni sai niin tehdä, mutta nyt jo näen kuinka 9 kk:n ikäinen poikani nauttii ja iloitsee, nauraa ihan ääneen, katsoessaan teletappeja aamulla sen aikaa kun äiti juo aamukahvin ja lukee lehden.

Tehkää kaikki juuri niin kuin teidän oma sydän ja järki sanovat. Kasvatamme jokainen lapsemme omalla tavallaan. Emmehän kukaan varmasti halua satuttaa lastamme tarkoituksella vaan teemme kuten parhaaksi näemme.

Terveisin

mine + poju 9kk

Vierailija
5/10 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meiän likka siis kattoo vaan ne salkkarit...:) ei muuten oo tv:n eessä..

joten kyllä mä annan katsoa..

Vierailija
6/10 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma on vaaroja ja haittoja täynnä, mutta en jaksa uskoa, että tästä olisi haittaa. Eriasia on, jos istuu siinä pitkiä aikoja tuijottamassa. Ja varmaan kohta ei enää edes viihdy töllön ääressä.

Vierailija
7/10 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika kohta 9 kk. Olen sitä mieltä, että kerkiää sitä myöhemminkin. Meillä kotona on juuri tästä syystä harvoin tv päällä, kun poika leikkii olohuoneessa. Mutta emme kyllä itsekään paljon katso. Ei ole aikaa!

Toki silloin tällöin vilaukselta näkee. Eihän sitä kokonaan voi estää. Enkä minä nyt kylässä ala vaatimaan, että tv pitää sammuttaa ettei poika vaan kato sitä. Eli siis kohtuus kaikessa. Ja on meillä joskus kotonakin tv päällä, vaikka vauva leikkisi olohuoneessa. Yleensä ei kyllä kerkiä telkkaa kattomaankaan ennenkuin poika menee nukkuun, eikä silloinkaan tuu välttämättä avattua, kun on muutakin tekemistä.

Olen antanut itseni ymmärtää, että television kuva liikkuu niin nopeasti, että pienen aivot eivät pysty käsittelemään sitä. Siitä VOI tulla levottomuutta ja painajaisia.

Mutta kukin tyylillään!:)

Vierailija
8/10 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole uskonasia vaan kyllä tv:n katselusta on lapsille haittaa. Se on yhdistetty ainakin ADHD:een ja aggressiivisuuteen. Todennäköisesti asia on just noin kun ylempänä on pari kertaa sanottu, että nopeasti vaihtuvat kuvat haittaavat, kun lapsi ei ymmärrä mitä tapahtuu.

En missään nimessä ole mikään " totaalikieltäytyjä" , vaan meidän esikoinen on noin 1-vuotiaasta lähtien katsonut pari minsaa silloin tällöin lastenohjelmaa ja äiti on ollut vieressä. Noin 1,5-vuotiaana on ruvennut katsomaan ihan urakalla Teletappeja, joskus päivittäin tunnin verran. Teletapit on kuitenkin tehty lapsille, siinä on hitaasti liikkuvaa kuvaa, toistoa ja yksinkertaisia tapahtumia. Salkkareissa tai mainoksissa (jotka myös ovat lasten suosikkeja, myös meidän lapsen) taas on räjähtäviä värejä ja niiden tarkoituskin on " hypnotisoida" - aikuiset, mutta lapset tulevat siinä sivussa.

Kukin päättää lapsen tv-katselusta tottakai omassa kodissaan ja itse, mutta kannattaa selvittää vaikka googlettelemalla haittoja, ennen kuin päättää tai varsinkaan suosittaa muille. Henkilökohtaisesti 7-viikkoisen äitinä olen sitä mieltä että 2kk on aivan liian pieni katsomaan telkkaria, hän ei tosiaan sitä ymmärrä vaan pelkästään hypnotisoituu ja sananmukaisesti passivoituu tuijottamaan ruutua. Kaksikuiselle maailmassa riittää paljon muutakin ihmeellistä, meidän lapset on tässä iässä tuijotelleet ihmeissään pitkät pätkät vaikkapa sitä perinteistä Bona-hymiötä...

Coe

Vierailija
9/10 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä piti mainita että tosiaan meidän 1v9kk katsoo kyllä muutakin kuin Teletappeja, esim. Simpsoneita tai urheilua meidän vanhempien kanssa (jos ei ole pelottava jakso, valitettavasti vanhempien suosikkiohjelmankin aikana käännetään kanavaa jos ei ole lapsille sopiva...).

Eli en suinkaan moralisoi lapsen ajoittaista " passivointia" telkun ääreen, tiedän hyvin että sille on tilausta :) Tiedostan kuitenkin riskit ja on päätetty näin siltä pohjalta. 2kk vauva ei kyllä telkkaa katso ja todennäköisesti tullaan napauttamaan koko toosa vähäksi aikaa pois päältä sitten kun alkaa kiinnostaa.

Coe (ja tytöt 10/06 sekä 03/05)

Vierailija
10/10 |
15.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

..syötyä rauhassa iltapalan, jos mies ei ole ollut kotona avustamassa.. Muutoin en kyllä näe piiiitkään aikaan tarvetta varsinaisesti pistää lasta tvtä katsomaan ja yleensä kun tv on auki, niin tsekkaan kyllä ettei vauva ole siihen päin katsomassa esim. imettäessä voin katsoa itse, mutta vauva on poispäin tvstä.