Tuttien " ikärajat"
Tuteissa on merkitty ikäsuositukset esim. pienimmille tarkoitetut Ainun MAM-tutit on 0-7 kk ikäisille. Tietämättömänä kyselen miks nämä " ikäraja" merkinnät? Ymmärrän kyllä ettei isompien lasten tutteja voi antaa ihan pienille (eikä he varmaan niitä suostuisi syömäänkään), mutta onko jotain haittaa, jos esim. tuon MAM-tutin (0-7kk) antaa yli 7 kk ikäiselle? Meidän vauva kun ei muuta tuttia huoli. Voiko tämän takia tulla purentaongelmia tms? Vai liittyvätkö " ikärajat" esim. siihen, että pienen vauvan tutti saattaisi mennä kokonaan isomman vauvan suuhun?
Valistakaa tietämätöntä :)
Kommentit (5)
Isompien tutteja on yhtä lailla silikonisia kuin on noita pienempienkin. Luonnonkuminen tutti kestää hieman paremmin, esim. pureskalua. Tutin koon kasvaminen liittynee minun käsittääkseni myös suun/hampainen kehittymiseen eli suun motoriikan kehittymiseen ja purentaan. Isompi tutti isompaan suuhun, mutta sitä en osaa sanoa voiko olla haittaa jos lapsi syö pienempää tuttia. En uskoisi että haittaa on vaikka 10 kk lapsi syös 7 kk ikäiselle tarkoitettua tuttia, mutta ehkä 1 1/2 v. ei enää kannattaisi antaa vauvojen tuttia, voinee kyllä vaikuttaa purentaan. Mutta tämä vain mun käsitys. Minä kysyisin asiaa esim. puhelimitse hammashoitolasta. Jos asiaa kysyy tutin valmistajalta he varmaankin sanovat että pitää käyttää (ostaa) isompi tutti.
suositteli meille, että käytettäisiin vain pienintä tuttia ja sitäkin mahdollisimman vähän. Tämä siis suositeltiin yleisesti, ei vain meidän lapselle. Tuttipullosta luovuttiin lähes tasan yksivuotiaana ja tutista reilu puolitoistavuotiaana, sitä ennen tuttia käytettiin vain unilla yli yksivuotiaana. Näin siis suositusten mukaan.
Siis se, että miksihän se hammaslääkäri on suositellut käyttämään pientä tuttia!? Itse olen juuri vähän tuskaillut sen takia, kun nyt on käytössä ainun silikonitutti ja poika tykkää siitä, mutta kun ohjeiden mukaan pitäisi luopua siitä hampaiden tullessa. Luonnokumituttia, joka on myös hiukan isompi, poika ei huoli ollenkaan, olen yrittänyt muutaman kerran tarjota sitä tilalle kun toinen tutti on ollut hukassa. Olisipa mukava tietää jotain perusteluita tuolle pienemmän tutin suosimiselle, uskoisin nimittäin mielelläni! :)
Lähetin aikoinani Ainulle asiasta tiedusteluita useampaan otteeseen mutta eivät vaivautuneet koskaan vastaamaan (Todella huonoa asiakaspalvelua!). Meillä esikoiselle ei nimittäin käyneet muut kuin nuo ainun tutit 0-7kk silikonisina, tuttia tyttö söi vissiin 1,5vuoden ikään asti.
itse järkeilin niin että pienemmän tutin syömisestä ei ole haittaa, samaa sanottiin hammaslääkärissä.
että ainakin joissain tuttimerkeissä imuosan materiaali on eri, eli pienillä silikoni, isommilla kumi. Ja ilmeisesti tuo kumi on kestävämpää, ja siis turvallisempi vaihtoehto vauvalle, jolla jo on hampaita. Mutta sitten olen huomannut kaupassa ainakin Marimekon unikko-tuttia, joka on tarkoitettu isommille vauvoille, mutta on kuitenkin mun mielestä silikonista valmistettu...eli en sitten tiedä, onko se jotain kestävämpää silikonia vai miksi ko. tutti kävisi kuitenkin isommalle vauvalle. Mutta jos ei vauvasi muuta tuttia huoli, niin sinuna ehkä kysyisin tutin valmistajan asiakaspalvelusta tms. varmistuksen, että tutti on lapsellesi turvallinen.