Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokalaskussa säästäminen

Vierailija
16.07.2023 |

1 aikuinen ja 3 lasta, ruokalasku on ollut pitkään vähintään 700e, välillä jopa enemmän. Elämme tiukkoja aikoja ja ensimmäinen ajatus oli että ainut mistä voimme säästää on ruoka.
Ja kappas, kun ehtii vertailla hintoja ja tekee ruokalistat etukäteen niin lasku lähes puolittui.
Se mikä muuttui: ei turhia herkkuja( lapset saa kyllä karkkipäivänä herkkuja edelleen), leivon paljon itse, syödään tarkkaan ruuat loppuun ettei tule hävikkiä, kaupassa käydään listan kanssa. Syödään normaaleja ruokia, lihasta lähinnä kanaa.

Monet käy vain kerran vkossa kaupassa mutta meille tuntuu sopivan kaupassakäynti noin 2krt vko.

Nyt ruokalasku on ollut alle 400e/kk. Aivan hurja säästö.

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä miten joku saa yksin kulutettua 700e/kk ruokaan. Toki jos syö kaiken ruuan ulkona/wolttaa.

Meille tosiaan riittää nyt 100e per hlö. Niin ja tämä sisältää myös perus wc-paperit, pyykinpesuaineet, shampoot ja hammastahnat.

-ap

Vierailija
22/37 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö vähemmän, lopeta tupakointi ja kaljan juonti sekä mene töihin. Siinä minun neuvoni valittajlle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä älli tuollaisessa kituuttelussa on? 400 euroa - oletan, että puhut kuukaudesta - menee yhdelle ihmiselle.

Vierailija
24/37 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet hoikka ja komea nuori mies niin helposti tienaat seksillä rahaa

Vierailija
25/37 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä ymmärrä miten joku saa yksin kulutettua 700e/kk ruokaan. Toki jos syö kaiken ruuan ulkona/wolttaa.

Meille tosiaan riittää nyt 100e per hlö. Niin ja tämä sisältää myös perus wc-paperit, pyykinpesuaineet, shampoot ja hammastahnat.

-ap

Jotta saa lapselle hyvälaatuista lihaa, kalaa, vihanneksia jne. tarvitaan VÄHINTÄÄN 100-200 euroa VIIKOSSA, yhdelle lapselle.

Vierailija
26/37 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen köyhä voi kituutella jopa viidelläkympillä viikossa, mutta ei lapsi. Lapsen on saatava laadukasta ravintoa kehittyäkseen terveesti.

Vierailija
27/37 |
16.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-ap

Jotta saa lapselle hyvälaatuista lihaa, kalaa, vihanneksia jne. tarvitaan VÄHINTÄÄN 100-200 euroa VIIKOSSA, yhdelle lapselle.

Tarkoitin, vähintään 100 euroa viikossa. Jopa 200 euroa viikossa.

Kun ilmeisesti kuitenkin puhumme kuukaudeasta, niin mainitaan vielä selvyyden vuoksi, että 400-800 euroa yhden lapsen ravitsemiseen.

Vierailija
28/37 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä tarvitse. Kun tekee paljon itse ja ostaa hevit kauden mukaan niin säästää paljon rahassa. Myös lihaa ei tarvitse kukaan.

Ja siis kyllä meilläkin ennen meni paljon rahaa ruokaan, mutta tuli myös hävikkiä paljon.

Ei meillä kyllä silloinkaan Käytetty 100-200e per naama viikossa( eli 400-800e/vko) ruokaan. Kuulostaa ihan hullulta.

Tuolla 700 e /kk 4hlö sai syödä kilokaupalla marjoja ja hedelmiä, kukin niitä mistä pitää.

-ap

Vierailija
29/37 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En edes tiedä miten saataisiin tuhlattua ruokakauppaan jopa 3200e/kk 4hlö. Ostettaisiin kaikesta kallein versio? Ja jokapäivälle tuoretta ja edellisen päivän ruuat roskiin?

Vierailija
30/37 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä älli tuollaisessa kituuttelussa on? 400 euroa - oletan, että puhut kuukaudesta - menee yhdelle ihmiselle.

No se syy tähän "kitsasteluun" on se että jäisi vähän rahaa muuhunkin. Kaikki hinnat nousseet mutta palkka ei. Entiseen verrattuna meillä jää nyt esim säästöön vähintään 300e/kk. Tämä voidaan käyttää esim matkusteluun ja muuhun kivaan. Ja siis nälkä ei ole kenenkään ja herkkujakin on. En siis oikeastaan ajattele että kitsastellaan. Sanoisin että kulutetaan järkevästi.

-ap

Vierailija
31/37 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei mene.

Meillä 4 hengen perheessä ruokalasku 350-400e/kk.

Vierailija
32/37 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pitää ilmoittaa Keskon ja S-ryhmän johdolle, että kaikki ostavat ryokaa vain 50 %:lla aiemmasta rahamäärästä. Osaavat aloittaa irtisanomiset ajoissa ja lopettaa haaveilut osingoista. Tämä on uutispommi.

Vierailija
33/37 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa ihan superpieneltä summalta, ap. Voitko kertoa mitä teidän tavanomaiset ruuat tuolla summalla on ja teetkö paljonkin ruokaa ihan alusta asti? Meillä teinipoika voi holaista koko perheelle parille aterialle tarkoitetut ruuat kerralla, jos en vahdi.

Vierailija
34/37 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalastusluvat kyllä sen verran suolasissa hinnoissa, että jos vanhemmilla sellaset lunastettuna plus välineet hankittuna, saa aika paljon nostaa kalaa taloudellisen hyödyn saamiseksi.... Mutta hieno harrastus!

Vierailija
35/37 |
17.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kalastusluvat kyllä sen verran suolasissa hinnoissa, että jos vanhemmilla sellaset lunastettuna plus välineet hankittuna, saa aika paljon nostaa kalaa taloudellisen hyödyn saamiseksi.... Mutta hieno harrastus!

Mato-ongella onkiminen on ilmaista, eikä valtion kalastonhoitomaksu vai mikä se onkaan paljon maksa. Lapset saavat onkia ihan ilmaiseksi. Perinteisen koho-ongen saa muutamalla eurolla vapoineen, ja matoja maasta.

Vierailija
36/37 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo kuulostaa ihan superpieneltä summalta, ap. Voitko kertoa mitä teidän tavanomaiset ruuat tuolla summalla on ja teetkö paljonkin ruokaa ihan alusta asti? Meillä teinipoika voi holaista koko perheelle parille aterialle tarkoitetut ruuat kerralla, jos en vahdi.

No aamu/iltapala vaihtelee. Puuroa, leipää,kaakaota, vihanneksia, hedelmää, kananmunia, muroja. Mistä nyt kukin tykkää. Itse syön aika usein rahkaa tai viiliä. Kahvia ja teetä juon.

Lounaalla edellisen päivän päivällistä( nyt lomalla). Yleensä aina jää.

Ruokia tällä vkolla esim. Kanapasta, nuudeliwokki, tortillat, uunimakkara ja muussi, kanakeitto. Yleensä teen ruokalistan 6 päivälle/vko ja yhtenä päivänä syödään ns tähteitä eli mitä nyt on sattunut jäämään pakastimeen tai jääkaappiin. Tällä vkolla se taitaa olla lasten herkkua ranskalaisia ja nuggetteja jotka jäi joku viikko sitten käyttämättä.

Kaapissa aina vihanneksia, nyt ruuan kaverina kurkkua, porkkanaa, tomaattia ja paprikaa. Hedelmiä kaapissa nyt banaania, omenaa, vesimelonia.

Leivon paljon. Tällä vkolla olen tehnyt mm sämpylöitä ja ruisleipää sekä pannukakkua. Viime vkolla sämpylöitä, suklaakakkua ja kaurakeksejä.

Lapset on syöneet herkkupäivänä mm sipsiä ja karkkia.

Aika tavallista siis.

-ap

Vierailija
37/37 |
18.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No aamu/iltapala vaihtelee. Puuroa, leipää,kaakaota, vihanneksia, hedelmää, kananmunia, muroja. Mistä nyt kukin tykkää. Itse syön aika usein rahkaa tai viiliä. Kahvia ja teetä juon.

Lounaalla edellisen päivän päivällistä( nyt lomalla). Yleensä aina jää.

Ruokia tällä vkolla esim. Kanapasta, nuudeliwokki, tortillat, uunimakkara ja muussi, kanakeitto. Yleensä teen ruokalistan 6 päivälle/vko ja yhtenä päivänä syödään ns tähteitä eli mitä nyt on sattunut jäämään pakastimeen tai jääkaappiin. Tällä vkolla se taitaa olla lasten herkkua ranskalaisia ja nuggetteja jotka jäi joku viikko sitten käyttämättä.

Kaapissa aina vihanneksia, nyt ruuan kaverina kurkkua, porkkanaa, tomaattia ja paprikaa. Hedelmiä kaapissa nyt banaania, omenaa, vesimelonia.

Leivon paljon. Tällä vkolla olen tehnyt mm sämpylöitä ja ruisleipää sekä pannukakkua. Viime vkolla sämpylöitä, suklaakakkua ja kaurakeksejä.

Lapset on syöneet herkkupäivänä mm sipsiä ja karkkia.

Aika tavallista siis.

-ap

Kuullostaa aika lailla samanlaiselta, mitä meillä voitaisiin syödä. Ja lähes melkein samoja hintoja, luulisin. Meillä neljä lasta ja kaksi aikuista, mutta itse lasken ruokalaskuun mukaan myös neljän lemmikin ruuat, ja jos ne vähentää, niin äkkiä laskemalla varmaan menee ihmisruokiin noin 600-700€/kk. Meillä perunat tulevat omasta pellosta, se tottakai auttaa kustannusten pienentämisessä. Jo ihan siitä syystä, että jos ei ole oikein "mitään" ruokaa kotona, voi aina hakea kellarista perunoita ja keksiä niistä jotain: röstiperunoita, ranskalaistyyppisiä uunissa tehtynä, uuniperunoita sekalaisilla täytteillä, perunamunakasta tai soppaa. Näin kesällähän riittää melkein pelkät uudet perunat ja voi, ja jos silliä sattuu olemaan jääkaapissa, niin eihän siihen muuta tarvitse. Ja voin tilallakin voi hätätilassa olla margariinia (nyt minulla on pakastimessa voita, joka maksoi jostain ihmeellisestä syystä 1,70 €/500g, tottakai ostin sitä paljon). Ja jos on pidempi hätätila, niin muusia ja sieniä paistettavaksi pakastimesta.

Itse en koskaan ole saanut aikaiseksi laatia kunnollista yksityiskohtaista ruokalistaa. Se varmaan helpottaisi elämää, mutta olen liian laiska. Sen sijaan minulla pyörii päässä tiettyjä periaatteita, kerran viikossa soppaa, joku "pikaruoka", pastaa vähintään kerran viikossa ja perunaa toisena päivänä, kerran viikossa tuo ap:n jämäruokapäivä, joskus kahtenakin päivänä. Jauhelihakastike kerran viikossa, joko ruskeakastike perunoiden kanssa tai sitten tomaattipohjainen spagetin, riisin, kvinoan tai kuskusin kanssa.

Pannukakku on myös pelastaja, se (tai letut) maistuu kaikille,ja sen päälle voi laittaa hilloa, jotain suklaa/pähkinälevitettä, sokeria tai jotain suolaista. Kerran viikossa vaivalloisempi ruoka, lasagne, sushia, tortillaa (teen ne lätyt itse, se on se vaiva)... Vähän yritän ottaa huomioon vuodenaikoja, syksyllä enemmän sieniä tuoreina suoraan metsästä, mustikkaa joka muodossa, kaalia sitten vähän myöhemmin, kurpitsaa koko loppuvuosi (kurpitsaa kasvatan itse, kaalia en, koska kirpat syövät ristikukkaiset meillä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä