Kävin tällä viikolla työhaastattelussa, tarkkana saa olla
Olen 1990-luvun lopulla valmistunut sairaanhoitajaksi, mutta opiskellut sen jälkeen toisen ammatin. Nyt ajattelin kuitenkin, että sairaanhoitajista on pulaa ja miksei sitä jonkin aikaa voisi tehdäkin. Siis sellaista perustyötä, ei mitään erikoissairaanhoitoa, johon ei tämänhetkinen osaaminen riitä.
Rekryfirma mainosti 3800 euron palkkaa, minkä takia alkoi kiinnostaa, kun oma kuukausipalkka toisen alan töistä palveluslisien kanssa 3500. Siinä palkassa oli laskettu lomakorvaukset mukaan. Lisäksi ymmärsin, että minun palkkani olisi pienempi kuin 3800, koska työkokemusta alalta alle 5 vuotta, mutta toisaalta tulee rekrylisää ensimmäiseltä vuodelta. Alettiin puhua työsopimuksesta, jossa olisikin työsuhde vuoden loppuun asti. Minä sitä ihmettelin, että jos rekrylisääkin on vuodeksi, niin miten se työsuhde kesken katkeaa. Kuulemma nuo isommalla palkalla olevat on aina lyhyitä sijaisuuksia alle puoli vuotta. Sanoin, että entäs jos vuodenvaihteessa ei olekaan töitä ja vakuuttelivat, että varmasti on lyhyttä ja pitkää sijaisuutta ja keikkaa. Jäi kyllä niin epämääräinen olo ja kummallinenkin, koska itse työstä ei pystynyt kysymään, kun haastattelussa ei ollut edes kyseisestä työyksiköstä ketään, pelkästään rekryfirmasta 2 ihmistä painostamassa. Ne lomatkin ihmetytti. Että maksetaan kaikki rahana ja he laskevat sen palkkaan. Minä varmistin monta kertaa, että eikö niitä lomapäiviä saa siis pitää vuoden lopussa työsuhteen päättyessä ja sain kummallisen luennon, miten heillä maksetaan lomat rahana ulos, niin se on edullisempi työntekijällekin. Ei ole minulle, kun kouluikäiset lapset.
En kyllä noilla ehdoilla siirry minnekään.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo toimii, kun tuntuu, että lapsen päiväkodissa on ihan jatkuvasti noita rekrytyöntekijöitä? Ei ne tunne lapsia edes nimeltä. Eikö niitä itseään häiritse olla vastuussa pienistä lapsista, joille tutut ihmiset on turva?
Eihän tuo ole varsinaisesti kenenkään etu, mutta tässä henkilöstötilanteessa toinen vaihtoehto on se, että päiväkoti pitäisi vähän väliä sulkea henkilöstöpulan vuoksi. Ottaisitko lapsesi mielelläsi kotihoitoon noina päivinä nopeallakin varoajalla? Ja jos ottaisit, miksi et tee sitä jo nyt jos päiväkodin tilanne on tuo?
Vaihtoehto olisi palkata riittävästi vakituista henkilöstöä. Niin ennen tehtiin.
Jossain vaiheessa vaan työnantajat huomasivat saavansa paremmat tuotot kun pitävät vakituisena vaan pientä porukkaa ja palkkaavat tilapäisesti väkeä kiireisimpinä aikoina.. jos palkkaavat.
Itsekin jouduin irtisanotuksi kun työnantaja päätti tehdä tuommoisen muutoksen.
Nykyään teen määräaikaisia pätkiä osa-aikatyötä samalle työnantajalle. Palkka tässä on sen verran parempi, että tienaan vuositasolla yhtä paljon kuin kokopäiväisenä vakkarina tienasin. En vaan saa mitään työsuhde-etuja. En ole missään rekryfirmassa, vaan teen tätä hommaa toiminimellä.
Vakityössä olevat voivat saada monenlaisia henkilökohtaisia lisiä joista sinä et tietystikään tiedä mitään kun vain keikkailet
Minä "vain" keikkailen sinun työkaverinasi sillä samalla TESsillä kuin sinäkin. Tämän lisäksi palkkakuitissani on kohta henkilökohtaiselle palkanosuudelle, jonka perässä on luku 1900 euroa. Itse sen neuvottelin siihen. Ja kun sijaisuuteni päättyy, jään neljän kuukauden lomalle ansiosidonnaisen turvin, joka on juuri sen TESsin verran.
Sinun on aivan turha olla asiasta käärmeissäsi, koska voit vapaasti tehdä näin itsekin. Lisäksi asiassa on muutakin: Yritysmaailmassa hinnanpolkijoita ei todellakaan katsella hyvällä, joten miksi pitäisi yhtään myötäillä näitä vakkareita, jotka ovat iso osa koko alan palkkakuoppaongelmaa?