Mielipiteita tallaisesta uimakoulusta - mita tekisitte?
Haluaisin tietaa mielipiteitanne seuraavasta:
Asumme ulkomailla, mieheni kotimaassa. 5-vuotias (viela uimataidoton) poikamme aloitti yksityisen uimakoulun/uimaharrastuksen viime viikolla, paasi peruutuspaikalle ikaistensa ryhmaan (maksaa 27e kk jos silla nyt on valia).
Ensimmaisella kerralla, eli viime viikolla poika sai selkaansa kellukkeet ja sahasi koko 45min isoa allasta (pienta ei ole) paasta paahan (hanen ryhmansa oli altaan keskiradalla). Lopuksi hyppaytettiin kaksi kertaan altaan reunalta veteen. Uimaopen kommentti oli, etta poika ei pelannyt mutta hanesta huomasi, etta oli ollut vain vahan vedessa (kaytannossa tana kesana lomalla oli oppinut ja uskaltautunut " itsenaisesti" uimaan selkakellukkeillaan, itse en ollut viela kokenut asiaa hirvean tarkeaksi).
Talla viikolla homma jatkui samaan malliin, taas rataa paasta paahan, opettaja vain kaski kaantymaan kun poika ehti hanen luokseen. Muut ryhman lapset osaavat jo uida, mutta ei ope heidankaan kanssa sen enempaa puuhannut, kunhan katseli (seurasin itse ikkunasta). Poikani jutteli hanen kanssaan usean kerran ja ei nayttanyt kovin iloiselta, yritti jopa tulla altaasta pois. Kun poika lopulta tuli pois, opettajan mukaan han pelkasi valtavasti eika tehnyt niinkuin neuvottiin ja nain hairitsi muuta ryhmaa (???). Poika itse sanoi, ettei tykannyt uimakoulusta ja oli itkuinen.
Hallissa on samaan aikaan 4 muutakin ryhmaa joissa on pienempia viela uimataidottomia lapsia, ja he leikkivat, hyppivat veteen ja meno nayttaa aika hauskalta. Opettaja huokaili sanoi, etta poika ei sovi ryhmaan koska ei osaa uida (osaavatko sitten kaikki muut 5-vuotiaat???) ja etta parasta olisi vaihtaa ryhmaa. Siita onkin nyt puhuttu ja nahtaville jaa, loytyyko pojalemme paikka toisessa ryhmassa jossa muut eivat osaa viela uida, ja veteen totutellaan leikin ohella (epatodennakoista luultavasti).
Itselleni tuli jotenkin paha olo poikani puolesta. Reppana tuli uimasta silmat kyynelissa, hammasta purren, vasyneena :( En oikein kokenut, etta hanta on kohdeltu oikeanmukaisesti koska opettajan puheista minulle jai sellainen olo etta poika on lahinna toivoton tapaus.
Kerokaahan minulle, osaavatko kaikki teidan tuntemanne 5-vuotiaat jo uida, onko mulla siis syyta huoleen kun olen kai ollut nain " laiska" tassa asiassa? Mita itse tekisitte, jos paikkaa toisesta ryhmasta ei loydy, onko holmoa luovuttaa nain pian (olisin halunnut uinnin olevan mukava harrastus pojalle, eika mikaan rangaistus)? Enta osaisinkohan itse opettaa poikaa uimaan ja mista saisin siihen apua?
Kiitokset!
" Uimakoulut jaetaan alkeis- ja jatkouimakouluihin. Uimakouluja järjestetään jo 4-vuotiaille, mutta ihanteellisin uimaanoppimisikä on 5-7 vuotta. Aikuisille järjestetään myös omia kursseja. Uimakoulun tulisi kestää 10 opetuskertaa.
Alkeisopetus on uinninopetuksen perustaja siten sen tärkein vaihe. Oppilaan turvallisuuden tunteen lisäämiseksi olisi suotavaa, että opettaja olisi vedessä ainakin opetuksen alkuvaiheessa."
(Suomen uimaopetus- ja hengenpelastusliitto)