5kk vauva ja uniongelma
Meillä on 5kk ikäinen vauva. Ja muuten menee ihan kivasti, mutta nukkumaan menossa on ongelmaa.
Vauva nukahtaa ihan hyvin vellipullolle n. klo 20-22.00. Ja kun saan sänkyyn niin siitä n. 1min-30min alkaa huuto. Ei aina mutta useimmiten. Toisinaan auttaa pullo ja nukahtaa samantien. Mut toisinaan alkaa kauhee touhaaminen ja ei kelpaa pullo eikä muukaan. Ainut vaihtoehto on ottaa takaisin ylhäälle meidän kanssa. Silloin nukkuminen saattaa viivästyä, mutta on todella rutina koko ajan.
Nytkin äsken sain nukkumaan klo 21.15 ja muutama minuutti siitä, alkoi huutaminen ja nyt istuu tuolla sitterissään. En keksi mikä tähän on syynä et herää melkein samantien eikä auta pullokaan.
Nyt tämä toinen nukuttamisrumba on aika showta. (Tänään menee varmaan taas puoleen yöhön asti) Aina kun ottaa tuttipullon pois suusta, herää. Eli on kaikki keinot yritettävä et sais nukahtamaan.
Vauvamme ei syö tuttia eikä nukahda ilman pulloa. Eli onko muille tullut samaa esiin? Oon kyllä aika neuvoton tämän kanssa.
Välillä on öisin samanlaista, ei nuku touhuaa ja huutaa sängyssään niin kauan et nostaa ylös sieltä.
Kommentit (3)
Mulla tällaisia ehdotuksia: Yritä laittaa sänkyyn siten, että on juuri nukahtamassa mutta ei siis vielä nukahtanut. Niin että vauvasi tajuaa olevansa omassa sängyssään. Lisäksi voisit yrittää opettaa tutille (vaikka onkin jo aika iso), jos hän kova imuttelemaan. Meillä kesti tutin oppiminen 3 viikkoa, aloimme tarjota 3 kk kieppeillä. Tuossa 3-4 k iässä aloimme erottamaan syömistö nukahtamisesta ja se todella auttoi. Sitä ennen vauva aina havahtui vähän ajan päästä kun hänet siirsi sänkyyn ja rumba alusta monta monituista kertaa :(. Jos hän protestoi sängyssä, niin silittele ja puhele rauhoittavasti, vain jos et muuten saa rauhoittumaan nostasyliin. Älä kuitenkaan vie olohuoneeseen tai tarjoa muuta aktiviteettia, vaan pimeässä sängyn vieressä koita rauhoitella ja taas omaan sänkyyn. Joskus tarjosin rintaa sängyn vieressä uudelleen sen verran että rauhoittui ja sitten taas omaan sänkyyn hereillä. Selvästi vauvasi väsynyt jo tuohon aikaan kun yrität laittaa nukkumaan kerta nukahtaa syötölle, eli kukkuminen ei voi johtua siitä että olisi virkku. Lisäksi iltarutiinit samanlaisina ja esim. joku unikaveri kainaloon viimeiselle syötölle, että vauva oppii että nyt viimeinen syönti ja nukkumaan. Lapset ovat tosi tarkkoja noista rutiineista, että toistuvat samalla lailla. Koska eivät itse hahmota aikaa ja kelloa, nämä säännölliset toimet kertovat heille mikä aika päivästä nyt on ja oppivat ennakoimaan mikä taas luo turvallisuutta. Myös valoja hyvä hämärtää jne. Meillä kaikki nämä yhdessä tuotti hyvän tuloksen ja vauva oppi nukahtamaan itse. Toki ajoittain protestia mutta rauhoittui ed.mainituilla konsteilla, ja tajusi aikanaan että kun nukkumaan mennään niin sitten ei enää lähdetä puuhailemaan muuta. Vaatii pitkää pinnaa (kestää oppiminen aikansa) ja päättäväisyyttä. Tsemppiä!!
Meilläkin tyttö aiemmin nukutettiin syliin heijaamalla, ja nukahti aina aika kiltisti ja nukkui yönsä. Vähän aika sitten alkoivat meilläkin heräämiset noin puolen tunnin iltaunien jälkeen. Eli kauhea ähinä päällä ja yliväsymys. Eikä osannut tämän jalkeen enää syliinkään nukahtaa, koska oli siis väsynyt!
Minulla on kaksi isompaa lasta ja muistelen, että viimeistään näihin aikoihin (3-4 kk) olen heitäkin sänkyyn alkanut nukutella. Eli syy on se, että herää/havahtuu SÄNGYSSÄ (eikä osaa siihen nukahtaa), koska on nukahtanut SYLIIN. Aloin siis tyttöä nukuttaa sänkyyn, ja loppuivat heräilyt nukahtamisen jälkeen. Kyllähän siinä pientä ähinää riittää (ei syö edes tuttia), mutta niin se on pienten lasten kanssa aina tuo nukkumaan meno.
Minä siis laitan vauvan suht väsyneenä sänkyyn, ja katson että syömisestä on myös tarpeeksi aikaa (tunti ainakin), koska nukkuu vatsallaan ja muuten puklaa ähistessään tietysti. Sitten taputtelen pehvaa ja laitan päätä aina hiljalleen sivulle, kun sitä nostelee. Siinä sitten jaksaa ähistä aikansa, joskus tulee pieni uni-itku (en siis tietystikään itketä lasta!) ja hiljalleen alkaa väsyä uneen ja laittaa itsekseen pään nätisti sivulle ja rupeaa iltahöpötyksiään höpöttelemään kunnes nukahtaa oikein hyvin ja syvään uneen. Siinä vaiheessa kun vauva alkaa itsekin taipua unen kannalla, niin heijaan pepusta, ja hyvin nukahtaa. Katson myös aina, ettei pään alla ole kauhean märkä läikkä kuolasta (sitähän tässä vaiheessa tulee koko ajan muutenkin).
kokeile sitä tuttia tarjota,tai..älä annan nukahtaa pullolle! muuta ei oikeen tuu mieleen. jaksuja..
k.h.p ja tyttö 3kk +