Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Luis Vuittonin luksusliike rikkoo Helsingissä Suomen lakia

Vierailija
09.07.2023 |

Avin mukaan kaikkia yrityksiä koskevat samat säännöt, eikä hintamerkintäasetuksesta voi kiemurrella ulos.

Helsingin keskustassa luksustuotteita, esimerkiksi laukkuja myyvässä Louis Vuitton -liikkeessä hinnat eivät ole asiakkaille näkyvillä, kertoo Iltalehden lukija. Sen sijaan asiakas joutuu jokaisen tuotteen kohdalla kysymään erikseen tuotteen hintaa.

Suomen laki määrää, että yrityksellä on velvollisuus kertoa tavaran tai palvelun hinta. Tuotteen hinta tulee merkitä niin selkeästi, että kuluttaja ei voi erehtyä tuotteesta tai pakkauksesta. Merkinnän on oltava riittävän kookas ja helposti kuluttajan havaittavissa. Hintamerkintä on tehtävä tavaraan, sen päällykseen tai erillisenä tavaran kohdalle. Hinnan voi laittaa myös vaihtoehtoisesti hintataulukkoon tai muulla vastaavalla tavaran läheisyyteen.

Louis Vuittonin käytännöstä on ilmoitettu aluehallintovirastolle (Avi) kevään aikana.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/357e2b5e-25c1-4b1a-bbf5-bd972b08f415

Kommentit (163)

Vierailija
21/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marimekon tuotteisaa hinnat ovat pussukoiden sisällä

Vierailija
22/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niiden, jotka niitä laukkuja ostaa, ei tarvi kysyä hintaa.

Koska joku muu maksaa. Jos itse tienaisi ei tuhlaisi tuollaiseen ellei oo peritty omaisuus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suomen laki määrää, että yrityksellä on velvollisuus kertoa tavaran tai palvelun hinta."

Jos ne kertoo tavaran hinnan pyydettäessä, niin miten ne rikkoo lakia?

No olisiko vaikka niin, että se hinta on oltava näkyvissä kaiken aikaa? Ja yhdistettävissä oikeaan tuotteeseen? Mikä siinä on liian vaikeaa ymmärtää?

Ei laki niin sano.

"velvollisuus kertoa tavaran tai palvelun hinta" ei ole sama asia kuin, että "pakko olla aina hintalappu tuotteen vieressä näkyvillä"

Vierailija
24/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nyt tämä "korkean elintason" omaava haluaa ostaa luksustuotteen niin esim. Birkin laukku on semmoinen. Viisinumeroisen hinnan maksaa.

Vuitton on ihan halpiskamaa eikä todellakaan mikään luksustuote.

Vierailija
25/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkäpä ne kestää ne "sakot" mitä saavat.

Vierailija
26/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistin liikkeen boikottiin enkä osta Vuttonin laukkuja.

Vierailija
27/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyväskylän Marimekon liikkeessä vaatteiden hinnat lukee A4:n kokoisella paperilla siinä vaaterekim vieressä. Astioiden ja muiden Marimekon esineiden kohdalla on normaali kokoinen hintalappu hyllyn reunassa.

Vierailija
28/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se liike on alunperin avattu itäturisteja varten Helsinkiin ja nyt kun idästä ei enää virtaa maksavia asiakkaita, niin eiköhän se Hesan Vuitton lopeta jo kohta puoliin ennen kuin menee konkkaan. Meillä Suomalaisilla ei ole varaa ostella mitään kymppitonnin käsveskoja.

Ei. Olet käsittänyt väärin.

Nämä myymälät haluaa ylläpitää imagoa, että sieltä ostaa rikkaat ja menestyneet tavaroita. Todellisuudessa liikevaihto syntyy siitä kun ihan tavalliset ihmiset ostaa niitä. Sieltä ostetaan unelmia! Haaveillaan sellaisesta satumaisesta elämästä joka todellisuudessa on pelkkää markkinoinnilla luotua mielikuvaa.

Vierailija
29/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tykkään asioida Louis Vuittonin liikkeissä, vaikkakin harvemmin Helsingissä. Koska kysymyksessä on luxustuotteet, hinnat eivät ole samaan tapaan esillä kuten vaikkapa Alepassa:D

Tiedätkö, myydäänkö siellä tiaaroita, omani on juuri kultasepällä puhdistettavana ja kamaripalvelija ylityövapalla, joten minun isi pitäisi ihan itse nyt sitten saapua liikkeeseen asioimaan. Jos vielä katsoisit mallit minulle valmiiksi.

Vierailija
30/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Marimekon tuotteiden laatu on nykyään heikompaa kuin H&M rätit, toisin sanoen Marimekko ja Nanso myyvät nykyisin ylihintaista lumppua. Jos haluaa lastua, niin kannattaa metsästää käytettyinä Marimekon vahoja tuotteita.

Vierailija
31/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Suomen laki määrää, että yrityksellä on velvollisuus kertoa tavaran tai palvelun hinta."

No olisiko vaikka niin, että se hinta on oltava näkyvissä kaiken aikaa? Ja yhdistettävissä oikeaan tuotteeseen? Mikä siinä on liian vaikeaa ymmärtää?

Ei laki niin sano.

"velvollisuus kertoa tavaran tai palvelun hinta" ei ole sama asia kuin, että "pakko olla aina hintalappu tuotteen vieressä näkyvillä"

Opettele lukemaan.

https://avi.fi/asioi/henkiloasiakas/valvonta-ja-kantelut/kilpailu-ja-ku…

"Kulutushyödykkeen, eli yleensä tavaran tai palvelun, hinta on markkinoinnissa ilmoitettava selkeällä ja yksiselitteisellä tavalla. Hinta täytyy ilmoittaa niin, että kuluttaja ymmärtää ja havaitsee sen helposti."

Ei todellakaan riitä, että myyjä käy EHKÄ mutisemassa hinnan kysyttäessä.

Vierailija
32/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylhäinen vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tykkään asioida Louis Vuittonin liikkeissä, vaikkakin harvemmin Helsingissä. Koska kysymyksessä on luxustuotteet, hinnat eivät ole samaan tapaan esillä kuten vaikkapa Alepassa:D

Tiedätkö, myydäänkö siellä tiaaroita, omani on juuri kultasepällä puhdistettavana ja kamaripalvelija ylityövapalla, joten minun isi pitäisi ihan itse nyt sitten saapua liikkeeseen asioimaan. Jos vielä katsoisit mallit minulle valmiiksi.

Heeeeiii, ei kannata olla noin järkyttävän kateellinen. Mulla on monia Louis Vuittonin laukkuja, mutta en ole yhtään muita kummempi:)

Vierailija
33/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niiden, jotka niitä laukkuja ostaa, ei tarvi kysyä hintaa.

Tämä on ihan periaate kysymys. Italiassa on aivan sama laki ja niin vaan on Diorin ja Guccin ikkunoissa hinnat esillä ja kun menet vaikka Armanille, niin jokaisessa tuotteessa on lappu, jossa on hinta esillä.

Ne ovat kuitenkin vaan kauppoja, jotka myyvät laukkuja ja vaatteita, kalliita ehkä, mutta en näe mitään syytä miksei he voi laittaa hintoja esille, siinä missä Zara tai Luhta tekee.

Vierailija
34/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei laki niin sano.

Niin, mikä ongelma sinulle on, että ne hinnat laitetaan esille selvästi ja tuotteisiin? On useita tapoja laittaa esille. Ei kukaan pyydä, että ne laputetaan punaisella tarroilla.

Jokaikiseen vaatteeseen saa kiinnitettyä oikein nätin lapun, jossa on hinta. Ja jokaisen pöydällä tai hyllyllä olevan tuotteen viereen voi laittaa vaikka pienen kyltin, jossa on hinta. Vaikka kullalla koristeltuna versiona.

Minusta se on todella hyvä, että ihan kaikissa kaupoissa, vaikka sitten ihan hautakivistä lähtien, hinnat on esillä selkeästi.

Vierailija
35/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se liike on alunperin avattu itäturisteja varten Helsinkiin ja nyt kun idästä ei enää virtaa maksavia asiakkaita, niin eiköhän se Hesan Vuitton lopeta jo kohta puoliin ennen kuin menee konkkaan. Meillä Suomalaisilla ei ole varaa ostella mitään kymppitonnin käsveskoja.

Mä vaan edelleen ihmettelen, kuka edes haluaa vauvanpaskan väristä rumaa kallista laukkua, kun kauniimpia saa halvemmallakin, tai kalliimmalla ihan sama

Vierailija
36/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä vaan edelleen ihmettelen, kuka edes haluaa vauvanpaskan väristä rumaa kallista laukkua, kun kauniimpia saa halvemmallakin, tai kalliimmalla ihan sama

Mulla esimerkiksi on tällainen Louis Vuittonin laukku, eikä se mun mielestä ole tipan tippaa vauvan kakan värinen:)

https://images.app.goo.gl/obQemTj5hxKuQGXt6

Vierailija
37/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laki on tietysti laki mutta mielestäni se on aikansa elänyt eikä ota huomioon erityistapauksia, kuten tällaisia kalliimpia brändejä joita ostettaessa hinta on sivuseikka.

Vierailija
38/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla esimerkiksi on tällainen Louis Vuittonin laukku, eikä se mun mielestä ole tipan tippaa vauvan kakan värinen:)

On nätti!

Vierailija
39/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka maksaa laukusta tuhansia?

Typerys.

Ei siinä makseta laukusta, vaan siitä että saadaan mahdollisuus näyttää muille että on varaa ostaa sellainen.

Vierailija
40/163 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskaa miten jollakulla menee tunteisiin se että kaikki eivät olekaan rivissä kadehtimassa sitä omaa rakasta ja ennen kaikkea kallista laukkua.