Farmaseutin monet kysymykset
Miksi farmaseutti ei vain lue reseptiä, ojenna lääkettä ja sano "Näkemiin"?
Ymmärrän että farmaseutin kuuluu ammattitaidollaan auttaa, mikäli asiakas tarvitsee neuvoja.
Jos kyseessä on tilapäiseen tarpeeseen määrätty lääke, kuten antibioottikuuri tai voimakas särkylääke, farmaseutin on hyvä neuvoa jopa oma-aloitteisesti.
Joskus apteekkiin hoipertelee pöllähtänyt asiakas joka tulee suoraan leikkauksesta tai on sairas, silloinkin saa ja kuuluu auttaa.
Mutta kun potilas kävelee apteekkiin silmin nähden virkeänä ostamaan säännöllisesti käyttämäänsä (se kyllä näkyy sieltä ruudusta) lääkettä, niin silloin ei tarvitse alkaa arvuutella.
Potilas on jo pakannut tavaransa, saanut lippusen kassaa varten, ja luuli että inkvisitio armahti tällä kertaa. Mutta ei.
"Olisko sulla ollut jotain kysyttävää tästä lääkkeestä?"
Ei ole. Mä menisin nyt, jäätelö sulaa.
"Sitä tablettia ei sitten voi puolittaa".
Voihan. Siinä on jakoura.
"Ura on vain nielemistä auttamaan. Tabletti on otettava kaikki, sillä niissä puolikkaissa voi olla eri määrä lääkeainetta. Olisi ollut toinen merkki, jossa tabletin voi jakaa."
Olen jakanut menestyksellisesti näitä tabletteja 15 vuoden ajan ja olen hengissä.
Taivas auta ettei se rupea tivaamaan miten puolitan tabletin ja tyrkyttämään jotain virallista tabletinpuolituslaitetta.
En halua järkyttää farmaseuttia kertomalla, että tabletin saa puoliksi käyttämällä veistä ja leikkuulautaa.
Haluan vain ulos, koska jäätelö sulaa laukussa.
Farmaseuteille pitäisi olla kerho missä he voisivat rupatella keskenään ja udella toisiltaan olisko kysyttävää.