Huonontunut kasvomuisti huolettaa
Olen aina ollut muistamaan kasvoja. Lapsuuden ajalta olen tunnistanut ihmisiä nyt aikuisena ja kaikkien koulukavereiden kasvot olen pystynyt palauttamaan mieleeni. Nyt on tullut tilanteita, että en ole tunnistanut monivuotista työkaveria (näin viikko sitten viimeksi) kuin hetken katselun jälkeen. Lapsen puolison sukulaiset näyttivät ennen näkemättömiltä, vaikka olen viime kesänä heitä tavannut. Puoli päivää sitten näkemäni mies tuli uudelleen juttusille (töissä), enkä ollut varma oliko se hän. Mitä ihmettä minulle on tapahtumassa?? N54
Kommentit (7)
Yritin löytää netistä jotakin, mutta en löytänyt kuin niitä joissa on aina ollut huono kasvomuisti. Ap
Tutkimuksissa pitäisi selvittää, onko kyse kasvojen havaitsemisen vai muistin ongelmasta. Yleislääkäri voi lähettää tarvittaessa lisätutkimuksiin.
Näitä kysymyksiä kannattaa miettiä ennen kuin soitat terveysasemalle/ajanvaraukseen: oletko ollut onnettomuudessa/lyönyt pääsi? Onko ollut muita oireita/huomioita havaitsemisesta tai muistista? Onko lääkityksiä ja perussairauksia? Miten ongelma ilmenee käytännössä (samanlaisia esimerkkejä kuin tässä tekstissä kuvaamasi) ? Tunnistatko läheiset? Onko ollut stressiä? Alkoiko oire pikkuhiljaa vai yhtäkkisesti?
Ei tarvitse vastata tänne näihin kysymyksiin, mutta kuulen mielelläni miten asia eteni. Ei välttämättä ole mitään vakavaa, mutta kannattaa selvittää.
Kiitos neuvoista. Soitan lekurille.
Jos joku ei ole tuttu niin sitä ei tunnista.
Entäs se, jos tunnistaa kasvot mutta ei muista nimeä tai sitä kuka joku on?
Vierailija kirjoitti:
Entäs se, jos tunnistaa kasvot mutta ei muista nimeä tai sitä kuka joku on?
Tätä sattuu kaikille joskus. Esimerkiksi väsymys, stressi tai eri konteksti voi vaikeuttaa tuttujen kasvojen nimeämistä. Jos kyseessä on uusi oire ja tapahtuu jatkuvasti, niin kannattaa mennä lääkäriin.
Yleisesti, jos oma muisti huolestuttaa, sen voi tutkituttaa. Varhainen toteaminen on tärkeää.
Syitä voi olla useita, mutta kannattaa hakeutua tutkimuksiin pikimmiten.