Onko joku ollut virallisessa sovittelussa?
Millaisia kokemuksia teillä on siitä? Olitko tyytyväinen sovittelutoimintaan ja lopputulokseen?
Kommentit (7)
Sivusta seranneena tuo on ihan kamalaa. Uhrista tehdään syyllinen ja oikeastaan uhria painostetaan antamaan anteeksi ja unohtamaan. Uhrin kannalta tämä on nöyryyttävää, syyllistävää, traumaattista ja tekijä pääsee todella vähällä ilman kunnollista rangaistusta. Liian vakavia tapauksia yritetään ratkaista tällä tavoin kuin oikeus ja oikeuden antama tuomio olisi se oikea paikka.
Vierailija kirjoitti:
Sivusta seranneena tuo on ihan kamalaa. Uhrista tehdään syyllinen ja oikeastaan uhria painostetaan antamaan anteeksi ja unohtamaan. Uhrin kannalta tämä on nöyryyttävää, syyllistävää, traumaattista ja tekijä pääsee todella vähällä ilman kunnollista rangaistusta. Liian vakavia tapauksia yritetään ratkaista tällä tavoin kuin oikeus ja oikeuden antama tuomio olisi se oikea paikka.
Eikö puolueettomuus toteutunut sovittelussa? Se on kuitenkin niille hyvin tärkeä arvo.
Syyllistämisestä on minullakin kokemusta. Olin syytettynä, ja sovittelijat olivat silminnähden ärsyyntyneitä, kun minä en suostunut olemaan syyllinen. No, en tietenkään suostunut, kun syytös oli aiheeton!
Olen ollut. sovittiin korvaussummasta enkä saanut ikinä rahoja, paska fiilis enkä enää suostu moiseen
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut. sovittiin korvaussummasta enkä saanut ikinä rahoja, paska fiilis enkä enää suostu moiseen
Ihanko totta? Vaikka niiden kuuluu seurata sopimuksen toteutumista.
Syntyikö sopu helposti?