Maksaisitko lapsesi velat?
Jos olisi vaarassa mennä luottotiedot tai olisi mennyt?
Kommentit (44)
Maksaisin vaikka mitä jos voin pelastaa lapseni, jokainen vanhempi tietää missä ne rajat menevät. Minulla ihan kirkkaana, enkä niitä kysele muilta.
Maksan lasteni opintolainat, kyllä
Miksi jonkun ääliön velkoja pitäisi maksaa? Tuolla ulkona on maailma, jossa voi tienata elantonsa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi jonkun ääliön velkoja pitäisi maksaa? Tuolla ulkona on maailma, jossa voi tienata elantonsa.
Ovatko opintolainalla elävät nuoret ääliöitä? Oma nuoreni opiskelee lääkäriksi.
En maksaisi, olisin tukena ongelmissa joita luottotietojen menettäminen tuo, mutta antaisin lapseni tutustua myös holtittoman elämän seurauksiin.
Mitään ei elämässä opi jos ei anneta mahdollisuutta oppimiseen.
Mun lapset on saaneet lapsilisät aina omille tileilleen ja päässeet tileihin kiinni täysi-ikäisinä. Eivätkä ole tuhlanneet. Maksaisin silti joshätä olisi.
Riippuisi tilanteesta. Jos olisi vahinko tai asia, jota on yrittänyt vakaasti korjata, mutta lapsen rahat ei siihen riitä, voisin maksaa. Jos johtuisi välinpitämättömyydestä tai toistuvasta yli varojen elämisestä, en maksaisi.
On paljon surullisia kohtaloita, kun rakastavat vanhemmat rahoittavat lapsensa huumeiden käyttöä. Se rahan meno ei lopu ennenkuin on talo myyty ja koko ajan huumekauppiaat lypsävät lisää rahaa uhkailemalla, mitä aikovat lapselle tehdä.
Aluksihan lapsi lupaa pyhästi lopettaa käytön ja hänelle maksetaan kalliita vieroitushoitoja. Siinä menee sisarustenkin lapsuus sitä ihanuutta seuraten.
Ollaan jo useamman kerran pieniä muutaman tuhannen euron velkoja maksettu.
Lapsi on autisminkirjon DG saanut pikkulapsena. Päihdeongelmaa ei ole, eikä peliongelma.
Ei osaa käyttää rahaa, kaikki mitä saa menee johonkin. Jättää laskut ja vuokrat maksamatta jossain vaiheessa.
Siis kuvio menee jotenkin näin: ottaa meihin yhteyttä, kun on jo vaikeuksissa. Ensin pyytää rahaa elämiseen ja hetken kuluttua pyytää apua laskujen maksuun ja lopuksi paljastaa, että vuokrat laahaa perässä tai on maksamatta.
Hänet on pelastettu lukemattomia kertoja, mutta opiksi ei ota. Oletan aina, että nyt pelastamisen jälkeen huolehtisi jatkossa ensin vuokranmaksun ja sitten laskut mutta ei.
Olemme viime kuussa taas maksaneet laskuja ja antaneet käyttörahaa 500 euroa.
Autamme lastamme niin paljon kuin pystymme. Luottotietojen menettäminen ei ole hänen kohdallaan mielekästä, eikä kenenkään etu.
En maksaisi. Jokainen vastaa itse tekemistään veloista. Ei minunkaan opintolainoja kukaan maksanut muu kuin minä itse jokaisen killingin. Ja se oli sitä aikaa, kun ilmaista rahaa ei saatu, vaan velaksi oli opiskeltava. Mutta kun velaksi eli, oppi kyllä huolehtimaan taloudestaan.
Mun ei tarvitse edes miettiä tollasta, kun hädin tuskin selviän edes omista laskuistani. Jos olisin varakas, voisin harkita tapauskohtaisesti asiaa.
Karhunpalvelus se on lapselle maksaa hänen velkojaan! Näin tämän konkreettisesti, kun äitini hyväuskoisuuttaan rahoitti veljeni päihteiden käyttöä. Veljeni valehteli tarvitsevansa rahaa milloin mihinkin "järkevään". Kuulin niistä valheista liian myöhään. Veljeni sitten kuoli päihteisiin nuorena.
En maksaisi ellei kyseessä ole joku lapsen omasta toiminnasta riippumaton epäonni tms. Pahin karhunpalvelus minkä lapselleen voi tehdä on opettaa että holtiton velanotto on ihan Ok koska isi tulee ja maksaa kuitenkin..
Taloudellisesti tulen lapsiani tukemaan, mutta tuen saamisen edellytys on että osaavat huolehtia raha-asioistaan.
Voisin maksaakin, jos olisi hyvä syy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovatko opintolainalla elävät nuoret ääliöitä? Oma nuoreni opiskelee lääkäriksi.
Mitä ihmeen tekemistä opintolainalla on sen kanssa, että on törttöilyjensä vuoksi menettämässä luottotietonsa?
En maksaisi. Työskentelen pankissa ja valitettavasti näillä yli varojen eläjillä on taipumus jatkaa samanlaista rahankäyttöä myöhemminkin. Niin monta kertaa nähty, että pari viikkoa tai muutama kuukausi jaksetaan tsempata ja sitten se velaksi eläminen alkaa taas. Ehkä 1 % ottaa opikseen, suurin osa on kohta vaan vielä entistä enemmän suossa.
Itsellä kaksi lasta ja toinen on sellainen, että rahat polttelee koko ajan tilillä. Voin hyvin kuvitella, että kun täysi-ikäistyy niin on suuri houkutus ottaa pikavippiä. Toinen lapsi säästäväisempi ja elää tulojensa mukaan.
Muistan joskus ihmetelleeni tuota Anssi Kelan biisiä. Vanhemmilla rahat riittäis, mut ei silti haluu auttaa tytärtään. Ihmettelin, kuinka julmia jotkut vanhempia voi olla. Nyt kun on tullut ikää ja ymmärrystä lisää, niin en enää yhtään ihmettele. Toisilla se rahankäyttö on semmosta, ettei se apu kauaa kanna. Tekee vaan karhunpalveluksen, jos auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmilla rahaa riittäis, mut ne ei haluu auttaa tytärtään, ne sanoo, tervetuloa maailmaan, täällä pärjätä saa omillaan.
Jou.
Kaikkien olis hyvä hallita omaa talouttaan eikä odottaa että joku muu maksaa puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan jo useamman kerran pieniä muutaman tuhannen euron velkoja maksettu.
Lapsi on autisminkirjon DG saanut pikkulapsena. Päihdeongelmaa ei ole, eikä peliongelma.
Ei osaa käyttää rahaa, kaikki mitä saa menee johonkin. Jättää laskut ja vuokrat maksamatta jossain vaiheessa.Siis kuvio menee jotenkin näin: ottaa meihin yhteyttä, kun on jo vaikeuksissa. Ensin pyytää rahaa elämiseen ja hetken kuluttua pyytää apua laskujen maksuun ja lopuksi paljastaa, että vuokrat laahaa perässä tai on maksamatta.
Hänet on pelastettu lukemattomia kertoja, mutta opiksi ei ota. Oletan aina, että nyt pelastamisen jälkeen huolehtisi jatkossa ensin vuokranmaksun ja sitten laskut mutta ei.Olemme viime kuussa taas maksaneet laskuja ja antaneet käyttörahaa 500 euroa.
Autamme lastamme niin paljon kuin pystymme. Luottotietojen menettäminen ei ole hänen kohdallaan mielekästä, eikä kenenkään etu.
Edunvalvonta.
Enpä tiedä. Minäkin olen joutunut oppimaan monta asiaa ihan itse ja en mennyt vinkumaan koskaan vanhemmilleni. Jos aikuinen lapseni tulisi tällaisesta asiasta kertomaan minulle, niin hän saisi oikeasti selittää asian minulle ja itselleen perinpohjaisesti, katsoa mitä omaisuuttaan voi myydä ja muuttaa rahaksi, miten vastaisuudessa toimii, että tilannetta ei enää tapahdu ja sittenkään en olisi käsi ojossa heti.