Haluaisin parantaa kuntoa ja laihtua, menettämättä lihaksia - miten treenata?
Pudotettavaa ei ole paljon, eikä myöskään ole mikään kiire. Nyt olen pitkään käynyt salilla ja siinä sivussa uimassa. Lihasta on jo tarpeeksi, mutta rasvaa pitäisi saada pois. Lisäksi kuntoni on noin muuten melko huono ja olen kovin väsynyt jatkuvasti. Muutosta kaipaisin, mutta minkälaista? Nykyään tuntuu olevan vallalla ajatus, että painonnosto on avain onneen - mutta tähän liitetään myös se ajatus, että tarvitsisi koko ajan kerätä enemmän lihasmassaa.
Itse olen aikanani harrastanut lajeja joissa se massa on vain tiellä, mutta voimaa ja kestävyyttä on silti tarvinnut (telinevoimistelu, yleisurheilu). Vanhojen lajien pariin en toistaiseksi voi palata, mutta haluaisin tästä eteenpäin kehittää enemmän noita ominaisuuksia, kestävyyskuntoa sekä voimaa. Lihasmassan lisääntyminen ei sinänsä haittaa, mutta tämä salikroppa ei ole se mitä tavoittelen.
Olen koittanut kysellä neuvoa, mutta kaikki joiden kanssa olen puhunut, ovat sitä mieltä että sali on se ehdoton homma. Ehkä se on, mutta miten treenata, jotta saavuttaisin tavoitteeni paremmin?
Olen miettinyt, jos vaihtaisinkin ryhmäliikuntaan? Ehkä salia ylläpitävästi? Miten se ylläpito oikein toimii, kuinka usein pitäisi käydä? Vai miten tässä lähtisi liikkeelle?
Ja teille, jotka ehdotatte PT:n tapaamisia, niin niitä on kyllä ollut. Kumpikaan PT ei tunnu ymmärtävän tavoitteitani, vaan tähtäävät jatkuvasti lihasmassan kasvattamiseen.
Kommentit (6)
Ota yksi -max. 2 tavoitetta kerrallaan.
Kova lihaskuntotreeni on tärkeää laihduttaessa, jos ei halua menettää lihaksia.
. Ja ruokavaliossa proteiini, hiilaria kohtuudella.
Itse laihdutin 10kg 3-4 punttitreenillä, kävelyllä ja-300 -400kcal/päivä kalorivajeella. Inbodyn mukaan kaikki menetetty paino oli rasvaa/nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Ota yksi -max. 2 tavoitetta kerrallaan.
Kova lihaskuntotreeni on tärkeää laihduttaessa, jos ei halua menettää lihaksia.
. Ja ruokavaliossa proteiini, hiilaria kohtuudella.
Itse laihdutin 10kg 3-4 punttitreenillä, kävelyllä ja-300 -400kcal/päivä kalorivajeella. Inbodyn mukaan kaikki menetetty paino oli rasvaa/nestettä.
Siis 3-4 punttitreeniä viikossa
Mä kävin ennen koronaa useammin salilla ja myös pt:n kanssa. Nykyisin käyn salilla todella vähän, mutta ryhmäliikunnassa 2-4kertaa vkossa. Mun lihasmassa on kuitenkin pysynyt samoissa lukemissa.
Ei ole mitään yhtä oikeaa tapaa liikkua. Mieti, mitä ominaisuutta haluat parantaa juuri nyt ja suunnittele treeni sen mukaan. Jos haluat parantaa aerobista kestävyyttä, se ei tule kyykkäämällä ja jos haluat kasvattaa lihaksia, se ei tule hölkkäämällä.
Kokeile esimerkiksi ottaa itsellesi joku juoksuohjelma ja käy salilla 1-2 kertaa viikossa, mikä kyllä riittää vanhojen pohjien ylläpitoon ja katso, miten kroppasi reagoi siihen. Tai kokeile niitä ryhmäliikuntoja, jos ne tuntuvat olevan sinun juttusi.
Kun tässä ei kuitenkaan olla mitään huippu-urheilijoita, ei ole aivan niin kriittistä optimoida treeniään sataprosenttisesti, vaan tärkeintä on, että liikkuu ja haastaa itseään monipuolisesti. Ei siis ole mitään haittaa kokeilla eri juttuja ja kehittää eri ominaisuuksia aina ajoittain. Se pitää mielenkin virkeänä.
Jos syöt vähemmän kuin kulutat, on erittäin vaikea lisätä lihasmassaa, semminkin kun sinulla sitä jo on, etkä lähde nollapisteestä. On ihan turha pelätä, että laihdutuskuurin aikana voisit muuttua bullmentulaksi. Yleensä bulkkaaminen eli lihasmassan lisäys tehdään syömällä runsaasti erityisesti proteiinia ja treenaamalla.
En ymmärrä, mikä tässä on se ongelma. Jos haluat laihtua, syö vähemmän. Jos haluat laihduttaa nimenomaan rasvakudosta ja säästää lihasta, käy salilla ja nosta kunnolla.
Salitreenin yhteyteen 15-30min aerobinen sopivalla sykkeellä. Mielellään treenin jälkeen, ettei se häiritse voimatreeniä väsymisen vuoksi, mutta käynnistää kuitenkin rasvanpolton ja aineenvaihdunnan.
Tuossa kannattaa kiinnittää kuitenkin huomiota siihen että ravinto riittää! Muuten kroppa nappaa energian niistä lihaksista hädissään.