Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1 v 3 kk poika ei nukahda ja hilaa uniaikaa vinksalleen, huoh...

11.12.2006 |

Löytyisiköhän joltakin vinkkiä mitä tehdä, vai tehdäkö mitään?

Poika on jo muutaman kuukauden nukkunut hienosti kellon ympäri tai lähes, nukahtanut koko pienen ikänsä rinnalle, siitä omaan sänkyynsä. Yöheräämisiä ei enää ole ollut.

Viime viikon maanantaina oli viimeinen imetys. Meillä oli vain unilleimetyksiä enää ja toisinaan poika laittoi päiväunille minun tai isänsä kanssa niin, että luimme kirjan ja köllöttelimme sängyllä, siitä pinnasänkyyn nosto sitten unessa. Tai poika nukahti syliin olkapäälle isänsä tai minun kanssani. Pitkiin aikoihin hän ei enää kysynyt maitoa - minä vain automaattisesti sitä annoin ja hän nukahti noin kymmenessä minuutissa siihen. Olihan se helppoa, mutta imetyksen halusin lopettaa mm. näistä syistä: väsytti jo koko homma, olen raskaana ja halusin huoahdustauon ennen uutta vauvaa (tiedän, että olisin voinut imettää edelleen), halusin tavallisiin rintsikoihin, selkäni on kipeä ja vatsani tiellä ja ties mitä :)

Tiistai meni ihan itsestään ja keskiviikko. Loppuviikkona poika on nukahtanut yhä huonommin. Huutoa, tauko, huutoa. Yrittää unta, pääseekin lähes uneen, huutoa. Iltarutiinit ovat selkeät, mitä nyt olemme ehkä liikaa vaihdelleet unillemenopaikkaa. No, viittä tuntia kun kukaan ei jaksa samassa paikassa yrittää, joten pojan huoneen vuodesohvasta olemme välillä menneet meidän sängylle. Siellä hän tuntuu vain rauhattomammalta - on valosäädin, ikkunasta kajastaa valoa. Hän ymmärtää, että päätä on kiva pitää tyynyllä, peitto on kammotus. Eilen meni _viisi_ tuntia eli aloitimme varttia vaille yhdeksän ja poika nukahti puoli kahdelta, makkarituokion jälkeen omaan sänkyynsä tällä kertaa ja ihan rauhassa. Protestoi sinne laitettaessa ja hyppeli aikansa pystyssä. Yhtenä iltana nukahti omaan sänkyynsä vartissa, mikä tuntui mahtavalta. Tuossa eilisessä rupeamassa annoimme yhdessä välissä lisää iltapalaa, syö loputtomiin ja paljon. Ja vaipatimme vielä kahdesti, vaipat aika täynnä pissaa. Käy potalla, on harrastettu vessahätäviestintää, kestovaipat.

Mietimme, onko kipeä, muttemme huomaa mitään kummallista. Lopulta puoli tuntia ennen nukahtamista laitoin sitten supon, jos sittenkin oli jokin kipu jossain. Itse asiassa kysyin ja hän näytti päätä. Isosiskolla särkikin päätä. Poika on nyt oppinut kävelemään ja myös oppimassa puhumaan yhtä aikaa, joten taitaa olla melko aivomyrsky menossa. Iloinen poika, mutta koko ikänsä on ollut hyvin vaativa ja kova huutamaan mitä tahansa. Vauva-aika oli rankkaa. Isosisko maailman helpoin vauva :)

Poika nukkuu yhä ja kellon lähes 11. En ole koskaan pitänyt herättämistä ja unien rajoittamista hyvänä, mutta nyt kyllä mietityttää... Olisi mukavaa, jos poika edelleen menisi nukkumaan suunnilleen samaan aikaa siskonsa kanssa eli yhdeksään mennessä. Ja heräisi siitä kellonympäryksen jälkeen.

Vinkkejä?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
16.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama homma jatkuu: nytkin poikaa nukutetaan kolmatta tuntia. Minkälaista unikoulua meidän pitäisi pitää? Nyt teimme rutiinit, luimme mieluisan sadun yhdessä isän kanssa makkarin sängyllä, sitten omaan pinnasänkyyn. Jo matkalla huutaa, ovella enemmän, sängyssä lisää. Välillä on rauhassa, mutta suurimman osan ajasta huutaa laitaa vasten pystyssä. Meitä työntää pois, sylissä on usein sama homma. Olen kippaillut häntä takaisin makuulleenkin. Kuinka moni jaksaa tehdä sitä tunteja?

Yleensä siis viidessä minuutissa, kun laulan vähän itse vuodesohvalla ollen.

Mitä seuraavaksi?

Vierailija
2/6 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös lopettelemassa imetystä, erittelemättä sen enempää lukuisia syitä.. Ja iltahulinat on olleet jo ilmankin lopettamista käynnissä, ikää pojalla reilu 1v2kk.

Meillä vaan tuntuu helpommalta, kun poika ei syö sitä rintaa nukahtaakseen. Viikon jaksoi huutaa ja protestoida, mutta eilen poika nukahti hienosti. Isä nukuttamaan. Ja toimivaksi huomasimme, että nukutetaan rattaisiin. Ei tarvinnut kuin kipata sinne makuupussin sisään, ja poitsu nukahtaa itsekseen!

Mutta juu, edellisiltana vielä piti yli kahteentoista nukutella. Sen verran ollaan viisastuttu, että ei ees yritetä, jos ei nukahda helposti. En kannata siis huudatusta. Annetaan riekkua ja katotaan vaikka tv:tä samalla itse, siskonpeti lattialla tv:n ääressä, ja poika makailee siinä höpötellen leluille... Annetaan iltapalaa niin paljon kun halua lisää, ja potatetaan tarvittaessa lisää.

Kunnon riehutus tuossa iltapäivästä pari kolme tuntia ennen kuin nukahtamisaika on. Ja sitten iltapalaa ja kylpyä ja joku rauhoittumiskonsti mutta ei liian pitkiä rutiineja ja seremonioita. Sillä helpointa. Ja omat hermot, jos ei nuku niin ei nuku, annetaan valvoa. Esikoisella oli noita 4-5 tunnin maratoneja jotka ei hyödytä ketään. Paras vinkki oli ja on minullakin edelleen antaa, että annetaan vaan valvoa. Sitten AAMUSTA voidaan herättää tarvittaessa klo 8, tai itselle sopivaan aikaan. Lapsi kyllä ottaa päikkärillä unet takaisin, viimeistään illalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole antaa vinkkejä eikä neuvoja, mutta jos yhtään helpottaa, täältä löytyy yksi 1 v 3kk poika, jonka kanssa iltanukutus on myös mennyt aivan showksi. Viikko sitä on nyt kestänyt ja jos tunnissa nukahtaa, se on hyvä. Ylensä nukahtaa alle puolessa tunnissa yöunille, mutta ei viime iltoina. Meillä ei itketä, leikitään ja nauretaan pikemminkin. Melko voimia vievää nukutella illasta toiseen 1-3 tuntia.. Että jos kellään on hyviä nukutusvinkkejä, niitä otetaan ilomielin vastaan! Huudatuksen ja yksin nukahtamisen kannalla en ole.

Voimia! :)

Vierailija
4/6 |
17.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lopetettiin juuri imetys ja lapsi 1v1kk samantien päätti, että hän ei enää nukahda yöunille. Monen tunnin huutoshow meilläkin. En tiedä, haluaako kukaan lasta omaan sänkyynsä nukuttaa, mutta näin me päädyttiin tekemään. Menen itse muka nukkumaan ja lapsi tulee myös meidän sänkyyn. Siellä hän ei huuda vaan höpöttää ja touhuaa itsekseen. Ekoina öinä touhusi 1,5 tuntia kunnes lapsi sitten tuli viimein viereeni nukkumaan. Eilen meni enää 10 minuuttia. Varmaan hän nukkuu kanssamme ikuisesti, mutta tässä ainakin oppii nukahtamaan itse niin ettei häntä nukuteta. Toivon, että jossain vaiheessa tuo höpötys/touhuaminen/nukahdus tapahtuu sitten omassa sängyssä. Toiveunta varmaan...

Vierailija
5/6 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme laskeskelleet, että jos poika saa yöunta 12 tuntia ja päivunta 2, ilta menee höpöksi, ei vain nukuta. Jos taas herää aamulla 11 tunnin jälkeen ja päiväunta on vain puoli tuntia tai 45 minuuttia, menee yöunille hienosti. Imetyksen puuttuminen ei tuntunut vaivaavan heti aluksikaan juurikaan, sillä olimme jo aiemmin nukuttaneet häntä sylissä ilman rintaa, etenkin isä.

Meillä poika nukahtaa paremmin minun kanssani, joten se siitä isä-ideasta, jota kyllä kovasti ihmiset suosivat. Äiti laulaa ehkä sinnikkäämmin ja hiljaisemmalla äänellä, jota voi rauhoittua kuuntelemaan paremmin. Isä ei jaksa niin keskittyä kuulostelemaan poikaa, että mikä volyymi ja laulu olisi hyvä :)

Eilen meni taas puoli yhteen. Annoimme kaksi ylimääräistä iltapalaa: viimeisenä veti lautasellisen puuroa ja sosepurkin maidon kera... Pottaa ja vaippaa myös. Lopulta pois isän sylistä - oli sovittu, ettei enää syliä, mutta huusi kovasti, minkä tulkitsin äidin ikäväksi. Otin syliin, pusuttelin, aloin laulaa, pani pään olkapäälleni, hetken päästä omaan sänkyyn rauhassa, meni viereen sohvalle loikoilemaan, Peppi Pitkätossu ja Mörri Möykky ja valmis.

Nyt on pojalla jo korkea aika herätä tämän meidän logiikan mukaan. Isosisko nukkui ihan miten vaan, ei ikinä herätetty. Kyllä sitä ihmettelivät muutkin, että se nukkui päikkäreitä vaikka neljä tuntia ja vielä toiset torkut päälle myöhään ja silti illalla hienosti aina unille - ei tämä pikkuveli siten todellakaan :)

Meillä siis poika saa liikaa unta vuorokauden sisään mielestämme, niin sitten menee homma pipariksi! On aivan mainio nukkumaan, kunhan nukahtaa ensin.

Voimia kaikille!

Vierailija
6/6 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

olemme tähän mennessä olleet aika hissukseen, että poika saa nukkua aamulla ja päiväunilla. Nyt olemme sopineet, että aamulla tietyn kellonajan jälkeen saa kolistella ja touhuta miten mielii, sama juttu päiväunilla puolen tunnin unen jälkeen. Katsotaan, herääkö sitten mihinkään kolinoihinkaan...