Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IL: Nyt puhuvat he, joiden on pakko hakea töitä: "Työttömien kiusaamista"

Vierailija
01.07.2023 |

https://www.iltalehti.fi/tyoelama/a/537536ee-5570-4b0f-ad91-a8d7190e7823

""Työttömien kiusaamista. Tämä hankaloittaa vain."

Näin kommentoi aktiivimalli kakkosta lukijamme nimimerkillä Hansi."

"Kysyimme kokemuksia työnhausta pakon edessä. Satojen vastausten perusteella hyvin monet pitävät nykyistä mallia turhauttavana ja nöyryyttävänä.

Työnantajiltakin on tullut palautetta. Jotkut hakijat ovat ilmoittaneet pyrkivänsä paikkaan vain täyttääkseen työnhakuvelvoitteen.

Tämä saattaa johtaa siihen, että avoimia työpaikkailmoituksia ei enää julkaista Työmarkkinatorille."

[quote]Olen kesäkuussa 62 vuotta täyttävä mies. Tein työelämäni myynnin parissa. Viimeisin työpaikkani oli automyyjänä. Myynnit olivat alavireisiä koko Suomessa sodan ja taantuman vuoksi, joten minua alettiin häätää ulos nuorempien myyjien tieltä.

Nyt minua uhkailee TE-keskuksen virkailija, jonka mielestä haen liian kapea-alaisesti töitä, koska etsin myyntialan paikkoja. Sanoin, että olen elättänyt itseni myyntihommilla lähes 40 vuotta. Vastaus oli kylmää tylytystä.

Nyt myyntialan yritykset vähentävät työntekijöitä muun muassa taantuman ja korkojen nousun vuoksi. Helpotusta ei tule.

Kerroin, että yli 60-vuotiaat nyt vain sattuvat olemaan vähemmän haluttua ikäluokkaa. Sain vastaukseksi, että tämä ikäluokka työllistyisi jopa paremmin kuin kolmekymppiset työllistyvät!

Ei ole motivoivaa kiusata työnantajia turhilla hakemuksilla. Tämä uudistus on kaikille osapuolille sietämätöntä pelleilyä.[/quote]

[quote]Minä jouduin tekemään neljä hakemusta, vaikka eläkkeelle jäämiseen oli vain kuukausi. TE-toimistosta sanottiin, että he ymmärtävät tilanteeni, mutta silti on pakko tehdä.

Siis kuka palkkaa henkilön, joka ilmoittaa jäävänsä eläkkeelle kuukauden päästä? Kyllä oli masentavaa.[/quote]

[quote]TE-toimisto kehotti karenssin uhalla hakemaan avoinna ollutta paikkaa. Itse en olisi muuten hakenut kyseiseen paikkaan, koska tiesin, että koulutukseni ei riitä. Minulla ei ollut edes teoriassa mahdollisuutta päästä sinne töihin.

Mieleni teki pyytää hakemuksessa anteeksi sitä, että tuhlaan työnantajan aikaa hakemalla paikkaa. Oli pakko hakea, koska karenssi ei ollut houkutteleva vaihtoehto.[/quote]

[quote]Masentaa paljon, kun yrityksiltä ei saa vastauksia tai vastaukset ovat torjuvia. Siitä tietää olevansa liian vanha. Ikää kysytään monesti nettihakulomakkeissa. On niin turhauttavaa olla työtön ja köyhä.[/quote]

[quote]Ensimmäisiksi sanoikseen virkailija sanoi: "et kai kuvittele, että löytäisimme sinulle mitään töitä". Ikää minulla oli silloin 48 vuotta ja vankka alan kokemus takana.[/quote]

[quote]Joudun hakemaan yhtä työpaikkaa kuukaudessa, vaikka olen stressiperäisen unettomuuden vuoksi osatyökykyinen.

Eläke evättiin väärin muotoillun lääkärinlausunnon vuoksi.

En ole vuoden 2018 jälkeen nukkunut yhtään kokonaista yötä, ja lääkkeet tekevät sekavaksi.[/quote]

[quote]Korona-ajan ja pitkän lomautuksen seurauksena olin pitkään todella väsynyt. Tunnen itseni täysin turhaksi. Siihen eivät auta TE-toimiston pakolla tarjottavat "käsienheilutuskurssit", joissa samaa pyörää keksitään aina uudelleen.[/quote]

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Työttömyysetuus on vastikkeelista. Onko helpompaa tapaa täyttää sitä velvoitetta kuin hakea 1 työpaikkaa viikossa?

Mitä työttömien nöyryyttämistä se on?

Minä hain viikossa 10 työpaikkaa vähintään, koska halusin työllistyä.

Maisterina menin burgereita paistamaan osa-aikaisesti työnhaun ohella.

Työllistyin sen jälkeen nopeasti omalle alalle. Edelleen teen burgereita kerran pari viikossa!

Mun on vaikea löytää 2 työpaikkaa kuukaudessa. En voi tehdä enää fyysistä työtä työperäisen sairauden takia.

Vierailija
42/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekee uusi hallitus? Tehostaa työllistymistä leikkaamalla työttömyyskorvauksia ja asumistukea, pakottaa toimeentulotuella olevat töihin, ettääntyy kolmikannasta ja pyrkii estämään lakot ja toisaalta helpottaa irtisanomisia.

"pakottaa toimeentulotuella olevat töihin"

Hyvä!

Tavallaan joo mutta se ei poista heidän tarvetta toimeentulotuelle, eli edelleen valtio  (veronmaksajat) maksavat heidän ylläpitonsa vaikka kuinka kirkuisitte että ette tahdo maksaa. ettekö hyvät ihmiset itse huomaa? En jaksaisi taas vääntää tyhmille rautalangasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vain 1 hakuvelvoite ja on todella vaikea löytää edes sitä yhtä paikkaa mitä hakea.

Vierailija
44/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Työttömyysetuus on vastikkeelista. Onko helpompaa tapaa täyttää sitä velvoitetta kuin hakea 1 työpaikkaa viikossa?

Työllistyin sen jälkeen nopeasti omalle alalle. Edelleen teen burgereita kerran pari viikossa!

Se on työttömien nöyryyttämistä ja ollut jo iät ja ajat ennen aktiivimallejakin, että työkkäri pakottaa karenssin uhalla hakemaan sellaista työpaikkaa, josta työtön tietää heti itsekin, ettei tule todellakaan sitä työpaikkaa saamaan. Miksi työnantaja ikinä palkkaisi sellaisen hakijan töihin, jolla ei ole mitään työpaikassa vaadittavaa koulutusta eikä päivääkään alan töitäkään takana?

Ei tietenkään pakota, jos elää ilman tukia, niin saa ihan hyvällä tunnolla olla työttömänä.

Vierailija
45/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekee uusi hallitus? Tehostaa työllistymistä leikkaamalla työttömyyskorvauksia ja asumistukea, pakottaa toimeentulotuella olevat töihin, ettääntyy kolmikannasta ja pyrkii estämään lakot ja toisaalta helpottaa irtisanomisia.

"pakottaa toimeentulotuella olevat töihin"

Hyvä!

Tavallaan joo mutta se ei poista heidän tarvetta toimeentulotuelle, eli edelleen valtio  (veronmaksajat) maksavat heidän ylläpitonsa vaikka kuinka kirkuisitte että ette tahdo maksaa. ettekö hyvät ihmiset itse huomaa? En jaksaisi taas vääntää tyhmille rautalangasta.

Kaiken tähänastisen perusteella eivät ymmärrä sitä rautalankaakaan.  Sitten kun halpis vie öyhön työpaikan, ollaan että hö?  

Vierailija
46/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut väittävät työttömiä laiskoiksi. Siihen on helppo uskoa, kun katsoo tätä meteliä, jonka työttömät nostavat siitä, että "peräti" tunnin viikossa saattaa joutua tekemään jotain tukiaisten vastineeksi.

No minä ainakin olen tehnyt töitä niiden tukieni vastineeksi.

46 vuotta tehnyt töitä, maksanut paljon veroja ja niitä eläke- ja työttömyysmaksuja. Nyt ei iän takia huolita mihinkään, mutta pakkohakua silti aina vaan.

Vierailija
47/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin on sellainen olo, että monilla näistä työttömistä on vielä monta korttia käännettävänä. Pitäisi selvittää, miten henkilö pyrkii työllistymään? Onko katsellut töitä hieman laaja-alaisemmim myös omien koulutusten ja intressien ulkopuolelta? Onko hankkinut täydennyskoulutusta, onko harkinnut uudelleen kouluttautumista alalle, jolla on töitä? Onko hakenut töitä myös oman paikkakuntansa ulkopuolelta? Kun työt siirtyvät ja keskittyvät, tulee ihmisen mennä työn perässä sinne, missä sitä on. Tämä pitäisi olla velvoite. Ei ole riittävä syy mielestäni saada korvausta, jos olet jäänyt köyhtymään kuntaan, jossa työtä ei ole. Se on valinta, jolla pitäisi olla seurauksia. Monet asuvat osan viikosta työpaikkakunnalla ja maksavat veronsa. Miksi se ei olisi jokaisen velvollisuus yhdenvertaisesti. Tässä ei nyt yhdenvertaisuus toteudu millään muotoa, jos osa näkee vaivaa, muuttaa, luopuu, tekee kompromisseja elämäänsä, jotta saisi töitä. Lähtee opiskelemaan jne. ja osa ei tee mitään näistä, vaan jää sinne kuolevaan kuntaan, koska on aina asunut siellä. Panostus ja vaivannäkö ei ole sama. Toivottavasti nämä toimet saisivat ihmiset ymmärtämään oman vastuunsa. Toivottavaa olisi, että jatkuva työnhaku saisi ajattelemaan työllistymistä ja sen eteen nähtävää vaivaa. Jos ei ole töitä, pitää opiskella ja hakea töitä muualta ja muilta aloilta. Siellä entisessä kotikunnassa niitä ei ole. On turhaa yrittää mitään talouden korjaamista, jos tästä ei avoimesti puhuta, että ihmisten pitää yksinkertaisesti liikkua työllistyäkseen. Työpaikat on on hävinneet muualta kuin suurista kaupungeista, tämä pitää ottaa paremmin huomioon näissä työllistymistoimissa ja tukea ihmisten mahdollisuuksia siirtyä sinne, missä töitä on.

Yhteiskunta voisi palkata puolet työttömistä kokemusasiantuntijoiksi tukemaan sen toisen puoliskon työllistymistä. Työtehtävään kuuluu tukemisen lisäksi selvitystyö siitä miten henkilö pyrkii työllistymään. Kerran päivässä tämä kokemusasiantuntija/selvitystyöntekijä raportoi sitten TE-toimistoon kontaktihenkilölleen yksityiskohtaisesti työttömän päivästä ja toimenpiteistä joita työtön on tehnyt työllistyäkseen. Esim. "Työtön pysähtyi torilla kahville, istui pöydässä kahvikupin ääressä yli 20 minuuttia. Tämän reilun 20 minuutin aikana ei havaittu työttömän taholta minkäänlaista toimintaa, jonka voisi tulkita yritykseksi työllistyä." 

Vierailija
48/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyys rakentamalla sukupuuttomme etenee.

No, onhan ahkerat musut ja ukrainalaiset.

Vierailija
49/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on vain 1 hakuvelvoite ja on todella vaikea löytää edes sitä yhtä paikkaa mitä hakea.

Eihän sun tarvitse mitään tiettyä paikkaa tietääkseni hakea, jos ei niitä ole - lähetät vaan avoimen työhakemuksen minne vaan, vaikka eduskuntaan työministerille.

Vierailija
50/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se on työttömien nöyryyttämistä ja ollut jo iät ja ajat ennen aktiivimallejakin, että työkkäri pakottaa karenssin uhalla hakemaan sellaista työpaikkaa, josta työtön tietää heti itsekin, ettei tule todellakaan sitä työpaikkaa saamaan. Miksi työnantaja ikinä palkkaisi sellaisen hakijan töihin, jolla ei ole mitään työpaikassa vaadittavaa koulutusta eikä päivääkään alan töitäkään takana?

Ei tietenkään pakota, jos elää ilman tukia, niin saa ihan hyvällä tunnolla olla työttömänä.

140 000 ihmistä jo tekee niin mutta ei sekään päättäjille kelpaa.

Vierailija
51/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sun tarvitse mitään tiettyä paikkaa tietääkseni hakea, jos ei niitä ole - lähetät vaan avoimen työhakemuksen minne vaan, vaikka eduskuntaan työministerille.

Kyllähän sen paikan pitää olla sellainen mihin on realistiset mahdollisuudet päästä.

Vierailija
52/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä .Kaikki työttömät ovat automaattisesti pahiksia. Myös ketjun oikeistohuutelijat työttömäksi joutuessaan muuttuvat samantien pahiksiksi. Sen takia kyylääminen ja pakottaminen ovat ainoat mahdolliset toimintamallit. Koska eihän töihin tarvitse kuin mennä, edes työnantajan lupaa tai suostumusta ei tarvita.

Ja tottakai jokainen osaa alan kuin alan, kunhan  kannustinloukut vain poistetaan! Esimerkiksi ajokortiton voi hyvin olla bussikuski. 

Minulle tuli esite bussikuskikurssista, vaikka olen ajokortiton.

Vierailija
53/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin on sellainen olo, että monilla näistä työttömistä on vielä monta korttia käännettävänä. Pitäisi selvittää, miten henkilö pyrkii työllistymään? Onko katsellut töitä hieman laaja-alaisemmim myös omien koulutusten ja intressien ulkopuolelta? Onko hankkinut täydennyskoulutusta, onko harkinnut uudelleen kouluttautumista alalle, jolla on töitä? Onko hakenut töitä myös oman paikkakuntansa ulkopuolelta? Kun työt siirtyvät ja keskittyvät, tulee ihmisen mennä työn perässä sinne, missä sitä on. Tämä pitäisi olla velvoite. Ei ole riittävä syy mielestäni saada korvausta, jos olet jäänyt köyhtymään kuntaan, jossa työtä ei ole. Se on valinta, jolla pitäisi olla seurauksia. Monet asuvat osan viikosta työpaikkakunnalla ja maksavat veronsa. Miksi se ei olisi jokaisen velvollisuus yhdenvertaisesti. Tässä ei nyt yhdenvertaisuus toteudu millään muotoa, jos osa näkee vaivaa, muuttaa, luopuu, tekee kompromisseja elämäänsä, jotta saisi töitä. Lähtee opiskelemaan jne. ja osa ei tee mitään näistä, vaan jää sinne kuolevaan kuntaan, koska on aina asunut siellä. Panostus ja vaivannäkö ei ole sama. Toivottavasti nämä toimet saisivat ihmiset ymmärtämään oman vastuunsa. Toivottavaa olisi, että jatkuva työnhaku saisi ajattelemaan työllistymistä ja sen eteen nähtävää vaivaa. Jos ei ole töitä, pitää opiskella ja hakea töitä muualta ja muilta aloilta. Siellä entisessä kotikunnassa niitä ei ole. On turhaa yrittää mitään talouden korjaamista, jos tästä ei avoimesti puhuta, että ihmisten pitää yksinkertaisesti liikkua työllistyäkseen. Työpaikat on on hävinneet muualta kuin suurista kaupungeista, tämä pitää ottaa paremmin huomioon näissä työllistymistoimissa ja tukea ihmisten mahdollisuuksia siirtyä sinne, missä töitä on.

Yhteiskunta voisi palkata puolet työttömistä kokemusasiantuntijoiksi tukemaan sen toisen puoliskon työllistymistä. Työtehtävään kuuluu tukemisen lisäksi selvitystyö siitä miten henkilö pyrkii työllistymään. Kerran päivässä tämä kokemusasiantuntija/selvitystyöntekijä raportoi sitten TE-toimistoon kontaktihenkilölleen yksityiskohtaisesti työttömän päivästä ja toimenpiteistä joita työtön on tehnyt työllistyäkseen. Esim. "Työtön pysähtyi torilla kahville, istui pöydässä kahvikupin ääressä yli 20 minuuttia. Tämän reilun 20 minuutin aikana ei havaittu työttömän taholta minkäänlaista toimintaa, jonka voisi tulkita yritykseksi työllistyä." 

Wau mitä nat si toimintaa ehdotat. 

Vierailija
54/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut väittävät työttömiä laiskoiksi. Siihen on helppo uskoa, kun katsoo tätä meteliä, jonka työttömät nostavat siitä, että "peräti" tunnin viikossa saattaa joutua tekemään jotain tukiaisten vastineeksi.

No minä ainakin olen tehnyt töitä niiden tukieni vastineeksi.

46 vuotta tehnyt töitä, maksanut paljon veroja ja niitä eläke- ja työttömyysmaksuja. Nyt ei iän takia huolita mihinkään, mutta pakkohakua silti aina vaan.

Kaikki tuntemani eläkeläiset ovat jääneet tyytyväisinä eläkeputkeen 58- vuotiaina.

Heitä ihmetyttää kun eräs ei pääse, vaikka on jo 63-vuotias ja tehnyt töitä 45 vuotta, enää ei ole vuosiin huolittu töihin, mutta työkkärin kiusaaminen jatkuu vuodesta toiseen.

Vierailija
55/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä .Kaikki työttömät ovat automaattisesti pahiksia. Myös ketjun oikeistohuutelijat työttömäksi joutuessaan muuttuvat samantien pahiksiksi. Sen takia kyylääminen ja pakottaminen ovat ainoat mahdolliset toimintamallit. Koska eihän töihin tarvitse kuin mennä, edes työnantajan lupaa tai suostumusta ei tarvita.

Ja tottakai jokainen osaa alan kuin alan, kunhan  kannustinloukut vain poistetaan! Esimerkiksi ajokortiton voi hyvin olla bussikuski. 

Oletuksena että kurssin aikana ajat itsellesi bussikortin?

Vierailija
56/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ne pakota. Turhaa ulinaa.

Vierailija
57/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin olisin mieluummin kotona kuin kävisin inhottavassa ja raskaassa työssä joka ei kiinnosta.

Eiköhän jäädä kaikki kotiin!

Lausutaan runoja ja maalataan tauluja.

T. Sairaanhoitaja

Vierailija
58/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa kotikunnassani on ehkä hieman raskas julkinen sektori suhteessa kunnan kokoon. Itse olen töissä kunnantalolla. Sama oikeisto, joka on valmis antamaan työttömille enemmän keppiä ja vaatii työttömältä napakampia otteita työllistymiseen, haluaa myös leikata kunnan julkista sektoria eli potkia porukkaa pellolle työttömiksi.

Yrittäkää nyt päättää, että haluatteko ihmisten tekevän töitä vai ette. 

Vierailija
59/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin olisin mieluummin kotona kuin kävisin inhottavassa ja raskaassa työssä joka ei kiinnosta.

Eiköhän jäädä kaikki kotiin!

Lausutaan runoja ja maalataan tauluja.

T. Sairaanhoitaja

Kommenttisi paljastaa, että  työstä poisjääminen olisikin kohdallasi järkevä ratkaisu. Miten ihmeessä olet yleensä valinnut alan? Kyllähän ihminen erittää kaikenlaista, luulisi sen olevan selvää.

Vierailija
60/80 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletuksena että kurssin aikana ajat itsellesi bussikortin?

Millä rahalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi