Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakoinnin lopettaminen - verenpaine noussut

Vierailija
01.07.2023 |

Olen ollut reilut 2 viikkoa polttamatta. En käytä mitään korvaustuotteita.
Olen huomannut, että verenpaineeni on noussut aika tavalla. Mitä ihmettä tämä nyt on?
Pitääkö ottaa röökit jo esille?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenellekään tullut vastaavaa?

Aleneeko verenpaine ajan kuluessa?

Vierailija
2/21 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskeistä

Verenpaine on koholla, kun se on 140/90 mmHg tai korkeampi.

Kohonnut verenpaine vaurioittaa valtimoita ja voi aiheuttaa aivohalvauksia ja sydäninfarkteja.

Jokainen voi alentaa verenpainetta vähentämällä suolaa ja liikkumalla riittävästi, tupakoitsija lopettamalla tupakoinnin ja ylipainoinen laihduttamalla.

Jos omat keinot eivät laske verenpainetta riittävästi, tarvitaan verenpainelääkkeitä.

Verenpainelääkkeet on tarkoitettu säännölliseen käyttöön.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk00034

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kyllä, siis itsekin oletin, että verenpaine saattaisi laskea jopa. Minulla on yleensä hyvin matala verenpaine. Nyt kuitenkin onkin käynyt päinvastoin. Mitä ihmettä? 

Vierailija
4/21 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kyllä, siis itsekin oletin, että verenpaine saattaisi laskea jopa. Minulla on yleensä hyvin matala verenpaine. Nyt kuitenkin onkin käynyt päinvastoin. Mitä ihmettä? 

Ehkä kannattaisi käydä keskustelemassa lääkärin kanssa.

Vierailija
5/21 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stressaatko?

Vierailija
6/21 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, pitää nyt seurata, että miten korkeaksi paineet nousevatkaan. Tuntuu vaan tosi oudolle. Parissa viikossa en ole muuten huomannut mitään ns. etuja tupakoimattomuudessa vielä. Ajan mittaan kai rahaa säästyisi, jos olisi polttamatta. 

Vierailija
7/21 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Stressaatko?

Kyllä ehkä jonkin verran. Tai olen ollut huolissani perheenjäsenen terveyden tilastakin tässä. 

Vierailija
8/21 |
01.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, pitää nyt seurata, että miten korkeaksi paineet nousevatkaan. Tuntuu vaan tosi oudolle. Parissa viikossa en ole muuten huomannut mitään ns. etuja tupakoimattomuudessa vielä. Ajan mittaan kai rahaa säästyisi, jos olisi polttamatta. 

Ehkä kannattaisi nyt käydä keskustelemassa lääkärin kanssa, koska verenpaineesi on noussut parissa viikossa ja se on huima vauhti, jolla saattaa olla seurauksia.

Samasta linkistä;

Verenpainetauti vahingoittaa valtimoita ja lisää huomattavasti sydänsairauksien ja aivoverenkierron sairauksien vaaraa, kun sydän joutuu pumppaamaan verta painetta vastaan. Kohonneen verenpaineen hoidolla vähennetään sydäninfarkteja, aivohalvauksia ja muita valtimosairauksia. Hoito on tästä syystä hyvin tärkeää, vaikka kohonnut verenpaine itsessään voi olla huomaamaton vaiva. Suomessa noin miljoona ihmistä käyttää verenpainelääkkeitä.

Vierailija
9/21 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääpä sitten varmaan ottaa yhteyttä lääkäriin. Kiitos neuvoista!

Vierailija
10/21 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ap vielä:

Mittasin äsken verenpaineen, tässä ihan lepoasennossa olen ollut jo yli puoli tuntia. Paine oli 147/71. Yleensä ennen tupakan lopettamista paine oli niin, että yläpaine joko hieman alle tai yli 100 ja alapaine 44-57. 

Vierailija
11/21 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin välillä tupakointi romahdutti verenpaineen, etenkin aamun ensimmäinen tupakka. Piti välillä turvautua lattiamakuuseen jopa töissä, kun ei tolpillaan kestänyt.

Nyt olen ollut 20 vuotta tupakoimatta ja kun ennen meni kaikki rahat tupakkaan, niin nyt olen saanut niillä rahoilla auton ja asunnon. Ei olisi ollut muuten varaa.

Vierailija
12/21 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hätäile, käy kävelyllä. Seuraa paineita muutama viikko, kirjoita lukemat ylös. Onhan se elimistölle stressi kun se ei saakaan nikotiinia vaikka sitä kaipaa.

Vierailija
13/21 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä hätäile, käy kävelyllä. Seuraa paineita muutama viikko, kirjoita lukemat ylös. Onhan se elimistölle stressi kun se ei saakaan nikotiinia vaikka sitä kaipaa.

Teen kotosalla paljon pihatöitä, joista saan päivittäin hyötyliikuntaa (ehkä liikaakin). 

Tuntuu vaan pelottavalle, että kun ajatuksena oli siirtyä terveellisempään elämään siinä, että en enää polttaisi, niin tuleekin tällainen asia vastaan, mitä en olisi osannut ajatellakaan. 

Vierailija
14/21 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäyksenä: Päätä on särkenyt aika tavalla.

-ap-

Vierailija
15/21 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisäyksenä: Päätä on särkenyt aika tavalla.

-ap-

Vieroitusoire. Menee kyllä ohi.

Vierailija
16/21 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse miettisin jo ett kannattaisko alkaa polttaan kuin syömään jotain verenpainelääkkeitä.

Vierailija
17/21 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite ollu nyt  3 viikkoa polttamatta ja verenpaineet noussut, yläpaineet 140-170 . Olen kyllä ollut ilman tupakkaa nyt niin masentunut,  surullinen ja itku kurkussa kun en polta että onko nää paineet siitä ?  Olenko niin stressaantunut,   tuntuu että elämästä lähti ilo kun en polta. 

Vierailija
18/21 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite ollu nyt  3 viikkoa polttamatta ja verenpaineet noussut, yläpaineet 140-170 . Olen kyllä ollut ilman tupakkaa nyt niin masentunut,  surullinen ja itku kurkussa kun en polta että onko nää paineet siitä ?  Olenko niin stressaantunut,   tuntuu että elämästä lähti ilo kun en polta. Onko tää sitä..enkä käytä myöskään mitään korvaustuotteita. 

Vierailija
19/21 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Addiktin ahdistusnitkuja. Mittaa vasta 3kk päästä uudelleen, jos siis pysyt röökaamatta. Aamuin illoin mittaukset viikon ja näistä ka. 

Vierailija
20/21 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tulee rytmihäiriöitä mm. jos olen ilman nikotiinia joten pusseilla menen kun keuhkot ei enää kestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä