Kyy puri miua 5 pv sitten enkä oo käyny näyttöö lääkärille
Kyy puri miua 5 pv sitten enkä oo käyny näyttöö lääkärille niin pitöisikö minun. Nilkkani turposi vain ja sekin on jo lähtenyt. Voiko niinkuin tästä tapahtuakki vielö jotain miulle?
Kommentit (14)
Olet toipumassa, ei tarvitse. Jos purema olisi oireillut pahimmalla tavalla, et edes kyselisi päivien jälkeen.
Harva terve aikuinen kuolee kyyn puremaan. Kun siitä on jo aikaa ja turvotus hävinnyt, niin tuskinpa sulla on mitään hätää.
Tähän aikaan vuodesta ei kyy paljon edes myrkkyä pistä ei välttämättä ollenkaan, jos on vain varoittanut. Keväällä kyyt ovat vaarallisia varsinkin nuoret jotka eivät myrkkyä vielä osaa annostella.
Mua puri kyy ilman että itse edes olen sitä huomannut. Näin väitti lääkäri. Alunperin menin apteekkiin ostamaan hydrokortisonivoidetta kun tuntu että joka öttiäisen purema kutisee niin saakelisti ja varsinkin se yks nilkassa. No apteekissa oli yliaktiivinen farmaseutti joka pyysi näyttämään nilkkaa kun tulin sanoneeksi että melkein on iho rikki. Tää farmaseutti kauhistui että tuohan on kyyn purema vaikkei turvotusta ole ja käski heti päivystykseen. Minusta se oli ylireagointia mutta sit alkoi mieskin vöyhkätä, niin oli pakko käydä. Lääkärikin vakuutti että 2 vierekkäistä "pistokohtaa" on todennäköisesti kyyn purema, mutta totesi samalla että sille ei hirveesti mitään kannata tehdä koska se on ollut jo monta päivää ja ilmeisesti myrkkyä on ollut hyvin vähän ja samaan aikaan mulla on hyvä immuunivaste tai jotain kyyn myrkylle. Ihmetteli kovasti kun ei edes mustelmaa ole tullut. En ymmärrä, missä kyy on voinut minua purra ellei sit lenkillä metsässä, mut kai nyt sellaisen huomaisi jos käärme pyörii jaloissa?
Miten miua selvisi tilanteesta? Miten itse toimit? Kyy ei ruiskuta myrkkyä jokakerta purressaan.
Joskus se voi käärmekin purra telttakankaan läpi ja tulla sisään
Vierailija kirjoitti:
Mua puri kyy ilman että itse edes olen sitä huomannut. Näin väitti lääkäri. Alunperin menin apteekkiin ostamaan hydrokortisonivoidetta kun tuntu että joka öttiäisen purema kutisee niin saakelisti ja varsinkin se yks nilkassa. No apteekissa oli yliaktiivinen farmaseutti joka pyysi näyttämään nilkkaa kun tulin sanoneeksi että melkein on iho rikki. Tää farmaseutti kauhistui että tuohan on kyyn purema vaikkei turvotusta ole ja käski heti päivystykseen. Minusta se oli ylireagointia mutta sit alkoi mieskin vöyhkätä, niin oli pakko käydä. Lääkärikin vakuutti että 2 vierekkäistä "pistokohtaa" on todennäköisesti kyyn purema, mutta totesi samalla että sille ei hirveesti mitään kannata tehdä koska se on ollut jo monta päivää ja ilmeisesti myrkkyä on ollut hyvin vähän ja samaan aikaan mulla on hyvä immuunivaste tai jotain kyyn myrkylle. Ihmetteli kovasti kun ei edes mustelmaa ole tullut. En ymmärrä, missä kyy on voinut minua purra ellei sit lenkillä metsässä, mut kai nyt sellaisen huomaisi jos käärme pyörii jaloissa?
Myös vaaraton rantakäärme tekee samanlaisen jäljen.
Kirjoituksen perusteella tunnut olevan aika sekaisin, joten kannattaa käydä terveyskeskuksessa näyttäytymässä.
Muistakaa että kyy on nykyään rauhoitettu eläin,eli jos se halua pistää niin sen on annettava se tehdä vapaasti.
Et ainakaan julkisella puolella pääse lääkäriin kyyn puremasta. Tuo menee kiirreettömän hoidon puolelle ja takaisinsoitto soittaa ehkä ensi viikon lopulla ja kertoo että aikoja ei ole. Ja vaikka olisikin niin ei niitä tuollaisesta syystä anneta, aikuiselle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
Muistakaa että kyy on nykyään rauhoitettu eläin,eli jos se halua pistää niin sen on annettava se tehdä vapaasti.
Totta. Tosin käärme puree, eikä sitä tosiaan saa siinä puuhassa häiritä. Mekin puhuimme lapsena aina käärmeen pistosta, vaikka käärmeet tietenkin purevat eivätkä pistä.
Onko kyy kunnossa vai saiko myrkytyksen ja kuoli?