Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihmiset pitävät taaperoitansa vauvoina?

Vierailija
28.06.2023 |

Otsikossa kysymys. Tein pitkästä aikaa kesälomani aikana keikkaa päiväkoteihin ja hämmästelin, miten vauvamaisia sellaiset 24-vuotiaat olivat. Vaipat oli kaikilla 2-vuotiailla, monilla 3-vuotiailla ja jopa osalla 4-vuotiaista.😳 Lähes kaikilla 2-vuotiailla oli tutit vähintään unilla, eivätkä he osanneet vielä puhua mitään (ei sinänsä ihmeellistä, mutta jos tutti on aina suussa niin eipä se puhekaan kehity). Lisäksi kaikki 2-vuotiaat joivat nokkamukeista vaikka todellakin sen ikäiset osaisivat juoda tavallisesta lasista/mukista. Kolmesta lapsestani nuorin kokonaan kuivaksioppinut oli 1v. 8 kk. ja vanhin 2v. 3 kk. Ihme trendi, ettei edes yritetä 3-vuotiaalle vaippahousulle mitään ja vasta lähempänä neljää vuotta mietitään, miten sen vaipan saisi pois. Kymmenisen vuotta sitten, kun ensimmäisen kerran olin 03-vuotiaiden ryhmässä niin kyllä siellä jo lähes kaikki 23-vuotiaat olivat kuivia. Pakko vain oli johonkin purkaa ihmetys.😳

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, tää ei hyväksynyt oikeaa, pitkää yhdysviivaa. En ihmetellyt 24-vuotiaiden vauvamaisuuttaa vaan 2-4-vuotiaiden.😂

Vierailija
2/10 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoi yhtäkkiä mieli tehdä taaperoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä nykyajan lässynläätä.

Vierailija
4/10 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa ihmetellyt. Ehkä se on epätietoisuutta tai sitten ei viitsitä. Itse sain ihmetystä kun oma 1-vuotiaani ei syönyt enää soseita, ei siis suostunut syömään vaan halusi itse syödä sormiruokailen ja lusikka samalla toisessa kädessä. Kun sitten taas minun mielestäni on outoa jos yksi vuotias ei syö muuta kuin sosetta. Myös potalla käymistä on ihmetelty kun olen sanonut että heti alettiin käymään kun oppi istumaan ja yksi vuotiaana jo tottunut potalla istuja.

Vierailija
5/10 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki oppivat kuivaksi aikanaan. Oma pian 2-vuotias tekee kyllä pissat pottaan mutta kakan tekee aina vaippaan. Jos oppisi tunnistamaan hädän etukäteen, niin oppisi kuivaksi pian. Nyt ilmoittaa, että on kakkahätä, kun kakka on tullut vaippaan.

Tiedä sitten miten päiväkodissa on ollut aikaa opettaa lasta kuivaksi. Ei se pari tuntia kotona vaikuta, jos päiväkodissa ollaan aina vaipat päällä tai vessaan ei viedä ajoissa.

Vierailija
6/10 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoset dunning-krugerit sieltä, mikään mistä puhuit ei ollut omituista edes 80 luvulla, puhun kokemuksesta, lapset kehittyy eri tahdissa ilman että niissä on mitään vikaa.

Vierailija
7/10 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä todella vaikea uskoa, ettei yksikään kaksivuotias puhunut vielä mitään! Missä ihmeen kehitysviivästymäyksikössä olet ollut töissä?

P.S. Oma lapseni oppi kokonaan pois päivävaipoista vähän ennen kuin täytti 2. (Mutta yövaipat ottivat oman aikansa, kun sitä ei lapsi voi tahdonalaisesti kontrolloida vaan elimistön pitää kypsyä pidättämään automaattisesti. )

Vierailija
8/10 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi teet vain keikkaa, koska kuulostat ihan kamalalta hoitajalta. Onneksi mun lapset on jo liki aikuisia, eivätkä vahingossakaan joudu sun hoidettaviksi edes viikoksi tai kahdeksi. 

Vierailija
9/10 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki oppivat kuivaksi aikanaan. Oma pian 2-vuotias tekee kyllä pissat pottaan mutta kakan tekee aina vaippaan. Jos oppisi tunnistamaan hädän etukäteen, niin oppisi kuivaksi pian. Nyt ilmoittaa, että on kakkahätä, kun kakka on tullut vaippaan.

Tiedä sitten miten päiväkodissa on ollut aikaa opettaa lasta kuivaksi. Ei se pari tuntia kotona vaikuta, jos päiväkodissa ollaan aina vaipat päällä tai vessaan ei viedä ajoissa.

No hän on vasta alle 2-vuotias, jolla vaikuttaisi olevan opettelu hyvällä mallilla, joten eiköhän lähikuukausina opi. Tässä ihmeteltiin nyt lähinnä näitä 3+ vaippailijoita

Vierailija
10/10 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa ihmetellyt. Ehkä se on epätietoisuutta tai sitten ei viitsitä. Itse sain ihmetystä kun oma 1-vuotiaani ei syönyt enää soseita, ei siis suostunut syömään vaan halusi itse syödä sormiruokailen ja lusikka samalla toisessa kädessä. Kun sitten taas minun mielestäni on outoa jos yksi vuotias ei syö muuta kuin sosetta. Myös potalla käymistä on ihmetelty kun olen sanonut että heti alettiin käymään kun oppi istumaan ja yksi vuotiaana jo tottunut potalla istuja.

Mun lapsi myös aloitti pottailun heti kun oppi istumaan! Se on ehdottomasti helpoin tapa. Luettiin potalla kirjoja. Kakkapeppua en usein joutunut pesemään noin 10-kuukautispäivän jälkeen, koska hän tosi hyvin teki kakan pottaan kun hänet siihen laittoi aina aterioiden jälkeen. Kokonaan kuivaksi oppi n. 1v 11kk.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän yksi