Niskat ja leuat jumissa- apua ja kokemuksia??
Apua, mulla on kroonisia kipuja nykyaan taman ongelman takia!
Tilanne on siis seuraava - asun kalustetussa asunnossa. Patjan virkaa toimittaa noin 10cm paksu KOVA vaahtomuovipatja. Patja on siis todella kova, mutta on myos muodostanut kuoppaa sille puolelle missa nukun/istun enemman. Olen ns "kevyt" nukkuja, ja ruumiinpainoni ei ole tarpeeksi etta painautuisin mukavasti patjaan, vaan nukun usein kamalissa asennoissa epamukavan patjan paalla :( Olen myos kylkinukkuja, ja hartiani eivat vaan saa mukavaa asentoa. Valitettavasti en haluaisi tuhlata rahojani oman patjan ostamiseen talla hetkella, ja muutto tulee olemaan mahdollista vasta muutaman kuukauden paasta!
Onko kellaan ollut samaa? Miten saitte kivut parantumaan? Alkoiko olo helpottaa kun lopetitte huonolla patjalla nukkumisen??
Kommentit (6)
Kuulostaa ehkä oudolta, mutta ootko kokeillut nukkua lattialla? Ilman patjaa esim. matolla tai joogamatolla. Saattaa olla mukavampaa kuin kuopalle menneellä patjalla nukkuminen.
Vierailija kirjoitti:
Kato Youtubesta harjoitteita mitä voit itse tehdä. Siis että saat leuan ja niskat rennoiksi. Ne toimii aina yhdessä. Se ei välttis oo mikään patja vaan myös stressi ahdistus jne tekee sitä.
Kiitos, kylla tuo stressi varmasti oman osansa tuo. Minapas tsekkaan youtuben. Kylla tuo patja on aika selkea osasyy, koska kun muutin tahan kalustettuun huoneeseen niin kivut pikkuhiljaa alkoivat :( Tuo patja ei siis ole omani, eika sellainen mita itse koskaan valitsisin.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ehkä oudolta, mutta ootko kokeillut nukkua lattialla? Ilman patjaa esim. matolla tai joogamatolla. Saattaa olla mukavampaa kuin kuopalle menneellä patjalla nukkuminen.
Joo olen, ja menee hyvin niin kauan kuin sit pitaisi kaantya kyljelle. Olen kylkinukkuja enka pysty oikeastaan nukahtamaan selallaan maaten. Olen todennut etta tarvitsen patjan joka vahan upottaa, etta kyljella ollessa olkapaa/lantion seutu voi mukavasti painautua patjaan ja jakaa painetta tasaisesti. Minulla on myos kipea ylaselka joka johtuu patjasta selkeasti. Sen kivun ja jumin voin kestaa, mutta se mika sateilee nyt kaulaan ja leukaan, on sietamatonta.
Olen nukkunut ilmapatjalla viimeiset 2 yota ja se tuntuu uskomattoman hyvalta verrattuna sankyyni :(
Lukioajoista asti ollut joka päivä niskakipua. Syyksi löytyi yliliikkuvat nivelet. Kipua myös bruksismin takia leuoissa ja tämän purennan aiheuttama kipu leviää niskaan.
Parhaat avut on hyvä ja napakka patja, Tempur-tyyny, purentakisko, hyvä ergonomia eli pään asentoa pitää opetella pitämään hyvänä niin töissä kuin kotona. Hyvä lihaskunto auttaa tässä.
Liikunta auttaa jonkin verran, koska jos hartiat on jumissa, niin pian on myös niska. Myös hieronta ja fysioterapia auttaa. Fysioterapeutti on opettanut niskan rentoutusta, esim. lattialla maatessa pitää päätä muutaman sentin paksuisen kirjapinon päällä. Tämä venyttää niskaa ja kirjapinon oikeaan paksuuteen toki vaikuttaa ihmisen koko.
Niskakipu voi siis tulla hartioista tai purennasta tai johtua niskasta itsestään. Jos kipu on kroonista olisi hyvä saada tukea fysioterapiasta. He neuvovat myös ergonomiaa. Niskavaivoja kannattaa hoitaa, koska ne aiheuttaa usein päänsärkyä ja migreeniä.
Kato Youtubesta harjoitteita mitä voit itse tehdä. Siis että saat leuan ja niskat rennoiksi. Ne toimii aina yhdessä. Se ei välttis oo mikään patja vaan myös stressi ahdistus jne tekee sitä.