Raskaus ja tupakointi-minä taas haluan nimenomaan tuomita..
miksi kutsutaan sellaista toimintaa, jossa tahallisesti aiheutetaan toiselle ihmiselle pysyvää haittaa?... sehän on rikos! Kuitenkaan koskaan ei puhuta rikoksesta kun on kysymys syntymättömästä lapsesta.
Jokaisella vauvalla pitää olla samanlainen oikeus ja mahdollisuus hyvään terveyteen elämän alkumetreillä. Hei! Ajatelkaa. Toiset joutuvat kokemaan lapsen synnynnäisen epämuodostuman tai lievemmän sairauden. Toiset taas aiheuttavat tietäen haittaa omalle sikiölleen, vaikka olisi mahdollisuus täysin terveeseen lapseen. Sairasta! Tupakoitsijat, ottakaa huomioon, että kaikki vaivat eivät näy vauvassa heti. Ne voivat ilmentyä vasta myöhemmin. Ajatelkaa tätä ennenkuin väitätte, että eihän siitä tupakoinnista mitään haittaa ole.
On myös erittäin typerää hyssytellä ja puolustella raskaana olevia tupakoitsijoita. Sanotaan vaan että " voi voi eihän se ole helppoa lopettaa, no ei se mitään, kyllä sinua ymmärretään" -tyyliin...Sinä on vähän sama maku kuin rikoksen tekijöihin suhtautumisessa yleensäkin täällä Suomen maassa. Ei ajatella uhria vaan paapotaan roistoa.
Kommentit (14)
itsekin olen syntynyt 70-luvulla, enkä tiedä, olemmeko me nyt niin mitenkään erikoisen fiksua sukupolvea... ;) oma äitini ei polttanut raskausaikana, ja voisinpa väittää, ettei suurin osa kavereideni äideistäkään. muistan nimittäin selvästi, kuinka yksi pojista sairasteli yläasteella. hänellä oli allergioita ja paha astma, lisäksi hän oli huomattavan lyhytkasvuinen. silloin huhu kiersi, että hänen äitinsä oli polttanut raskausaikana ja sitä me sitten yhdessä pöyristeltiin.
se, että joku ei ole polttanut tupakkaa, ei tee hänestä yhtään vähemmän tupakka/raskaus-keskusteluun kelpaavaa. lopettaminen on vaikeaa, sen tietää kaikki, mutta ei mahdotonta. mutta niin kauan, kun yleinen mielipide ja hyssyttelevät terveydenhuollon työntekijät sietävät tupakoivia mammoja, moni jättää lopettamatta kun ei tajua sen tärkeyttä.
lopuksi kevennys (tositapahtuma): kaksi nuorta miestä seisoo rannalla ja miettii, mennäkkö uimaan. toinen sanoo, että siellä on sinilevää, se on kuulemma myrkyllistä. toinen miettii samaa, mutta tajuaa sitten, että molemmilla on puhuessa tupakka suussa... pojat päätyivät uimasille. tajusivat, että he myrkyttävät itseään joka tapauksessa paljon sinilevää pahemmilla myrkyillä.
Minusta tuntuu et pitäs ennemminkin miettiä mihin me itse syyllistytään minusta muitakin pahempiakin pahuuksia on ja niit on paljon jos raskaus ajan virheitä pitäs miettiä niin me kait kaikki äidit istuttas elin kautista linnas.. ei virheetöntä äitiä olekkaan joka tekis kaikki täydellisesti..
Juupa joopa.. Kuka tässä nyt kokisi olevansa virheetön elämänvalinnoissaan yms. Ei kukaan, mutta ei se oikeuta elämään niinkuin lystää. Ja jos elämänsä pilaa epäterveellisillä valinnoillaan on itse tietysti niistä vastuussa, mutta jos kantaa sisällään uutta elämää, ON PAKKO AJATELLA NENÄÄNSÄ PIDEMMÄLLE! Turha vedota siihen että eihän virheetöntä äitiä olekaan. Tuollainen ajatuskin antaa mahdollisuuden siihen ettei esim. tupakoinnin lopettamiseen ole tarvetta . Jos ajatus lähtee siitä et en todella halua vahingoittaa lastani ja et HALUAN ainoastaan lapseni parasta niin kykenee tumppaamaan tupakan lopullisesti! Se on taistelua ja vaatii itsekuria. Tiedän tupakoinnin lopettamisen vaikeudet oman kokemukseni kautta. Kun en antanut itselleni muuta vaihtoehtoa kun lopettamisen niin siihen kykenin ja siihen kykenee jokainen joka HALUAA TODELLA. Vaikeaa se on mut täysin mahdollista. Yhdellä ystävälläni on paha allergia ja astma. Hänen äitinsä poltti raskausaikana ja tupakoinnin seuraus oli siis se. Ei vaivat vielä vauva-aikana ilmenneet, vaan myöhemmässä vaiheessa. Se on todistettu siis moneen kertaan että tupakointi raskausaikana on haitaksi sikiölle. Todella itsekäs tapaus joka sitä faktaa ei ota tosissaan. Ehkä monissa neuvoloissakin pitäisi entistä enemmän puhua haitoista ja vaaroista jotta äidit ymmärtäisivät todella mistä on kysymys.
Oma kokemukseni: Minulla on kolme lasta, ensimmäistä alkaessani odottamaan, tupakointini loppui heti, vain hetken teki vaikeaa, imetyksen jälkeen sorruin tupakoimaan uudestaan, aloin odottamaan toista lastani, ja sain taas lopetettua tupakoinnin kokonaan. Imetyksen jälkeen taas sorruin polttamaan.
Välissä sattui kaikkea ikävää, ja sairastuin paniikkihäiriöön ja masennukseen, sain siihen terapiaa, ja lääkityksen.
Aloin odottamaan kolmatta lastani, vähensin tupakointia, mutta empä pystynytkään lopettamaan, kuten ennen, poltin n.2 savuketta päivässä, ja kärsin tunnontuskia, en vain pystynyt, vaikka kuinka halusin.
Oman henkisen hyvinvoinnin kannalta nämä savut olivat ok, mutta täytyy näin jälkikäteen sanoa, että olisimpa pystynyt olemaan ne polttamatta, sillä kaksi ensimmäistä lastani ovat terveitä neitosia, ja tämä ihana, rakas poikani, on allergikko,astmaatikko,ja atoopikko.
Eli selvä yhteys on, toki nämä voi tulla tupakoimattomankin lapsille, mutta omatuntoni on tästä soimannut kovasti.
Kolmannen syntymään tupakointini loppui useaksi kuukaudeksi, rakastuin niiiiiiiiin kovin =), olisimpa vain saanut lopetettua heti alkuunsa !
Taidatkin olla niitä, jotka katsovat syrjien ei normaaleja lapsia ja aikuisia.
Kehitysvammasiset ovat ihan yhtä lailla ihmisiä kuin sinäkin, tupakka on pienin haitta kehitysvaimmaisuudelle. Vaarallisempaa on työskennellä esim. parturi-kampaajana kun sekoittelee ja hengittää päivän mittaan niitä myrkkyjä kuin muutama tupakka päivässä!!
Tämä on järjetöntä tupakoitsioiden syrjintää. Vaikka on tupakoiva odottaja ei se tarkoita sitä etteikö hän todella tiedä tekevänsä haittaa omalle lapselleen (ei me ihan tyhmiä olla, vaikka ollaankin).
Minun mielestäni tälle palstalle on sellaisten turha tulla moralisoimaan jotka eivät itse ole koskaan olleet riippuvaisia mistään nautintoaineesta, eli toisin sanoen ne joilla ei ole mitään käsitystä siitä kuinka vaikeaa se lopettaminen todella on.
En todellakaan halua puolustella tupakoivia odottajia, ja hattua nostan jokaiselle joka on pystynyt lopettamaan. Mutta ne jotaka tänne tulee moralisoimaan voisivat muistaa myös sen, että jokainen ihminen ja sen korvien väli on yksilöllinen ja kaikkille se ei todellakaan ole helppoa. Uskoisin että suurin osa rupakoitsijoista yleensä olisi valmis luopumaan melko paljosta päästäkseen irti tupakasta. Siihen mistä kaikesta luopuu jokainen vetää oman rajansa.
kumpi sitten onkaan etusijalla, sen kai jokainen päättää itse?
Minun mielestäni tupakointi ei nyt aivan ole niin suuri " rikos" kuin sitä huudetaan.. Minusta tuntuu et pitäs ennemminkin miettiä mihin me itse syyllistytään minusta muitakin pahempiakin pahuuksia on ja niit on paljon jos raskaus ajan virheitä pitäs miettiä niin me kait kaikki äidit istuttas elin kautista linnas.. ei virheetöntä äitiä olekkaan joka tekis kaikki täydellisesti.. en nyt ns. puolusta tupakoitsijoita mut tiedän et se on vaikeaa ja hermoja vaativaa lopettaa muutenki jo herkistyneesä tilassa... Eli eiköhän meidän pitäs ennemminki tukea ja auttaa lopettamaan ent haukkua ja huutaa...
Miten voin auttaa tai tukea odottavaa, tupakoivaa äitiä, joka ei edes aio yrittää tupakanpolton lopettamista/vähentämistä. Haenko kiskalta röökiaskin, ja sytytän tupakan valmiiksi äidille vai mitä? Ja sitten lohdutan, että ei se varmaankaan ole sinun vauvasi, joka kärsii tupakoinnista, vaan se on se naapurin Tiinan vauva, joka saa astmat ym., kun äiti polttaa. Tilastojen mukaanhan kaikki eivät saa vaurioita?
Aina vedotaan siihen, että pitäisi tukea ja auttaa, mutta kukaan ei kerro miten yllä olevaa voisi auttaa ja tukea.
Mä kyllä ainakin väitän että odottavat naiset jotka polttavat raskaana ollessaan ovat itsekkäitä. Miksi ei voi vauvan takia lopettaa polttamista edes raskausajaksi??? ihmettelen suuresti. Ja kun ei se nyt niin vaikeaa ole lopettaa polttamista oman lapsen terveyden vuoksi.
Nimimerkillä Kokemusta on
raskausaikana on erittäin haitallista ja vaarallista sikiölle! on erittäin itsekeskeistä ja ajattelematonta polttaa odotusaikana!! itse tupakoin KYMMENEN VUOTTA ja positiivisen testin tehtyä lopetin sauhuttelun kuin seinään! en väitä etteikö mieli tekisi tupakkaa, muttei ole sekuntiakaan tarvinnut miettiä kumpi on minulle tärkeämpää, tupakan himo vai syntymätön lapseni!!!!!!
Kenenkään ei tulisi ymmärtää raskausajan tupakoitsijoita niin heitä ei olisi niin paljon. Olen luovuttanut heidän tukemisessa, koska se on yhtä tyhjän kanssa. Aina sortuvat ja rikkovat lupaukset. Mutta on toki poikkeuksiakin mutta ei minun lähipiirissä. Pieni viaton lapsi kun ei voi itse vaikuttaa äidin tupakointiin.
Näin ainakin haluan uskoa, sillä miksi kukaan tieten tahtoen haluaisi lisätä kätkytkuoleman riskiä, lapsuusiän syöpäsairauksien riskiä tai lapsettomuutta omalle lapselle?
Kyllä miltei kaikki ovat lukeneet tupakoinnin aiheuttamista terveysriskeistä, mutta eivät nämä tupakoitsijat niitä oikeasti sisäistä. Riippuvaisillahan tämä on normaalia käytöstä, kielletään ongelma.
Jos oikeasti ymmärtää, että sillä omalla polttamisella voi aiheuttaa vakavia ongelmia omalle lapselleen, jopa kuoleman, niin lopettaa kyllä polttamisen ainakin raskauden ajaksi. Tämän takia minäkin lopetin polttamisen. Ja kyllä, se oli vaikeaa, mutta selvisin.
Vähän menimun mielestä nyt yli.
Ensinnäkin olen samaa mieltä sinun kanssa että joo tupakka on haitaksi lapselle. Mutta niin ovat lisäaineet, tietyt ruuat, liikunta, työ jne... luetteloa vois jatkaa vaikka kuinka. Se että sanot että tupakoitsijat ovat tyyliin roistoja ja niitä hyssyttellään turhaan niin puhut asiaa mistä ett itse taida tietää hönkäsen pöläystä!
Ajatteleppa vaikka kultainen 70 luku. Melkein kaikki poltti ennen ja raskauden aikana...mielestäni me jotka olemme syntyneet 70 luvulla olemme ihan fiksuja ja terveitä ihmisiä. Minun äitin poltti koko raskaus ajan samoin mieheni äiti. Me olemme terveitä ei edes ylilihevia! Meillä on myös terveet lapset. Eli jos nyt vähän rauhottuisit tuomitsemaan ihmisiä. ja voin löydä almost vetoa siitä että itse ett ole koskaan polttanut.