Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsinki vai Hyvinkää?

09.12.2006 |

Kävin tällä viikolla ultrassa ja meidät siirrettiin lähetteellä Hyvinkäälle, mutta kehottivat vielä miettimään olisiko viisampaa kuitenkin valita HKI ja Naikkari. Pohtivat, että onko Hyvinkäällä tarpeeksi tietoa kaksossynnytyksistä. Tottahan se on, että Helsingin päässä on varmaan paremmat valmiudet, mutta kuinka paljon on eroa? Kun kyseessä on meidän esikoiset ja omakohtaista kokemusta ei ole, ollaan tässä enemmän kuin ihmeissään että mitä tehdään. Jos jollakulla olisi nyt viisaita vinkkejä antaa, ottaisin niitä enemmän kuin mielellään vastaan. Jos päädytään Helsinkiin, olisiko syytä myös kaikki muut käynnit varata sieltä? Meillä on meinaa np-ultra vajaan kahden viikon päästä Hyvinkäällä? Paljon kysymyksiä¿paljon ihmeteltävää¿

Onni rv 10+3

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
09.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehottiko siis Hyvinkääläinen neuvola harkitsemaan oman sairaalan ja NKL:n väliltä? Hiukka pistää tietysti epäilyttämään, mutta toisaalta vaikeahan tuota on arvioida ilman sen kummempaa kokemusta paikallisesta sairaalasta.

Asun itse Helsingissä ja olen menossa synnyttämään NKL:lle ja käyn ultrissa siellä. Täytyy sanoa että vaikka mulla on ollut kaikki aivan hyvin tähän mennessä, niin kyllä se turvalliselta tuntuu kun tietää, että tarvittaessa saatavilla on paras mahdollinen hoito koko maassa ja lastenklinikkakin ihan vieressä. Samoin kaksosia on ultraamassa np:n jälkeen kätilön sijaan aina lääkäri. Rakenneultran teki erikoislääkäri, jatkossa käydään ns. tavallisella sairaalalääkärillä.

Kysymykseesi vastaisin, että mikäli raskaudessasi on jotain erityistä riskiä (yhteinen istukka, kaksoset samoissa pusseissa tms) niin ehkä sitten ainakin suosittelisin Naistenklinikkaa.

Hyvää ja rauhallista odotusta!

Vierailija
2/10 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä oli siis yksityisen lääkäri Helsingissä, joka suositteli Hyvinkään sijasta Helsinkiä. Kaksosemme ovat saaneet alkunsa ICSI-hoidosta ja ovat eri pusseissa.

Juuri noita pointteja, mitä mainitsitkin, olemme puntaroineet, etenkin nyt kun sitä suositeltiin. Varsinkin kun matka molempiin sairaaloihin on sama, olisi varmaan viisaampaa valita tuo NKL. Jotenkin vaan kun ei meinaa uskoa koko raskautta vielä todeksi, on hankalaa pohtia jo synnäriä¿

Onni

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
10.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kaksosia, ennestään kaksi lasta. Asun Mäntsälässä, joten sairaalamme on Hyvinkää. Mulla oli eka lääkärineuvola viime tiistaina ja lääkäri sanoi, että jos vkon 16 ultrassa Hyvinkäällä selviää (tämä ei siis ole ihan vielä täysin tiedossa), että kaksosilla on sama pussi, siirryn NKL:lle seurantaan, muuten sitten Hyvinkäällä, jos on sama istukka (joka ilmeisesti on nyt sitten ainakin). Joka tapauksessa sairaala, oli se kumpi tahansa tulee kuulema tutuksi. Kuopuksen olen Hyvinkäällä synnyttänytkin (asuttiin silloin Hausjärvellä), esikoinen syntyi NKL:lla joten molemmista on kokemuksia, ihan positiiviset.

Hyvinkäällä kaksoset ultraa ja tutkii kuulema aina lääkäri. Näin mulle ainakin sanottiin, kun varasin tuohon vkon 16 ultraan aikaa.

Eiköhän Hyvinkäällä kaksosia ole synnytelty enemmänkin, mutta jos tunnet olosi turvallisemmaksi NKL:lla, mene ihmeessä sinne. Totta on se, että lastenlinna on siinä vieressä jos jotain tapahtuisi ja tarvittaisiin erityisapua, mitä Hyvinkäällä ei olisi.

Ainakin toistaiseksi itse olen Hyvinkäälle menossa synnyttämään/leikkaukseen (sen tietää paremmin sitten ens ultrassa), jos vaan lapset on omissa pusseissaan...

Vierailija
4/10 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kaksoset Hyvinkäällä odottaneena / synnyttäneenä minulla on vain positiivisia kokemuksia Hyvinkään sairaalasta. Kuten ylläoleva jo kirjoitti, ultraukset tekee lääkäri aina ekan ultran jälkeen. Jos ei siis raskaudessa ole mitään kummempia riskitekijöitä (kaksosuuden lisäksi siis : ) ) niin valitsisin Hyvinkään.

Meillä ei olisi onnistunut loppuajan viikoittainen sydänkäyrä / ultra -seuranta Helsinkiin ajaen... ota huomioon nuo ajomatkatkin. Joka tapauksessa lähettävät Hyvinkäältä ' vaikeat tapaukset' Helsinkiin ja ennenaikaiset synnytykset (alle rv35) ohjataan aina Helsinkiin NKL:lle.

Painottaisin myös, että kaksosten kanssa saa helposti oman huoneen Hyvinkäällä...

Trubadix ja vintiöt

Vierailija
5/10 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kyseessä on riskiraskaus esimerkiksi yhteisen istukan vuoksi ja seurannassa havaitaan jotain poikkeavaa, suosittelen synnyttämistä naistenklinikalla. Itselläni oli monokoriaalinen diamniaalinen raskaus ja vauvoilla raskauden puolivälistä alkaen huomattiin kokoeroa. Vauvat näyttivät voivan kuitenkin ihan ok, joten en osannut ajatellakaan synnyttäväni muualla kuin Hyvinkäällä, koska se on lähempänä. Eikä meille sitä koskaan ehdotettukaan. Seurantaa oli aika useasti. Ultrauksen suorittia aina lääkäri. Melkein joka kerta oli eri lääkäri, joten mittaustulokset saattoivat sen takia vaihdella.

Toinen pojistamme oli kuitenkin vakavasti sairas syntyessään ja jouduttiin kiidättämään lastenklinikalle. Näin jälkeenpäin on helppo sanoa, että olisi kannattanut mennä Naisteklinikalla synnyttämään.

En halua pelotella, mutta jos raskausaikana vauvoilla on jotain ongelmia, suosittelen harkitsemaan synnyttämistä Naistenklinikalla.

Vierailija
6/10 |
11.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse valitsin Hyvinkään synnytyspaikaksi, ja kävinkin siellä koko raskausajan seurannassa, meillä kaksoset erimunaiset, joten sinänsä ei ollut odotettavissa mitään ihmeempiä... no synnytys käynnistyi kuitenkin viikolla 34, joten synnytin vauvat sitten naistenklinikalla. ja täytyy kyllä sanoa, näin ensikertalaisena, että naistenklinikalla oli kyllä melko karu meininki, joka osastolla oli omat kätilönsä ja lääkärinsä, samaa kätilöä en tainnut millään osastolla montaa kertaa nähdä. hyvinkäällä sen sijaan kätilöt ovat raskausaikana, synnytyssalissa ja vielä osastollakin samat, ja muutenkin pieni sairaala ja aavistuksen kotoisampi meininki. Toki naistenklinikalla oli osaaminen hyvää ja lastenklinikan läheisyys tietenkin plussaa, mutta olisin kyllä silti paljon mielummin synnyttänyt hyvinkäällä, jos vauvat olisivat masussa vielä reilun viikon viihtyneet. meillä vauvat siirrettiin neljän päivän jälkeen hyvinkään sairaalaan lastenosastolle kasvamaan, joten tulihan sitä sielläkin sitten ravattua.

Vierailija
7/10 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset kannattaa aina pistää etusijalle, jos on pieninkin pelko siitä, että apua tarvitaan esim. keskosuuden uhkaa yms. Isoissa sairaaloissa on tehohoito yms. paljon paremmat ja alussa pienikin hetki voi olla tärkeä. Kaksosraskaus on kuitenkin aina riskiraskaus. Se, kumpi on itselle mukavampi paikka olla on kuitenkin melko pieni aika ihmisen elämässä. Liputan tehokkaan vastasyntyneiden ensiavun puolesta, vaikka sinulla siihe n ei todennäköisesti ole tarvettakaan, mutta jollain aina on.

Itselläni IVF-pojat vuosimallia 03, jotka tarvitsivat tehohoitoa tosi pikaisesti. Joskus ambulanssisiirtokin parempaan sairaalaan voi olla vauvalle kohtalokasta. En tosiaan halua pelotella, mutta turvallisuusseikat kannattaa ottaa huomioon, varsinkin jos siihen voi itse vaikuttaa. Tällä palstalla mielestäni useinmiten kirjoittelee täysaikaisena syntyneiden tuplien vanhempia eli näkökantani voi senkin takia erota muista, mutta meitä keskosvanhempiakin on aika paljon.

Vierailija
8/10 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Tuusulassa ja meiltä menee suurin osa synnyttämään Hyvinkäälle. Voi synnyttää tietysti myös esim. Kättärillä ja Naikkarilla, jonne taas suurin osa monikkosynnyttäjistä tuntuu haluavan " varmuuden vuoksi" .

Minulle oli alusta asti selvää, että Hyvinkäälle haluan mennä, koska se oli entuudestaan tuttu sairaala ja hyviä kokemuksia siitä. Kodinomainen ja pieni aluesairaala, vauvamyönteinen paikka ja itselle se tuli tutuksi lukuisten ultrakäyntien myötä.

Minulle kaksosuutisen valjettua neuvolan ensimmäinen kommentti oli, että " sinä menet sitten Naistenklinikalle synnyttämään, koska vauvasi syntyvät keskosina ja tarvitsevat tehohoitoa." Minulle Naistenklinikka kliinisenä sairaalana oli viimeinen vaihtoehto.

Vauvani syntyivät suunnitellulla sektiolla Hyvinkäällä rv 38+6. Kaikki meni hyvin, henkilökunta oli mukavaa, kaikessa autettiin mitä pyysin ja muuten sai olla ihan omassa rauhassa omassa huoneessa vauvojen kanssa.

Hyvinkäällä kyllä syntyy jonkun verran kaksosiakin ja siellä on ihan turvallista synnyttää. Siellä on rajana 35 raskausviikkoa; sitä ennen syntyvät hoidetaan Naikkarilla.

Vierailija
9/10 |
12.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että meille selvisi jo np-ultrassa, että vauvoilla on " kaikki omaa" eli oli luvassa turvallisin monikkoraskauden muoto. Päätimme, että jos kaikki menee hyvin, synnäri on Hyvinkää, mutta tietysti vauvojen voinnin mukaan mennään sitten sinne, missä on paras apu ja hoito. Eli jos olisi ollut ongelmia matkassa tai jotain riskaabelia, NKL olisi varmasti ollut paras vaihtoehto.

Vierailija
10/10 |
06.01.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heips,

täällä hyvinkääläinen tuleva monikkoäiti (kaksoset) ja LA 28.4. Tähän saakka kokemukset ovat olleet ERITTÄIN POSITIIVISET. Ensimmäisessä ultrassa kätilö halasi ja keskusteli yli tunnin kanssamme kaksosraskaudesta, yrittää kuulemma päästä työvuoroon lapsien syntymähetkellä :-) Ja kuten aiemmin todettu sen jälkeen ultrattu lääkärin voimin ja erittäin asiantuntevasti, kiirettä ei ole ja kaikki katsotaan tarkkaan. Rakenneultran lääkäri ilmoittikin jo, että jos näitä samanistukan tms. ongelmia tulee siirretään heti Helsinkiin ja samoin jos meinataan tulla liian aikaisin. Muutoin valmiudet ovat, esim. viime perjantaina oli kyllä vipinää kun tuloaan odotti kahdet kaksoset samanaikaisesti.

Älä tuota asiaa vielä murehdi, tuppaavat sitten järjestymään raskauden myötä :-)

AM 23+6

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kaksi