Aikooko hallitus siis lopettaa aikuiskoulutustuen?
Viime vuonna 30 000 ihmistä nosti tukea 178 miljoonan euron edestä, jonka verran tuesta aiotaan tulevana vuonna saada revittyä säästöjä. Ilmeisesti tarkoitus on kannustaa suomalaisia kustantamaan uudelleen koulutukset ja alanvaihdot itse, mutta muut en oikein irti saanut.
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/taman-tuen-hallitus-laittaa-leikkuri…
Kommentit (40)
On ollut melkoista lystiä, että on saanut opiskella mitä tahansa toisten rahoilla. Järjestelmään tuodaan vähän tervettä järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakollinen toinen aste ei voi olla lukukausimaksullinen.
Vuorotteluvapaan lopettaminen on myös kummallista. Työnanatjanhan ei ole siihen pakko suostua, ja työntekijä on palkattava työttömien joukosta. Siis uusi henkilö työllistyisi. Korvauskin vuorotteluvapaasta on nykyään olematon.
Aikuiskoulutustuella monet tekevät omaan koulutukseensa täydennystä esim. opettajat laajentavat kelpoisuuttaan vuoden mittaisella pätevöitymisellä.
Tavoite on, että tulevaisuudessa käydään yksi ja ainoa koulu mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jonka jälkeen mennään työelämään ja sillä siellä sitten ollaan kunnes tulee 75 - 80 vuotta mittariin. Ihan ei keinot voi olla copy pastea Pohjois-Koreasta, mutta kun tehdään tästä poikkeaminen rahallisesti mahdollisimman hankalaksi, niin kyllähän sekin onnistuu.
Se onnistui suurilta ikäluokilta, miksi se ei onnistu enää? He hankkivat lisäkoulutuksensa rahalla.
Maailma oli kovin eri näköinen silloin. Ensinnäkään varsinaista koulua tutkinnosta puhumattakaan kävi kovin harva ja silloin työsuhteet kesti monesti koko elämän ajan. Nyt ammatit ja työsuhteet ovat jatkuvassa muutoksessa ja esim. tekoäly tulee vaikuttamaan työmarkkinoihin todella paljon. Tulevaisuudessa tulee olemaan hyvin tavallista oppia uusi ammatti säännöllisin väliajoin. Siihen ei vaan välttämättä tarvita enää virallista tutkintoa.
Vierailija kirjoitti:
Aikoo. Ja syy oli se, etteivät hoitajat voi vaihtaa ammattiin, jossa tienaisi paremmin. Eräänlaista pakkotyötä tämäkin. Sunnuntailisät voidaan poistaa ja sinun pakko jäädä ammattiisi, että pysyt hengissä. Myös vuorotteluvapaa kiellettiin. Silloinkin voi opiskella 🙄
Vielä on illat ja vapaapäivät olemassa.
Työvoimakoulutukseen sit!
Sehän on ilmaista...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoo. Ja syy oli se, etteivät hoitajat voi vaihtaa ammattiin, jossa tienaisi paremmin. Eräänlaista pakkotyötä tämäkin. Sunnuntailisät voidaan poistaa ja sinun pakko jäädä ammattiisi, että pysyt hengissä. Myös vuorotteluvapaa kiellettiin. Silloinkin voi opiskella 🙄
Vielä on illat ja vapaapäivät olemassa.
Hoitajathan voivat opiskella myös päivisin ja tehdä keikkaa silloin kun opiskelussa on vapaata.
Vierailija kirjoitti:
Työvoimakoulutukseen sit!
Sehän on ilmaista...?
Näitä koulutuksia on paljonkin eri aloille. Eikö se ole aika isokin korotus mikä tulee työttömyysrahan päälle kun menee työvoimpoliittiseen koulutukseen,ei näitä varmastikaan lopeteta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuorotteluvapaan lopettaminen on myös kummallista. Työnanatjanhan ei ole siihen pakko suostua, ja työntekijä on palkattava työttömien joukosta. Siis uusi henkilö työllistyisi. Korvauskin vuorotteluvapaasta on nykyään olematon.
Aikuiskoulutustuella monet tekevät omaan koulutukseensa täydennystä esim. opettajat laajentavat kelpoisuuttaan vuoden mittaisella pätevöitymisellä.
Tavoite on, että tulevaisuudessa käydään yksi ja ainoa koulu mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, jonka jälkeen mennään työelämään ja sillä siellä sitten ollaan kunnes tulee 75 - 80 vuotta mittariin. Ihan ei keinot voi olla copy pastea Pohjois-Koreasta, mutta kun tehdään tästä poikkeaminen rahallisesti mahdollisimman hankalaksi, niin kyllähän sekin onnistuu.
Se onnistui suurilta ikäluokilta, miksi se ei onnistu enää? He hankkivat lisäkoulutuksensa rahalla.
Maailma oli kovin eri näköinen silloin. Ensinnäkään varsinaista koulua tutkinnosta puhumattakaan kävi kovin harva ja silloin työsuhteet kesti monesti koko elämän ajan. Nyt ammatit ja työsuhteet ovat jatkuvassa muutoksessa ja esim. tekoäly tulee vaikuttamaan työmarkkinoihin todella paljon. Tulevaisuudessa tulee olemaan hyvin tavallista oppia uusi ammatti säännöllisin väliajoin. Siihen ei vaan välttämättä tarvita enää virallista tutkintoa.
Miksi Tilastokeskus on kanssasi kovasti eri mieltä? Suurten ikäluokkien jäsenillä oli 25 v iässä (ammatillinen) koulutus todennäköisemmin kuin nyt samanikäisillä ja usko tai älä, työt ja tekemiset muuttuivat ihan samalla tavalla kuin nyt. Luuletko, ettei ATK muuttanut mitään?
Suuret ikäluokat oppivat hekin uuden ammatin säännöllisin väliajoin, mutta koska se piti tehdä omilla rahoilla, siitä ei nostettu haloota.
Itse olen aikuisena opiskellut monta tutkintoa työn ohessa vapaa-ajalla, hyvin voi opiskella ilman aikuiskoulutustukea jos vain motivaatiota löytyy, opiskelu itsessään on Suomessa niin halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Tilastokeskus on kanssasi kovasti eri mieltä? Suurten ikäluokkien jäsenillä oli 25 v iässä (ammatillinen) koulutus todennäköisemmin kuin nyt samanikäisillä ja usko tai älä, työt ja tekemiset muuttuivat ihan samalla tavalla kuin nyt. Luuletko, ettei ATK muuttanut mitään?
Suuret ikäluokat oppivat hekin uuden ammatin säännöllisin väliajoin, mutta koska se piti tehdä omilla rahoilla, siitä ei nostettu haloota.
No laitappa linkki niihin tilastoihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kyllä ollut, omia tilastojasi esittelet. Suurissa ikäluokissa oli todella paljon sellaisia, joiden koulu-ura loppui kansakouluun.
Tätäkin lukiessa ei voi kuin ihmetellä, että miksi tämä perään pitää ulista ja valittaa. Jos haluaa koulutuksen, niin maksaa sen sitten itse. Problem solved. Ei täällä mitään huvikseen koulunpenkillä istujia tarvitse yhteiskunnan rahoittaa, mutta jos opiskelulle on taloudelliset perusteet, niin se tietenkin kannattaa maksaa itse.
Minä olin hakemassa (en ihan päässyt) sote-alalle AMK:iin koska en jaksa nykyistä työtäni. Ajattelin tuota alaa juuri työllisyyden kannalta, mutta varsinkaa perheellinen/asuntovelkainen harvoin voi heittäytyä opiskelemaan useammaksi vuodeksi muutaman satasen opintotuella.
Tuon saaminen on kuitenkin vaatinut työhistorian (samoin kuin vuorotteluvapaa) ja monelle nuo tarjoavat hengähdystauon työelämästä/mahdollisuuden opiskella.
On aika rankkaa jos pitää VUOSIKYMMENET painaa 40h/vko töitä, pelkin "normaalein" vuosilomien kanssa. Itse olen 40+ ja n. 20 vuotta työelämää takana, ja olen jo nyt ihan poikki...!
Enkä edes tee mitään fyysistä/raskasta työtä, tahti vaan kiihtyy koko ajan ja työpäivien jälkeen ei ole voimia juuri mihinkään. Ja tuosta on seurannut mm. kunnon laskemista ja lihomista, koska ei vaan jaksa. Ja kyllä: olen käynyt kaikki testit kilpparista ferritiiniin, ja arvot hyvät, eli kyse on "vain" henkisestä uupumisesta.
Tällä hetkellä olen alkanut ajatella "poismuuttoa" koska opiskelemaan en nyt päässyt, ja ilman aikuiskoulutustukea en pysty opiskelemaan. Olen ajatellut jossain kohtaa (nyt huono aika myydä) omaisuuteni, muutaman vuoden kuluessa, ja muuttaa johonkin edulliseen maahan viettämään "välivuotta".
Se vaan voi olla, että en välttämättä enää halua palata. Olen miettinyt että joku pieni kylä ,josta edullinen asunto) eteläeuroopassa, aika pitkälle elää säästöillä, ja JOS mahdollista voisin töitäkin tehdä (ihan mitä tahansa!) että vähän saa voita leivän päälle. Tai sitten tekee reissuhommia osan vuotta esim. laskettelukeskuksessa tai kalatehtaalla jolla elää loppuvuoden ok.
No, tuon tuen lopettaminen sai aikaan sen, että mahdollinen hoitoalan työntekijä masentui ja päätti kokonaan tai "kokonaan" lopettaa työnteon ja etsiä onnensa muualta.
Säätiöpohjaiset aikuiskoulutusmestat voi lopettaaa.
Ne eivät kykene luomaan koulutukseensa mitään uutta.
Vierailija kirjoitti:
Minä olin hakemassa (en ihan päässyt) sote-alalle AMK:iin koska en jaksa nykyistä työtäni. Ajattelin tuota alaa juuri työllisyyden kannalta, mutta varsinkaa perheellinen/asuntovelkainen harvoin voi heittäytyä opiskelemaan useammaksi vuodeksi muutaman satasen opintotuella.
Tuon saaminen on kuitenkin vaatinut työhistorian (samoin kuin vuorotteluvapaa) ja monelle nuo tarjoavat hengähdystauon työelämästä/mahdollisuuden opiskella.
On aika rankkaa jos pitää VUOSIKYMMENET painaa 40h/vko töitä, pelkin "normaalein" vuosilomien kanssa. Itse olen 40+ ja n. 20 vuotta työelämää takana, ja olen jo nyt ihan poikki...!
Enkä edes tee mitään fyysistä/raskasta työtä, tahti vaan kiihtyy koko ajan ja työpäivien jälkeen ei ole voimia juuri mihinkään. Ja tuosta on seurannut mm. kunnon laskemista ja lihomista, koska ei vaan jaksa. Ja kyllä: olen käynyt kaikki testit kilpparista ferritiiniin, ja arvot hyvät, eli kyse on "vain" henkisestä uupumisesta.
Tällä hetkellä olen alkanut ajatella "poismuuttoa" koska opiskelemaan en nyt päässyt, ja ilman aikuiskoulutustukea en pysty opiskelemaan. Olen ajatellut jossain kohtaa (nyt huono aika myydä) omaisuuteni, muutaman vuoden kuluessa, ja muuttaa johonkin edulliseen maahan viettämään "välivuotta".
Se vaan voi olla, että en välttämättä enää halua palata. Olen miettinyt että joku pieni kylä ,josta edullinen asunto) eteläeuroopassa, aika pitkälle elää säästöillä, ja JOS mahdollista voisin töitäkin tehdä (ihan mitä tahansa!) että vähän saa voita leivän päälle. Tai sitten tekee reissuhommia osan vuotta esim. laskettelukeskuksessa tai kalatehtaalla jolla elää loppuvuoden ok.
No, tuon tuen lopettaminen sai aikaan sen, että mahdollinen hoitoalan työntekijä masentui ja päätti kokonaan tai "kokonaan" lopettaa työnteon ja etsiä onnensa muualta.
Kannattaa todellakin miettiä mihin elämänsä käyttää. Hyvä elämä tuskin on pelkkää työntekoa ja laskujen maksamista,
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna 30 000 ihmistä nosti tukea 178 miljoonan euron edestä, jonka verran tuesta aiotaan tulevana vuonna saada revittyä säästöjä. Ilmeisesti tarkoitus on kannustaa suomalaisia kustantamaan uudelleen koulutukset ja alanvaihdot itse, mutta muut en oikein irti saanut.
Ammattien vaihtaminen on kallista touhua yhteiskunnan kannalta etenkin jos se saa aikaan työvoimapulaa, kuten terveyssektorille. Lisäksi maksullisilla tutkinnoilla voidaan osittain pienentää oppilaitoksien rahoitusvajetta.
Mutta, onneksi yhä useammalla alalla tutkinto ei ole enää välttämätön asia, koska osaaminen ratkaisee ja oppia on saatavilla tänä päivänä enemmän kuin koskaan ja valtaosa joko ilmaiseksi tai hyvin marginaalisella kustannuksella.
Kuka tulevaisuudessa kouluttautuu sotesektorille omalla rahalla.
Minä ainakin olen kouluttautumassa LVI asentajaksi. Hyvä että olen, koska kohta se ei kai olisi ollut enää mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Hoitaja voi opiskella ihan samoin kuin kaikki muutkin eli opiskelijan elintasolla. Voinee kuitenkin olettaa, että hoitajan palkalla on jo omaisuuskin kertynyt, ettei ihan soluasuntoon joudu ja satasen ruokabudjetilla tarvitse elää. Ja se hoitaja on ihan kykenevä opiskeluaikanakin tekemään osa-aikatyötä halutessaan niin kuin muutkin opiskelijat.
Vierailija kirjoitti:
On ollut melkoista lystiä, että on saanut opiskella mitä tahansa toisten rahoilla. Järjestelmään tuodaan vähän tervettä järkeä.
Ihan itse se raha on sinne järjestelmään syötetty. Tuosta ei tule penniäkään valtiolta vaan jotta voit saada aikuiskoulutustukea, tulee sinun olla maksanut työttömyysvakuutusmaksuja vähintään 8 vuoden ajan.
Mielestäni hyvä tapa sijoittaa itse tienattuja rahoja elinikäiseen kouluttautumiseen. Ja huomiona että tuota tukea voi saada korkeintaan 15 kuukautta, eli saat korkeintaan sijoittamasi maksut takaisin.
Toivotan sinullekin terveyttä ja järkeä.
Vierailija kirjoitti:
Joku aika sitten oli vielä paljon puhetta elinikäisestä oppimisesta, nykyään ei niinkään :D
Täsmälleen samaa olen miettinyt.
Luulin elinikäisen oppimisen olevan tavoite.
Tajunnanvirrasta randomilla poimittuja aikeita näyttää olevan paljonkin. Katsotaan nyt rauhassa mitä niistä yrittävät toteuttaa. Viimeisten hallituksien, ei siis pelkästään tämän, tuottamat kakkapökäleet ovat omiaan halvaannuttamaan kyllä yhteiskuntaa, kun ihmiset eivät voi laskea tulevaisuuden varaan mitään ja jäävät odottelemaan.
Miten aikuiskoulutustuen poisto estää hoitajien kouluttautumisen? Moni hoitaja kouluttautuu tälläkin hetkellä ilman ko. tukea.