Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten muuttaa asennetta kun uusi työkaveri ärsyttää?

Vierailija
19.06.2023 |

Aluksi sanottakoon ettei kyseessä ole perinteinen kesäajan porvoolaisaloitus jossa valitetaan nuoren kesätyöntekijätyön työpanoksesta.

Työpaikkani yksikköön on osunut tänä keväänä niin YT-neuvottelut kuin osittainen joukkopakokin kun osa on vaihtanut työpaikkaa tai eläköitynyt. Syntynyttä vajetta korjaamaan palkattiin henkilö jolla ei ole alalle sopivaa koulutusta, taustaa tai osaamista mutta arvaukseni mukaan hän varmaankin esitti alhaisimman palkkatoivomuksen jonka perusteella sai paikan. Kyseessä on oikein herttainen ihminen, mutta ongelmaksi on muodostunut se miten lähtötasoa ei ole ja samalla oma työmääräni on kasvanut usean henkilön töiden kaaduttua kontolleni. Olen hälisemässä työmäärän kanssa muutenkin ja perehdytykselle ei yksinkertaisesti ole aikaa.

Asiaa pahentaa se miten työn omaksuminen vaatii tiettyjä teknisiä taitoja ja osaamista alaan liittyen mutta uusi työntekijämme on kovin hidas, jo kypsempään ikään ehtinyt henkilö. Ymmärrän että työhön kuin työhön tarvitsee kunnon perehdytyksen mutta muutaman kuukauden opetettani ihan normaaleja ATK-taitoja alan olla väsynyt ja ärtynyt siihen että en usko että ajankaan kanssa hän pystyy reilulla tavalla jakamaan työtehtäviä ja työtaakkaa. Yrittämisen puutteesta ei ole kyse mutta epävarman, ujon ja taitojen puolesta heikon työkaverin kanssa on äärimmäisen raskasta taiteilla. :(

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
2/6 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankalankuuloinen tilanne ja uskon, että tuolla uudella työkaverillasi on yhtä ikävä olo kuin sinullakin, koska hän yrittää oppia uusia juttuja, mutta ei vain oikein onnistu siinä. Ainut mitä keksin on mennä juttelemaan pomon kanssa ja kertoa juuri nuo asiat, joista kirjoitit. Eli korostaa sitä, että toinen kyllä yrittää, mutta nyt sinä itse alat olla liian kuormittunut jatkaaksesi tällä tavalla. Pomolle voisi yrittää ehdottaa, että teidän töitänne järjestellään niin, että uusi työkaveri tekee toistaiseksi vain niitä asioita, jotka hän jo osaa ja, joista on oikeasti hyötyä. Samalla mietitte, mitä töitä voidaan ruveta jättämään tekemättä, kun työntekijöitä ei kerran ole riittävästi. Tsemppiä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Been there...

Siis miten oikeasti aikuinen ihminen ei tajua, että nettiselaimessa on välilehtiä! Että tämä oli lähtötaso meillä, eikä se siitä noussut.

Lopulta tämä ihminen koki, että häntä kiusataan että hän lähtee itse. Pyyteli minulta anteeksia, että jättää mut tämmöiseen paikkaan yksin...

No en minä hänestä kaveria halunnutkaan, vaikka ns ihmisenä oli aivan ihana tyyppi.

Ihan saapas vaan.

Vierailija
4/6 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen siitä saa kun yrittää säästää väärässä paikassa eli palkkakuluissa. Kuulostaa siltä ettei kollega tule koskaan olemaan ns. tehtäviensä tasalla vaikka kuinka yrittäisi, valitettavasti. Suosittelen tosiaan juttelemaan pomon kanssa ja kertomaan tästä hurjasta kuormituksesta, joka on nyt koitunut sinun osaksesi. 

Vierailija
5/6 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna paskan räjähtää. Teet sen minkä pystyt, ja loput jätät tekemättä. Itse olin samankaltaisessa tilanteessa, 4 hengen tiimistä 3 lähti, 1 palkattiin.

Vuoden räpistelin, ja heti kun kuulin vapautuvasta paikasta toisaalla samassa organisaatiossa iskin kimppuun kuin sika limppuun. Pari ekaa viikkoa meni opettaessa entisiä hommiani jollekulle etänä, onneksi hän oli asiantunteva ja fiksu tyyppi.

Olisi kyllä mieli tehnyt vaan todeta että siinähän selvitätte, mutta kun työpaikka on sama, ja pomooni oli otettu yhteyttä jne.

Vierailija
6/6 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan muita neuvoissa, pidä esihenkilö kartalla tilanteesta. En nyt ensimmäiseksi kaataisi kaikkea hänen niskaan, varsinkaan jos et ole vielä kertonut tilanteesta. Nyt kesän alussa on varmaan muutenkin pakko puhua töiden järjestelystä lomiesi aikana. Siinä samalla voit kertoa, missä asioissa uskot uuden kollegan pärjäävän ja missä ei. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi yhdeksän