Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija, millä meinaat jatkossa pärjätä?

Vierailija
18.06.2023 |

Kohta vain rikkailla kokoomuspenikoilla on varaa opiskella?

Kommentit (108)

Vierailija
81/108 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustelepa tätä hieman. Opintotuki säilyy, opintolaina säilyy, mahdollisuus osa-aikatöihin säilyy eli mikä muka huononee? Ei saa asua Punavuoressa kaksiossa valtion laskuun?

:DDD moniko prosentti opiskelijoista asuu Punavuoressa? Suomessa on kaikki vaan liian kallista muutenkin; ja mitäpä niillä tunnetuilla korkeilla veroilla saadaan? Junarata Turkuun?

Miksi opiskelija elää lainalla syöden halvinta makaroonia ja pitäisi vielä töissäkin käydä?? Voin kielenopiskelijana sanoa ettei omalla alalla onnistu.

Mun opiskelijatyttäreni pärjää oikein hyvin 150km kotoa.

On opintolainaa ja osa-aikatyö. On varaa syödä muutakin kuin pelkkää makaronia (tekee huippuruokia itse, esim jokirapupastaa, lohikeittoa, nyhtökanaa jne jne)

Kovilla on kun on päivät venyy 8-21.30 4x viikossa ja lauantaisin 9h mutta sitkeä kuin saapasnahka!

Ps siskonsa asui Eirassa opiskeluajan.

Vierailija
82/108 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustelepa tätä hieman. Opintotuki säilyy, opintolaina säilyy, mahdollisuus osa-aikatöihin säilyy eli mikä muka huononee? Ei saa asua Punavuoressa kaksiossa valtion laskuun?

:DDD moniko prosentti opiskelijoista asuu Punavuoressa? Suomessa on kaikki vaan liian kallista muutenkin; ja mitäpä niillä tunnetuilla korkeilla veroilla saadaan? Junarata Turkuun?

Miksi opiskelija elää lainalla syöden halvinta makaroonia ja pitäisi vielä töissäkin käydä?? Voin kielenopiskelijana sanoa ettei omalla alalla onnistu.

On opintolainaa ja osa-aikatyö. On varaa syödä muutakin kuin pelkkää makaronia (tekee huippuruokia itse, esim jokirapupastaa, lohikeittoa, nyhtökanaa jne jne)

Kovilla on kun on päivät venyy 8-21.30 4x viikossa ja lauantaisin 9h mutta sitkeä kuin saapasnahka!

Typerää ottaa syömävelkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/108 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelijan äiti.

Hän asuu kotona, saa parisataa kuussa opintorahaa ja käy jonkin verran töissä.

Niin me toimitaan myös tän toisen kanssa joka on nyt lukiossa.

Eli viilaatte linssiin kelaa? Tekaistu vuokrasopimus, mutta oikeasti lapsi asuu kotona? Kotona asuva ei saa 200e opintorahaa. Joko valehtelet tai ksetat kelaa.

Vierailija
84/108 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Amkissa maalaillaan sormiväreillä. Kirjaimellisesti. Tulkaa testaamaan yliopiston opintoja kerta on niin helppoa. Ja moni "englantia" osaava suomalainen ei pärjäisi btw enkun opinnoissa lipastossa.

Rohkenen epäillä tuota englannin kielen taitoasi, sillä suomen kielikin näyttää olevan sinulle hankalaa.

N41

Ilku vaan. Sä et taida puhua sitä vähääkään. Ärsyttääkö kun osa osaa englantia paremmin kuin suomea?

Miksi ihmiset jotka eivät ole yliopisto-opiskelijoita, tekevät AMK-provoja? Moni myös kuvittelee osaavansa natiivitasoista englantia, koska ovat ehdollistaneet itsensä Tiktok-videoiden toljottamiselle. Mikäli et osaa äidinkieltäsi, et taatusti osaa sitä paremmin nk. kakkoskieltä, muista kielistä puhumattakaan.

:DDDD äidinkieli voi morjens! Tiesitkö, että vuosia ulkomailla asuneet suomalaiset saattavat puhuvat nykyään aksentilla tai kirjoittavat oudosti. No etpä tiedä tietenkään. Mä kirjoitan ja puhun päivittäin lähinnä vain englantia, harvoin suomea edes kirjoitan paitsi harvoin tänne.

Wallah, bro. Surullista, kuinka kieli rappeutuu. Se tosin ei ole nuorison syytä, vaan syynä on alasajettu koulutusjärjestelmä ja minun ikäpolveni teille tuottama digitaalinen sonta. Siksi oppiminen jää pinnalliseksi ja ihmiselle syntyy perusteettomia luuloja omasta osaamisensa tasosta.

N41

Surullista. Sua ei ole se parempi koulutus kyllä paljoa hyödyttänyt. Ala-arvoista kommentoitia ja enempää sulle ei kannata vastailla. Voisin tähän postata omat arvosanani tuudosta, pelkkiä vitosia (95% kursseista) ja nelosia. Vitutt**ko?

Et nyt käsittänyt. Enemmän häiritsee se, kuka nuorten koulutuksesta tinkimisestä hyötyy. Itseasiassa nuorten hyvät arvosanat ovat mukava asia, eivätkä ne millään tavalla harmita. Osaamisen vain tulisi olla linjassa arvosanojen kanssa. Tämä on muiden, kuin opiskelijoiden itsensä valvottava asia.

Vierailija
85/108 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerää ottaa syömävelkaa.

?? Tilillä on muutama tonni puskuria. Haluaa nauttia elämästä myös opiskeluaikana. Kattaa suurimman osan kuluistaan palkalla

Vierailija
86/108 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskelijan äiti.

Hän asuu kotona, saa parisataa kuussa opintorahaa ja käy jonkin verran töissä.

Niin me toimitaan myös tän toisen kanssa joka on nyt lukiossa.

Eli viilaatte linssiin kelaa? Tekaistu vuokrasopimus, mutta oikeasti lapsi asuu kotona? Kotona asuva ei saa 200e opintorahaa. Joko valehtelet tai ksetat kelaa.

Kela ei noteeraa edes samaan taloyhtiöön tehtyjä vuokrasopimuksia saati samaan asuntoon jossa vanhemmat asuu.

Ohis

Vierailija
87/108 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei mikään muutu, kun en tukia saa nytkään. Olen naimisissa ja miehellä on elatusvelvollisuus.

Et saa opiskelijan tukia kun et opiskele muutenkaan!

Viimeiset opintotuet käytin jo 2008-2009 AMK-opintoihin, siksi en saa tukia. 77op keskiarvolla 4,84 opiskelin nyt ekan vuoden aikana, mitä väittäisin kyllä opiskeluksi. Toivottavasti ens kesänä pääsisin jo kesätöihin.

Vierailija
88/108 |
18.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pärjään ihan samalla tavalla kuin ennenkin. Miehen kanssa vuokralla kaksiossa, maksan puolet eli noin 350-400e/kk laskuihin. Saan la-su töistä palkkaa, lisäksi on kesätyöt, tuet ja mahdollisuus ottaa lainaa. Ei ole eläimiä, lapsia eikä autoa mihin rahat kuluisi, koska sellaisia ei kuulu hankkia ennen kuin opiskelut on käyty loppuun.

Jos tekee tiukkaa niin kimppa-asumista ei ole kielletty myöskään sinkuilta. Asumiskuluista on helpointa säästää.

Vierailija
89/108 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amkissa maalaillaan sormiväreillä. Kirjaimellisesti. Tulkaa testaamaan yliopiston opintoja kerta on niin helppoa. Ja moni "englantia" osaava suomalainen ei pärjäisi btw enkun opinnoissa lipastossa.

Mä opiskelen sairaanhoitajaksi eikä todellakaan maalailla sormiväreillä. Ette te yliopiston käyneet noin vain pääsisi lukematta läpi esim. anatomian tenttiä. Varmaan kuvittelette niin, mutta ette pääse läpi jos ette lue. 

Vierailija
90/108 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikille ei riitä niitä "osa-aikatöitä" jatkossa, ei edes nytkään. Ja mitenkä, nollasopparilla ja kun kutsu tulee niin oletkin luennolle menossa? Kaikilla aloilla et voi olla pois eli jos pisteet ei kerry niin voivoi; eipä tule opintotukiakaan.

Oot niin pihalla. Nimenomaan niitä osa-aikatöitä riittää kaikille ja työvuorolistat tulee lain mukaan.

Voit myös tehdä sopparin tietyn mukaan.

Juuri näin! Kenenkään ei ikinä kannata tehdä 0 sopparia!

Mun tyttärellä on min 15h/vko soppari, tekee 15-24 tuntia viikossa, näin kesällä 30

Vierailija
91/108 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisko kaiken tämän kaakatuksen ja luulottelun lisäksi vielä faktaa siitä miten asumistuki tulee muuttumaan opiskelijan kannalta? Millaisesta tulojen tippumisesta puhutaan?

Vierailija
92/108 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisko kaiken tämän kaakatuksen ja luulottelun lisäksi vielä faktaa siitä miten asumistuki tulee muuttumaan opiskelijan kannalta? Millaisesta tulojen tippumisesta puhutaan?

Vuosiuloihin lasketaan mukaan 20% säästöistä jos ne ylittää 10000. 50000 säästöillä ei enää tule asumistukea.

.

Tuo mistä itse yllätyin kun noita laskureita nyt keväällä katselin, niin täysi-ikäinen, vanhemman luona asuva lukiolainen ei saa yhtään mitään? Eli joko muuttaa omilleen ja saa enemmän tukia tai vanhemmat on pakotettuja elättämään aikuista ihmistä. Tai itseasiassa jo lapsilisän jälkeen tilanne on sama, mutta se eka vuosihan lukiolainen on vielä alaikäinen.

Vierailija
93/108 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen isäni firmassa pimeitä töitä. Saan noin 1000 euroa kk. Tukia saan toisen tonnin.

Vierailija
94/108 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinäpä vasta kysymys. En ole ole oikeutettu mihinkään tukiin, ja jos hyvätuloiset vanhemmat ei auta mitäs sitten? Ei rikkaan kokoomuslaisen pentuna ole sen helpompaa. 

Vierailija
95/108 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ulisijat ottaneet huomioon, ettei läheskään kaikki saa edes opintotukea vanhempien tulojen vuoksi? Jos vanhemmat on yläluokkaa, ei se automaattisesti tarkoita sitä, että maksavat lastensa opiskelut. Mitä jos lapsi ei saa töitä opintojen ohelle? Ei pysty silloin opiskelemaan. 

Vierailija
96/108 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

What ei mulla muutu mikään. Töitä teen ja opintoja siinä samalla. Maisterin paperit pitäis tulla kahden vuoden päästä. Sit edelleen jatkan töitä ja elämääni. Outo aloitus.

Vierailija
97/108 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taitaa monella olla se asumistuki suurempi kuin opintoraha. Ja lainakornojen noususta varmaan tiesitkin.

Oma lapsi vasta aloittelee lukiota, niin tuli vähän tarkemmin luettua näitä tulevia tukijuttuja. Vaikka eihän ne vielä ole eduskuntakösittelystä läpi.

Mikä onkin huutava vääryys. Osa makaa tuilla ja saa kaiken, opiskelija maksaa pienistä tuista omat sotemaksutkin. Opintorahaa pitäisi saada vähintään 400-500e. Typerää pakottaa suomalainen opiskelija ottamaan lainaa. Ja se opiskelu on heidän päätyönsä! Vai kirjoittaako teillä töissä porukka 11 sivun esseitä samalla painaen töitä? Ei varmaan?

Tälläisten opiskelijoiden takia pitäisi koko järjestelmä purkaa. Nyt ihan oikeesti niitä valoja päälle. Opintoraha on se raha, mikä on veronantajien tekemää ja tuottamaa. Sä ihan oikeesti kuvittelet, että persaukisella Suomella on varaa maksaa teidän opintojen lisäksi vielä jotain lellittelyrahaa enemmänkin? Miten voi olla mahdollista, että muualla maailmassa opiskelijat pärjäävät työnteolla, lainalla ja pienellä opintorahalla? Suomalainen opiskelija itkeä tirauttaa siitä kun ei ole varaa asua yksiössä (koska mielenterveysongelmat) ja ei ole varaa tilata Woltin kautta ruokaa. Kyllä, mä olen opiskelija, en tosin Suomessa, mutta kuuntelen silmät suurina kun teille kannetaan kaikki nenän eteen ja silti kehdataan arvostella. Te saatte ilmaisen koulutuksen ja mielettömän hyvin tukea esimerkiksi opiskelija ruokailussa, matkustuksessa, lainan hyvityksessä ja kaikessa muussa.

Mä opiskelen Ruotsissa, olin vaihdossa Japanissa. Ruotsissa asuin opiskelijakommuunissa. Mulla oli 8 neliön huone ja jaoin vessan ja suihkun neljän ihmisen kanssa. Keittiön neljä hellaa ja uunia 50 ihmisen kanssa. Japanissa asuin kolmen ihmisen kanssa samassa huoneessa. Mulla on valmistuttua noin 80 000 euroa opintolainaa, josta en saa valtiolta yhtään apua. Korotkin joudun itse maksamaan. Meillä ei ole valtion tukemaa ruokailua, meillä on todella huonosti opiskelija-alennuksia julkisiin. Se, mistä olen todella tyytyväinen on koulutuksen ilmaisuus. Suomalainen opiskelija narisee sitä, kuinka ei voi enää asua yksin, koska asumistuki laskee.

Anna mun kaikki kestää.

Vierailija
98/108 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin pärjätä sinulle tuntemattomalla asialla eli ansiotulolla. 

Vierailija
99/108 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ulisijat ottaneet huomioon, ettei läheskään kaikki saa edes opintotukea vanhempien tulojen vuoksi? Jos vanhemmat on yläluokkaa, ei se automaattisesti tarkoita sitä, että maksavat lastensa opiskelut. Mitä jos lapsi ei saa töitä opintojen ohelle? Ei pysty silloin opiskelemaan. 

No sitten lapsi ottaa opintolainaa. Sillä tavalla sitä opinnot rahoitettiin silloinkin, kun ei ollut mitään opintorahoja, jotka sai vastikkeetta tilille. 

Vierailija
100/108 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosiuloihin lasketaan mukaan 20% säästöistä jos ne ylittää 10000. 50000 säästöillä ei enää tule asumistukea.

.

Tuo mistä itse yllätyin kun noita laskureita nyt keväällä katselin, niin täysi-ikäinen, vanhemman luona asuva lukiolainen ei saa yhtään mitään? Eli joko muuttaa omilleen ja saa enemmän tukia tai vanhemmat on pakotettuja elättämään aikuista ihmistä. Tai itseasiassa jo lapsilisän jälkeen tilanne on sama, mutta se eka vuosihan lukiolainen on vielä alaikäinen.

Kiitos!

Eli opiskelijalla saa olla tilillään vaikkapa 9999€, kunhan ei ylity eurollakaan enää siitä ja asumistukisumma pysyy entisellään?

Täytyypä pyytää poikaa tarkistamaan käyttötilinsä eikä ainakaan enää lisää sille vaan ns sivutilille joka meidän vanhempien nimissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä seitsemän