Työvoimatoimisto kannustaa pimeisiin töihin
Koska: Ensinnäkään et saa valita alaa, jolle koet valmiuksia työllistyä. Pakko mennä alimman palkkakastin mukaan siivoamaan tai ruokakaupan kassalle, KOSKA: työ-ja elinkeinotoimisto ei tue asiakkaan toivomaa koulutusta alalle, jolle hänellä olisi ominaisuuksia ja kiinnostusta.
Tästä syystä käyhän se pimeästikin.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Mä teen pimeetä keikkaa kansanedustajalle 😂
Et ole varmaan ainoa nainen lajissasi.
Tiedän tuttavissani kaksi, jotka tekee pimeesti töitä. Heillä on tiukkaa. En varmasti vallankaan nyt heitä Käräytä.
Vierailija kirjoitti:
Perustuloon on ihan pakko siirtyä. Parempi ennemmin kuin myöhemmin. Suomessa laahataan aina viisi vuotta asioiden jäljessä ja sitten ihmetellään kun koko maa on ojassa.
Perustulosta on keskusteltu nyt noin 30 vuotta ja keskustellaan jatkossakin ainakin saman verran. Tällä hallituskaudella asiasta ei kuitenkaan keskustella vakavasti, vaan nyt lyödään tukiluuta kurkkuun inisijöille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyh. Maaseudulla hommat hoidetaan pimeästi, oli suojaosuutta tai ei.
Urbaanilegenda. Lähellä mökkeilevä kaupunkilainen pyysi ensi viikolla avuksi ja lupasi maksaa 50 e pimeästi. Vastasin, että kone ja kuski maksaa 120 e/h ja siinä on kaverialennusta sen verran, että en laskuta matkasta.
Tuskin otti tarjousta tuohon hintaan. Minä en ainakaan ottaisi. Löytäisin paremmankin tarjoajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urbaanilegenda. Lähellä mökkeilevä kaupunkilainen pyysi ensi viikolla avuksi ja lupasi maksaa 50 e pimeästi. Vastasin, että kone ja kuski maksaa 120 e/h ja siinä on kaverialennusta sen verran, että en laskuta matkasta.
Se on about 50% ohjehinnasta, maksu käteisellä ennakkoon, niin homma hoituu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tein eräänä talvena rehellisesti ja sääntöjen mukaan pientä keikkatyötä josta sain 510e. paitsi että jokaikinen sentti vähennettiin seuraavan kuun asumisesta, jäin selvityksen ajaksi (tammi-maaliskuu) täysin ilman tuloja. ei toimeentulotukea, asumistukea tai työmarkkinatukea.
sain kirkolta ruokakasseja ja ruokailla vanhempien luona. muuten olisin kuollut nälkään ilman varastamista tuona talvena.
mikä oli rikokseni? se että tein muutaman keikan työtä. ajattelin että se on parempi kuin vain olla toimettomana. miten NAIIVI sitä voi nuorena ihmisenä olla.
en enää ikinä ota kontolleni lisätuloja joista jää tulorekisteriin tai kelalle paperijälkeä.
Siis ethän sinä menettänyt euroakaan! Toimeentulotukea kun ei makseta, jos kykenee elättämään itsensä.
Eli tuon henkilön olisi pitänyt maksaa vuokra, ruuat, sähköt parin kuukauden ajan sillä 500 eurolla?
Miten debiili olet?
Työkykyisenä hän sai työttömyysetuutta, sekin on tuloa. Ei toimeentulotukea tule maksaa, jos ihminen voi tehdä töitä, se ei ole mikään huvitteluraha.
et vissiin lukenut viestiäni kunnolla tai ymmärrä pienituloisen arkea.
kaikkien tukien maksatus katkaistiin koska ilmoitin saaneeni työtuloa. en saanut pennin hyrrää kelalta pariin kuukauteen, velkaannuin vuokranantajalle ja selvisin vanhempien ja kirkon avulla ruokailun osalta.
näytän toimittajalle kelan päätöksen ja selvityksen tammi-maaliskuulta 2017 koska tahansa.
Toimaria pitäisi saada takaisinperinnällä, koska se on viimesijainen etuus ja käsitellään erikseen. En siis kiistä, etteikö sinulla olisi voinut olla tuollaista tilannetta, koska olen kuullut pitkistäkin tukikatkoista.
Itse aikanani - ajalla jolta rikos on jo vanhentunut - kirjoitin itse itselleni palkkakuitit ja muut himmelit, kun niitä ei alkanut näkyä ja tukia olisi pitänyt saada. Silloin oli hetki, ettei säästöjä ollut mistä ottaa, joten siirryttiin by all means necessary - tasolle ja oioin myös vähän mutkia, jotta tuet pantiin varmasti maksuun. Siihen aikaan kaikki tulotiedot tulivat vasta viiveellä verotuspäätöksessä vuosien päästä, joten systeemiin pystyi visertämään itse jonkin verran toleranssia.
Tänä päivänä katsotaan tulorekisteriä. Se toimii kahteen suuntaan - kirjatut maksut näkyvät heti, mutta kirjaamattomat maksut eivät, ja sen perusteella tehdään päätös. Eräs tuttu kikkaili toimaria tuolla tavalla useaan otteeseen, kun sai siirreltyä palkanmaksupäivää sopivasti muutaman päivän päätöksen jälkeen.
Oon tehnyt pimeetä jo vuosia. Ekan kerran v 2000 festareilla olin ja sain 1500 markkaa viikosta.
Sitten oon tehnyt kaikenlaista festareilla ja raksalla ja otan aina kaikki pienet pimeet työt vastaan. Olin jopa työkokeilussa työkkärin käskystä. Minut käskettiin maalata yhden talon peltikattoa. Sanon etten maalaa sitä 9 eurolla päivässä. Se talo oli sen työpajan työvalmentajan talo ja sitten se pyysi sivummalle ja kysyi paljon pyydän sen katon maalauksesta. 800 eurolla tein sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin otti tarjousta tuohon hintaan. Minä en ainakaan ottaisi. Löytäisin paremmankin tarjoajan.
Ei ottanut tarjousta vastaan, mutta ei toisaalta tiettävästi ole saanut ketään muutakaan apuun. Toisen naapurin poika kyseli, mitä sanoin hinnaksi ja totesi sitten, että halvalla olisit ollut menossa. Rehuntekoaika, ei sinne mökille etukuormaajan kanssa ole kenelläkään aikaa lähteä määräämättömäksi ajaksi kuten tietää, että edes soraa ei ole vielä tilattu.
Mitä siitä tulisi, jos työkkäri maksaisi unelmia. Minä haluan lentäjäksi, joten työkkäri kustantaa?
Työtön mies kirjoitti:
Oon tehnyt pimeetä jo vuosia. Ekan kerran v 2000 festareilla olin ja sain 1500 markkaa viikosta.
Sitten oon tehnyt kaikenlaista festareilla ja raksalla ja otan aina kaikki pienet pimeet työt vastaan. Olin jopa työkokeilussa työkkärin käskystä. Minut käskettiin maalata yhden talon peltikattoa. Sanon etten maalaa sitä 9 eurolla päivässä. Se talo oli sen työpajan työvalmentajan talo ja sitten se pyysi sivummalle ja kysyi paljon pyydän sen katon maalauksesta. 800 eurolla tein sen.
Ohoh 😮
Mä olin joskus sillä 9 eurolla päivässä remppahommissa ja talon omistaja ei halunnut maksaa edes parikymppiä että saa homman päivän aikana loppuun.
Tuli aika paljon vaan lisätöitä kun ei saanut tehdä loppuun asti, vaan noudatettiin säntillisesti 4 tunnin työaikaa kun kamat pitää siivota ja pestä kuitenkin aina välissä :D Jos seinän maalaaminen on kesken puoli tuntia ennen ajan loppumista, niin maalaaminen lopetetaan, jätetään raidat seinään ja siivotaan kunnolla vaikka koko seinä olis ollut tunnissa tehtävissä. Ja seuraavana aamuna puoli tuntia menee, että kamat saa leviteltyä paikoilleen ja jatketaan ja ollaan piittaamatta siitä että raja näkyy :D
"Tällä jutulla ois kiire valmistua huomiseksi" Joo joo, mutta työaika loppuu 🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaahas tällainen tekosyy tälläkertaa. Mene sitten sinne opiskelemaan ja nosta opintotukea ja opintolainaa, sitä ei varmasti kukaan estä.
Entä jos on maksuhäiriömerkintä?
Ei ole nykyään este opintolainan saamiselle. Muita tekosyitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä teen pimeetä keikkaa kansanedustajalle 😂
Et ole varmaan ainoa nainen lajissasi.
Muista en tiedä. Itse teen remonttia kun oikeat firmat laskuttaa monta kymppiä tunnilta.
Ja sitten sait ne kaikki tuet takautuvasti eli et menettänyt euroakaan! Toimeentulotuki ei ole mikään yhteiskunnan antama lahja.